דיווח ב-CNN: בטר פלייס תודיע על פשיטת-רגל בימים הקרובים

רשת CNN מדווחת לפנות בוקר כי החברה עומדת להכריז בימים הקרובים על פשיטת-רגל ■ הדיווח ב-CNN מצטרף לדיווחים לפיהם החברה לישראל תחליט בימים הקרובים על עתיד מיזם המכוניות החשמלית

ימים ספורים לאחר הדיווחים על כך שהחברה לישראל שוקלת את המשך פעילותה של חברת בטר-פלייס, מתפרסם לפנות בוקר דיווח ב-CNN לפיו בטר-פלייס תגיש בימים הקרובים בקשה לפשיטת רגל. הדיווח של CNN לא מציין את המקורות שהסתמך עליהם בדיווח. בבטר פלייס לא הגיבו לדיווח.

"המצב לא שירת את החברה בכך שהדברים שחשבה שיקרו במהלך העשור הקרוב, אירעו במהלך שנה אחת בלבד", אמר גורם המקורב לחברה. "הכל היה עניין של גודל, והחברה פשוט לא בנתה את זה בצורה מספיק מהירה או מספיק טובה".

החברה שהוקמה בשנת 2007, והתחילה לבנות תחנות להחלפת סוללות במקום תחנות טעינה, בנתה על כך שמחיר הדלק בעולם ימשיך לעלות, ושמכירות כלי הרכב "המסורתיים" נמצאים בירידה. אך למרות שתוך 18 חודשים מאז הקמתה הגיע מחיר חבית נפט ל-125 דולר, ויצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר בעולם ג'נרל מוטורס הגישה בקשה לפשיטת רגל ב-2008, חברת בטר פלייס לא הצליחה לנצל זאת.

בראיין דומיין, מי שסיקר בעבר את החברה עבור CNN טען כי יש שתי סיבות מרכזיות לכישלון המיזם של מכונית החשמלית של בטר פלייס. הסיבה הראשונה הינה שהחברה לא העריכה כראוי את עלויות ומשך הזמן להקמת תחנות החלפת הסוללות. והסיבה השנייה הינה העובדה שהחברה החליטה ללכת על מודל של החלפת סוללות במקום סוללה קבועה כפי שעושות יצרניות מכוניות חשמליות אחרות כמו טסלה.

לפני יומיים דווח כי בימים הקרובים תתקיים ישיבה של החברה לישראל בנוגע לסוגיית המשך קיומה של בטר פלייס, ובהתאם ליכולת גיוס הכספים יוחלט על המשך קיום החברה. בתוך כך, פנה לאחרונה עידן עופר למשקיעים פוטנציאליים, כחלק מהמאמץ לגייס כספים.

לאחרונה העריכו גורמים בשוק ההון כי בטר פלייס זקוקה לעוד ארבע שנים לפחות, והשקעות של עוד חצי מיליארד דולר כדי להגיע לאיזון תפעולי. תחשיב זה מתבסס על השקעה שנתית של כ-120 מיליון דולר במיזם, שעבר לאחרונה תוכנית התייעלות מקיפה שכללה פיטורים וסגירת פעילויות.

מאז הוקם מיזם בטר פלייס ב-2007 ועד סוף 2012 הצטברו הפסדיו ל-812 מיליון דולר (כ-3 מיליארד שקל), כאשר את השנה החולפת לבדה הוא סיים עם הפסד של 454 מיליון דולר והערת "עסק חי" בדוחותיו. עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, אותו סיכמה בטר פלייס בהפסד של כ-251 מיליון דולר, אחרי שבתקופה זו הכירה בטר פלייס בירידת ערך של 179 מיליון דולר בגין פעילותה בישראל ושינוי מבני שביצעה.