כמה מוצלח יכול להיות ני"ע שתלוי בנכס שקרס ב-99%?

תעודת הסל VXX העוקבת אחר מדד VIX ("מדד הפחד"); היא כדאית להשקעה?

שבוע אנחנו כותבים בגישה, איך לומר, תכליתית במיוחד. לרוב בניתוח מכשיר פיננסי כזה או אחר, אנחנו מנסים לספק גם הקשר רחב יותר - למצב הנוכחי בשווקים, להקצאת הנכסים בתיק ההשקעות הכולל וכדומה. השבוע, לא. השבוע ההקשר הוא שמדובר במוצר מובנה ממש מעצבן. למה מעצבן? כי הוא מסוג המוצרים המוציאים שם רע לענף המוצרים המובנים, שהוא כידוע זה המפרנס אותי.

זהו מוצר דולרי, שהונפק בשבוע שעבר על ידי בנק אירופי בדירוג A (דירוג של S&P). המוצר המובנה, שהוא לטווח קצר של 4 חודשים, מספק קופון מובטח של 15% במונחים שנתיים (כך זה מוצג בעלון המוצר), כלומר בפועל קופון מובטח של 5% בתום תקופת השקעה של 4 חודשים.

סכום ההשקעה הראשוני אינו מובטח, אלא מותנה בכך שנכס הבסיס לא נפל ביותר מ-30% במהלך התקופה. כלומר, סכום ההשקעה הראשוני מובטח כל עוד שער הסגירה היומי של נכס הבסיס לא נפל ביותר מ-30% משערו של נכס הבסיס בתחילת התקופה. אם נכס הבסיס נגע ברף התחתון במהלך התקופה, המשקיע חשוף 1:1 לירידה בנכס הבסיס בסוף התקופה. וכאן אנחנו מגיעים לחלק המעצבן - נכס הבסיס.

נכס הבסיס הוא תעודת הסל iPath S&P 500 VIX Short Term Futures ETN, שסימולה הוא VXX. כתבתי בעבר שמוצר מובנה לא יכול להיות טוב אם הנכס העומד בבסיסו אינו טוב. האם מישהו סבור שנכס בסיס אשר מיום השקתו לפני 4 שנים ויותר איבד 99% מערכו, הוא נכס בסיס טוב? המתחכמים יטענו שהוא כנראה ממש טוב לשורט, אבל לא - הוא לא טוב לכלום. זה מכשיר שלא הייתי נוגע בו, ולא בשום מוצר המבוסס עליו. אמרנו טור תכליתי, נכון?

חשיפה פסיבית ל-VIX לא עובדת

VXX היא תעודת סל המספקת חשיפה למדד ה-VIX ("מדד הפחד"). נדגיש, כי היא אינה עוקבת אחר מדד ה-VIX, אלא מספקת חשיפה אליו באמצעות חוזים עתידיים לטווח קצר. בשביל לא להיות לגמרי שלילי, אציין כי ישנן תעודות סל נוספות המספקות חשיפה ל-VIX, לא פחות גרועות.

מבחן התוצאה מלמד, כי חשיפה פסיבית, "קנה והחזק", למדד VIX אינה עובדת. זה נכון אגב, גם למדד VIX עצמו (אם היה מכשיר אשר היה עוקב אחריו באופן מדויק); וגם למכשירים הקיימים כדוגמת VXX, אשר מעטים מאוד הם האנשים המבינים איזו חשיפה באמת הם מספקים ל-VIX, שהוא בפני עצמו נכס בסיס בעייתי מאוד לחיזוי. לדוגמה, ב-15 במארס השנה הגיע מדד VIX לשפל של שנים - 11.3. מאז ועד ליום שישי האחרון עלה VIX בכ-13% (כולל ירידה של כמעט 5% ביום שישי עצמו). בתקופה זו מחירה של VXX ירד בכ-12%. לא חסרות דוגמאות כאלו והפוכות לכל אורך חיי VXX.

הרעיון בבסיס המוצר המובנה האמור, הוא כי התנודתיות הנוכחית בשוקי המניות נמוכה ביותר, וכי הראלי בשוקי המניות "יצטרך" להיעצר או לפחות לקחת הפוגה, מוקדם יותר מאשר מאוחר. זה כמובן ילווה בעלייה בתנודתיות, ולכן הסבירות כי מדד התנודתיות ייפול במהלך החודשים הקרובים ב-30% היא נמוכה. עם זאת, מאחר שקצב השינוי בתנודתיות (התנודתיות של התנודתיות) הוא גבוה, ניתן לנצל זאת על מנת לייצר קופון גבוה יחסית לטווח הזמן הקצר להשקעה.

יש הגיון ברעיון. הבעיה היא, שלא באמת ניתן ליישם אותו מבלי לקחת סיכון גבוה מדי ביחס לתמורה. מדד VXX יכול בקלות ליפול 30% גם בשבוע. אז נכון שבמקרים מסוימים ועם קצת מזל, מוצר מובנה כזה יכול לעבוד. אבל משוואת הסיכון-סיכוי פה היא לרעת המשקיע באופן מובהק. זה ברור למי שהנפיק את המוצר, וזה בדיוק מה שמעצבן.

הכותב הוא שותף בחברת ISIS, המתמחה בפתרונות השקעה מובנים, וכן משמש כאנליסט בכיר של מוצרים פיננסיים עבור קבוצת פיוניר אינטרנשיונל, ועשוי להיות לו עניין בנושא הכתבה. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

נכס הבסיס
 נכס הבסיס