הבורסה סגרה בעליות; החברה לישראל עלתה ב-4.4%

דריכות לקראת החלטת הריבית של חודש יוני של בנק ישראל מחר ■ נציגויות אג"ח אי.די.בי פתוח ואחזקות מבקשות לקחת את השליטה בחברה מידי נוחי דנקנר ■ החברה לישראל הודיעה סופית ורשמית: בטר פלייס הולכת לפירוק

המסחר בבורסה בתל אביב התנהל היום (א') במגמה חיובית על רקע התנודתיות שאפיינה את המסחר בבורסות העולם בימי חמישי ושישי, ולקראת הודעת הריבית של בנק ישראל לחודש יוני ביום שני, כאשר ההערכות בשוק הן להורדת ריבית נוספת. מניות אי.די.בי והחברה לישראל עמדו במוקד על רקע כוונת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי להשתלט על הקבוצה וסגירה בטר פלייס. מחזור המסחר הסתכם בכ-595 מיליון שקל.

הנושא המרכזי השבוע יהיה החלטת הריבית של בנק ישראל לחודש יוני שתתפרסם מחר. אחרי ההחלטה הדרמטית של בנק ישראל לפני כשבועיים להוריד את הריבית ב-0.25% לשיעור של 1.5%, גוברת ההערכה כי הבנק יוריד מחר את הריבית שוב בשיעור דומה לרמה של 1.25%.

הכלכלנים של בנק לאומי, סיטיגרופ ו-HSBC מעריכים שסטנלי פישר יוריד ביום שני את הריבית וזאת לאחר שההורדה האחרונה הוכתרה כמוצלחת. הכלכלנים טוענים כי היות ואין חששות לעלייה באינפלציה, יחד עם העובדה כי בנקים מרכזיים ברחבי העולם מפחיתים כעת את הריבית, יגרמו לבנק ישראל להוריד את הריבית גם הוא על מנת "לא להישאר מאחור".

"פישר קיבל את ההחלטה, מתוך הנחה כי הורדת הריבית בשיעור זה יחד עם תוכנית רכישות המט"ח עליה הכריז, תמנע את ייסוף השקל באופן סביר", כותבים כלכלני סיטי בסקירתם. "הורדת ריבית וההתערבות בשוק המט"ח משבוע שעבר נרשמו כהצלחה, אולם להערכתנו הורדת ריבית נוספת תתמוך באמינות בנק ישראל".

"אנו מעריכים כי בנק ישראל עשוי להמשיך ולהוריד את הריבית, בפרט אם יתחדש התיסוף בשער החליפין של השקל, זאת על רקע היקף ההתערבות הנוכחי בשוק המט"ח, שהוא מצומצם יחסית לעבר. כמו כן, המשך חולשה של נתוני הצמיחה המקומית עשויה לתמוך בהחלטה זו", לשון הסקירה של כלכלני בנק לאומי.

דירקטוריון הבורסה החליט ביום ה' באופן סופי להאריך את שעות המסחר באחד-העם, כך שהמסחר בימי ראשון יתקיים עד השעה 16:25 ולא עד 14:30 כפי שתוכנן (בין היתר בשל התנגדות של הרשות לניירות ערך) ובשאר הימים יסתיים המסחר ב-17:25, כלומר הארכה של שעה לעומת המצב היום. שינוי שעות המסחר ייכנס לתוקף ב-16 ביוני.

תנודתיות בשוקי העולם

נעבור לעולם, שם התעוררו המשקיעים ביום חמישי לבוקר שחור כשראות את מדד הניקיי היפני מאבד כ-7% מערכו במהלך המסחר, מה שגרר את כל בורסות אסיה לירידות שערים. הירידות באסיה השפיעו גם על אירופה שגם היא ננעלה בירידות שערים וגם וול סטריט הושפעה בתחילת המסחר מהירידות באסיה ובאירופה, אך לקראת סוף היום ננעל המסחר בירידות קלות בלבד.

אך ביום שישי הצליחו חלק מהבורסות לתקן במעט את הירידות של היום הקודם ומדד הניקיי עלה בכ-0.9%, בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים - שבוע ראשון של נעילה שלילית לאחר 5 שבועות של נעילות חיוביות - ובוול סטריט המסחר ננעל כמעט ללא שינוי. מחר, אגב, לא יתקיים מסחר בוול סטריט.

IDB והחברה לישראל במוקד המסחר

מניית אי.די.בי אחזקות , אגרות החוב שלה ושל אי.די.בי פתוח, וכן שאר מניות הקבוצה כגון דסק"ש עמדו במוקד המסחר בעקבות ההתפתחויות הדרמטיות שאירעו במהלך סוף השבוע. נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות מפנה לדנקנר גב, וחוזרת בה ממתווה הסדר החוב שגובש עם איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, זאת לטובת איחוד כוחות עם נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח, שפירושה לקיחת השליטה על החברה מידיו של דנקנר. הקבוצה צונחת היום לשווי של כ-350 מיליון שקל בלבד.

גם מניית החברה לישראל ריכזה עניין לאחר שדיווחה הבוקר לבורסה כי החליטה שלא להשתתף בסבב ההשקעה הקרוב בבטר פלייס, ומכיוון שלא נמצאו משקיעים הנכונים להשתתף בסכום משמעותי בסבב השקעה נוסף, בטר פלייס תגיש בהקדם לבית המשפט בקשה לפירוקה.

אבנר ודלק קידוחים דיווחו הבוקר כי קיבלו החלטה לבצע קידוח הערכה בשטח "אפרודיטה 2" ב"בלוק 12" בקפריסין. על פי הדיווח, הקידוח צפוי להתחיל עוד שבועיים ולהימשך כ-4 חודשים בתקציב של 117 מיליון דולר (ללא מבחני הפקה).

אסם סיכמה היום את הרבעון הראשון עם ירידה קלה בסך ההכנסות שהסתכמו ב-1.01 מיליארד שקל. הירידה הקלה (1.4%) במכירות נובעת מעיתוי חג הפסח שחל השנה בשבוע האחרון של הרבעון הראשון ולפיכך השפיע לרעה על הרבעון הראשון וישפיע לטובה על הרבעון השני. החברה הרוויחה ברבעון החולף 94.6 מיליון שקל, עלייה מזערית (1%) לעומת הרווח ברבעון הראשון ב-2012.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]