מומחי תקשורת: השוק הסיטונאי נכשל ולא תורם לתחרות

בכנס בחיפה הסכימו מומחים שמודל השוק הסיטונאי לא מעודד להשקעות ואף מוביל לפיגור טכנולוגי ■ מנכ"ל משרד התקשורת: "צריך להתחיל במשהו"

קונצנזוס בכנס תקשורת שנערך אתמול (ד') בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה: הרגולציה בשוק התקשורת שמדינת ישראל אימצה בנושא השוק הסיטונאי כתחליף להסדרה הקיימת היום - נכשלה. כך הסכימו רוב המומחים בכנס. המסקנה הבולטת שעלתה הייתה שהשוק הסיטונאי, כפי שצפוי להיות מיושם בישראל, אינו מהווה פתרון יעיל לעידוד התחרות ולעידוד השקעות.

השוק הסיטונאי הוא מודל שבו מתחרים רוכשים את הקו ללקוח מחברת בזק ומספקים עליו שירות ישירות ללקוח. המודל החדש אמור להחליף את המודל הקיים היום של הפרדה מבנית, שבה הלקוח מתקשר עם חברת תשתית בנפרד ועם ספק אינטרנט בנפרד.

בכנס בנושא הסדרת שוק התקשורת השתתפו פרופסורים מובילים מהארץ ומהעולם שהרצו על מודלים לקידום התחרות בשווקי התקשורת. המסקנה שעלתה מפי רוב הדוברים הייתה ששוק תקשורת שבו מונהג מודל של שוק סיטונאי, דהיינו המתחרים רוכשים מחברת הבזק את תשתיותיה מקצה לקצה במחיר מפוקח, כמעט ולא תרמה לקידום התחרות ולהגברת ההשקעות, והובילה לכך שאירופה נמצאת היום בפיגור עמוק מאוד ביחס לעולם בנוגע לפס הרחב.

פרופ' יוחאי בנקלר מאוניברסיטת הרווארד אמר כי יש להבחין בין קו מקצה לקצה, שאותו המתחרים חוכרים מחברת הבזק, לבין מודל שמאפשר למתחרים להציב ארונות תקשורת שלהם סמוך לארונות של בזק, ולוקחים ממנה את קו הנחושת לבית הלקוח. לדעתו, במודל הראשון לא נראה שתהיה תחרות, לעומת המודל השני, שבו הסיכוי לראות תחרות הוא גבוה יותר בשל ההשקעות שהמתחרים יצטרכו לבצע.

פרופ' ניקו ואן איחק הציג בכנס ממצאים חותכים בדבר כישלונו של השוק הסיטונאי באירופה, והוסיף והתייחס לכך שהעולם צועד לקראת קונסולידציה של שלושה שחקנים בסלולר בכל מדינה, וקשה לראות כיצד מתחרה רביעי יחזיק מעמד בטווח הארוך.

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, דני רוזן, אמר שעידוד ההשקעות והתחרות באמצעות שוק סיטונאי הוא הזיה. הוא הראה שישראל מפגרת אחרי העולם בכל הקשור לחדירת הפס הרחב, כשבכל העולם המחירים יורדים, ואילו כאן הם במגמת עלייה. הוא הראה כיצד הרווחיות של הוט ובזק משתפרת בעקבות העלאות מחירים שהחברות מבצעות באופן עקבי. רוזן הטיל ספק בסיכויי ההצלחה של מיזם הסיבים האופטיים של חברת חשמל ומשקיעים פרטיים.

עדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת הנוכחי, הגן על מדיניות המשרד ואמר שאף שהיא לא מושלמת הרי שהיא התחלה של תהליך שבו השוק הסיטונאי יביא לכך שמתחרים יתחילו להתחרות באמצעות יצירת חבילות תקשורת, ואולם בטווח הארוך הפתרון יהיה רק דרך יצירת תחרות מצד מתחרה שלישי שישקיע בתחום הסיבים האופטיים.