בפעם השנייה בתוך חודש: פישר הוריד את הריבית ב-0.25%

ריבית חודש יוני תעמוד על 1.25% ■ בנק ישראל רומז על עוד הורדת ריבית? "הבנק ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו" ■ מאז החלטת הריבית הקודמת נחלש השקל ב-3.1% מול סל המטבעות

בנק ישראל הוריד היום (ב') את שיעור הריבית לחודש יוני ב-0.25%, לשיעור של 1.25%. זאת, זמן קצר בלבד לאחר הורדת הריבית שלא מן המניין, וההכרזה על התוכנית לרכישת מט"ח.

בין הגורמים של בנק ישראל להפחתת הריבית מצויינים הריבית הנמוכה של הבנקים המרכזיים בעולם, סביבת האינפלציה המתונה המשתקפת מעליית המחירים בפועל, והעלייה המתמשכת במחירי הדירות.

"קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות", נמסר בהודעת הריבית, "וב-12 החודשים שהסתיימו במארס מחירי הדירות עלו ב-10.5%. יישום צעדי המיסוי בתחום הדיור שאושרו על-ידי הממשלה, צפויים למתן את הביקושים בשוק הדיור".

בהקשר למדיניות הבנקים המרכזיים בעולם, נמסר מבנק ישראל כי "במהלך החודשיים האחרונים נמשכה המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים המובילים ואף הואצה בחודש האחרון. ה-ECB הוריד את הריבית לרמת שפל של 0.5%, ונשיא הבנק ציין כי אינו שולל הורדת ריבית נוספת; בארה"ב תכניות ההקלה הכמותית נמשכות; הבנק המרכזי של יפן הודיע בתחילת אפריל על הכפלת קצב רכישות האג"ח. המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות הגדולות צפויה להימשך, על-פי הודעותיהם, גם בהמשך השנה.

"סביבת האינפלציה המשתקפת מעליית המחירים בפועל ומהצפיות לה היא מתונה. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב- 0.8%, מתחת לגבול התחתון של יעד האינפלציה. הצפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מהמקורות השונים נמצאות מעט מתחת למרכז יעד האינפלציה.

"האינדיקטורים המעודכנים לפעילות המשק שפורסמו עד כה מצביעים על המשך צמיחה בשיעור מתון ברביע הראשון ועל מגמה מעורבת בחודש אפריל".

לבסוף נמסר מבנק ישראל כי הוא "ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

לפי סקר בלומברג שפורסם לפני החלטת הריבית, כ-57% מהחזאים סבורים כי ריבית בנק ישראל לא תשתנה, ותעמוד גם בחודש יוני על 1.5%. מנגד, תשעת החזאים הנותרים שסיפקו תחזית סבורים כי הוועדה המוניטרית תשלים את המלאכה, ותפחית את הריבית ברבע אחוז נוספים לרמה של 1.25%.

נזכיר כי בתאריכים 12-13 במאי 2013 קיימה הוועדה המוניטרית דיון מיוחד שלא מן המניין, שבסופו התקבלה ההחלטה להפחית את הריבית לרמה של 1.5% ולהפעיל תוכנית לרכישות מטבע חוץ על מנת לקזז את השפעת הפקת הגז על שער החליפין. הפרוטוקול של הדיון המוניטרי המיוחד חשף כי נגיד בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר, מנע במו ידיו הפחתת ריבית בסך חצי אחוז, בניגוד לדעת מחצית מחברי הוועדה שדרשו הפחתה כזו. מאז ההחלטה הקודמת נחלש השקל ב-3.1% מול סל המטבעות.

בבנק ישראל מודים כי מטרת הפחתת הריבית האחרונה שלא מן המניין הייתה לעצור את תיסוף השקל - דבר שהושג. כמו כן, בפרוטוקול נכתב כי טרם התקבלו מספיק נתונים כדי לקבוע האם נרשמה החרפה בפעילות הכלכלית של המשק.