נעילה שלילית בוול סטריט; "מחפשים תירוץ למכור מניות"

בתחילת יום המסחר יו"ר ה'פד' נאם בקונגרס וגילה גמישות בכל הנוגע למדיניות המוניטארית ■ בהמשך, פורסמו פרוטוקולי הריבית של חודש מאי, מהם עולה כי ה'פד' עשוי להאט את ה-QE עוד השנה

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ד') בירידות שערים. בתחילת יום המסחר המשקיעים התעודדו מדבריו של יו"ר ה'פד', בן ברננקי, שהבהיר בנאום שנשא בקונגרס כי הפדרל ריזרב מוכן לגלות גמישות במדיניות המוניטארית שלו. מאוחר יותר הגיעה ה"דפרסיה", כאשר פורסמו פרוטוקולי הריבית של ה'פד' לחודש מאי. הפרוטוקולים חשפו כי הבנק המרכזי עשוי להאט את קצב רכישות האג"ח כבר בקיץ.

יו"ר הפדרל ריזרב, בן שלום ברננקי, שיגר הערב ב-17:00 (שעוננו) מסר ברור לשווקים: הפדרל ריזרב מוכן לגלות גמישות במדיניות המוניטארית שלו - להאט את קצב רכישות האג"ח, או לחלופין להגבירן, ככל שיידרש.

ברננקי אמר את הדברים במסגרת עדותו החצי-שנתית בקונגרס האמריקני. מבחינה היסטורית, עדות זו - יחד עם נאומו של נגיד ה'פד' בכנס השנתי בג'קסון הול - מהווה הזדמנות לנגיד הבנק האמריקני לפנות לא רק לחברי הקונגרס, אלא אל אזרחים ומשקיעים בארה"ב ובעולם כולו.

בהמשך הערב, 21:00 (שעון ישראל), התפרסמו פרוטוקולי הריבית של ה'פד' להחלטת הריבית לחודש מאי, מהם עולה כי מספר מחברי הוועדה המוניטארית של הבנק המרכזי תומכים בהאטה של קצב רכישות האג"ח, עוד בקיץ הקרוב, אך רק בתנאי שהכלכלה תצמח בקצב מהותי ויציב.

"שאלת מיליון הדולר היא האם ה'פד' יגביר או יאט את קצב רכישות האג"ח", טוען ג'ון קלני, אסטרטג השקעות בחברת Financial Corp. "הכל תלוי בנתונים הכלכליים שיתפרסמו בשבועות הקרובים. שוקי המניות עלו בצורה חדה מאוד מאז תחילת השנה והמשקיעים מחפשים סיבה רק כדי למכור מניות".

בשורות גם מיפן ואנגליה

גם מיפן ואנגליה יצאו היום בשורות. מפרוטוקול הפגישה של הבנק המרכזי של אנגליה מוקדם יותר החודש, עולה כי הבנק יותיר את הריבית ללא שינוי על 0.5%. בנוסף, שלושה מתוך 9 חברי המועצה המצביעה ביקשו להעלות את היקף רכישות האג"ח בעוד 25 מיליארד ליש"ט ל-400 מיליארד ליש"ט.

הבנק המרכזי של יפן סיים היום את פגישתו בת היומיים, בסיומה הותיר את המדיניות על כנה. "הכלכלה היפנית התחילה לנוע מהר יותר. הייצוא הפסיק להצטמק, שעה שהכלכלות מעבר לים יוצאות מההאטה שנמשכת מאז השנה שעברה", נמסר מהבנק. לאור כל זאת, הוחלט להמשיך בתוכנית רכישת האג"ח כפי שבוצעה עד היום.

אנליסטים מציינים כי הנהירה למניות הקטנות הואצה מתחילת החודש, מה שמעיד על גידול בתיאבון המשקיעים לסיכון. הפחד נעלם, תאוות הבצע חזרה. אלק יאנג, אנליסט ב-S&P Capital IQ, אומר שהמשקיעים מוכנים לקחת יותר סיכון בשל מדיניות הבנקים המרכזיים בעולם, שהפכה אגרסיבית יותר.(לסיפור המלא)

בזירת המאקרו פורסמו היום נתוני מכירות הבתים הקיימים לחודש אפריל, אשר עלו בכ-0.6% בחודש אפריל - לרמה של 4.97 מיליון יח"ד (שנתי), הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2009, נתון המצביע על המשך ההתאוששות בשוק הדיור בארה"ב.

מניות במוקד

אפל המשיכה לעמוד במוקד. מנכ"ל אפל טים קוק הגיע לשימוע בסנאט על רקע האשמות נגד החברה לפיהן היא הקימה מרכזי "אוף שור" (offshore) מחוץ לארה"ב על מנת להתחמק מתשלומי מס בגין הרווחים שגרפה. מדובר במסים בהיקף מיליארדי דולרים שלפי האשמות הסנאטורים אפל לא שילמה. קוק כפר בהאשמות וטען כי אפל שילמה כל דולר שהיא היתה מחוייבת לשלם לפי החוק.

חברת פרטנר דיווחה הבוקר על תוצאותיה ברבעון הראשון של 2013. ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-1.14 מיליארד שקל ( 314 מיליון דולר), ירידה של 27% בהשוואה לכ-1.57 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2012 .

בין המדווחות היום ניתן למנות את HP ואמריקן איגל.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]