מנכ"ל אפל: שילמנו כ-6 מיליארד דולר מס בשנת 2012

(עדכון) - ‎לפי חקירת הקונגרס, אפל העלימה לפחות 74 מיליארד דולר ברווחים מרשות המסים בארה"ב ב-2009-2012 ■ המנכ"ל טים קוק העיד בקונגרס

אפל , חברת הטכנולוגיה הרווחית ביותר בארה"ב, התחמקה מתשלום מסים בסך מיליארדי דולרים בארה"ב ובעולם, באמצעות רשת סבוכה של חברות-בנות שעולה על כל מבנה מס אחר שרוב המומחים ראו מימיהם - כך לפי חקירה של הקונגרס האמריקאי שממצאיה פורסמו אתמול (ב').

הממצאים צפויים להצית עימות חזיתי בין סנאטורים משתי המפלגות לבין טים קוק, מנכ"ל אפל, שמעיד היום (ג') בשימוע בקונגרס.

קוק אמר היום בשימוע כי "לא העלמנו מסים. אפל שילמה בשנה שעבר מס בהיקף של כ-6 מיליארד דולר. אנחנו משלמים כל דולר ודולר שאנחנו חייבים ולא מתעסקים בגימיקים הקשורים במס".

קוק, שרגיל לנאום בפני קהל של חובבי גאדג'טים, נשא נאום מתגונן בפני המחוקקים בקונגרס, בו הוא הדגיש כי התאגיד של אפל הוא משלם המסים הגדול ביותר בארה"ב, ובין היתר החברה אחראית ליצירה של 600 אלף משרות ברחבי העולם.

חוקרים מטעם הסנאט בוושינגטון גילו, לפי דיווח ב"ניו-יורק טיימס", כי לכמה חברות-בנות של אפל אין כלל עובדים, והן נוהלו בעיקר על-ידי בכירי החברה מהמטה שלה בקופרטינו, קליפורניה. חלקן נרשמו במקלטי מס כמו אירלנד, ואפל הפכה אותן למעשה לחברות שלא כפופות לשום מדינה - כלומר פטורות ממסים, מתיעוד של פעילות ומן הצורך לשגר דוחות מס למדינה כלשהי בעולם.

כל רשת חברות אפל מחוץ לארה"ב כפופה לחברה-בת שנקראת Apple Operations International, שרשומה באירלנד - מדינה שאפל השיגה בה במשא-ומתן מס חברות מיוחד של 2% או פחות בשנים האחרונות - אך חשבונות הבנק של חברה זו והמסמכים שלה מוחזקים בארה"ב, וישיבות מועצת המנהלים שלה נערכות בקליפורניה.

מאחר שמערכת המס האמריקאית מבוססת על מיקום רישום החברות, ואילו אירלנד מתבססת על מיקום הניהול והשליטה בחברות, Apple Operations International יכלה ליפול בין שני הכיסאות הללו, כלומר לא לשלם כלל מס בשתי המדינות.

"אפל לא הסתפקה בהעברת רווחים למקלטי מס ברחבי העולם", אמר הסנאטור קארל לווין, דמוקרט ממישיגן שמכהן כיו"ר תת-הוועדה הקבועה לחקירות בסנאט, שמקיימת היום את השימוע בנושא השימוש של אפל במקלטי מס. "אפל מצאה בהצלחה את הגביע הקדוש של העלמת מס. היא יצרה ישויות אוף-שור שמחזיקות בעשרות מיליארדי דולרים וטוענות כי הן לא חייבות במס בשום מקום".

החוקרים לא מאשימים את אפל בהפרת החוק, והיא אינה החברה הרב-לאומית היחידה שנחקרת על שימוש במבני מס מורכבים כדי לחמוק מתשלומי מסים. בחודשים האחרונים, גילויים של רשויות באירופה על התחמקות ממסים במתכונת דומה, של חברות כמו גוגל, סטארבקס ואמזון, הציתו זעם ציבורי והניעו כמה ממשלות וכן את ארגון OECD (מועדון המחקר של המדינות העשירות, שבו חברה גם ישראל), לדון בדרכים לסגור את פרצות המס החוקיות הללו.

אולם הממצאים לגבי אפל בכל זאת יוצאי דופן, הן בגלל סכומי הכסף האדירים שעליהם מדובר, והן בגלל נכונותה של חברה זו לטעון כי חברות-בנות שלה הן מחוץ להישג יד של כל רשות מס שהיא בעולם.

לפי חקירת הקונגרס, אפל העלימה לפחות 74 מיליארד דולר ברווחים מהישג היד של רשות מס ההכנסה האמריקאית (IRS) בשנים 2009-2012. הכסף הזה במזומן נשאר במקלטי מס מחוץ לארה"ב ("אוף-שור"), אבל אפל, ששילמה בשנה שעברה מסים בסך יותר מ-6 מיליארד דולר בארה"ב על פעילותה המקומית, תצטרך עדיין לשלם מס פדרלי אם היא תרצה להחזיר את הכסף הגדול הזה אל קופתה בארה"ב.

אפל מסרה אתמול כי היא "מקדמת בברכה בדיקה אובייקטיבית של מערכת המס האמריקאית, שלא עומדת בקצב הקדמה של העידן הדיגיטלי והכלכלה העולמית שמשתנה במהירות".