רשות ני"ע: לסיים את חקירת נוחי דנקנר מהר ככל האפשר

הרשות בתגובה לפניית התנועה לאיכות השלטון: "מדובר בפרשייה מורכבת, מרובת עדים ומסמכים, והחשדות נשוא החקירה מתייחסים למספר ישויות ולא רק לדנקנר"

כמה זמן תימשך חקירת נוחי דנקנר בחשד לתרמית במניות אי.די.בי ? בתשובה לפנייתה של התנועה לאיכות השלטון בנושא, מבהירה רשות ניירות ערך כי "מדובר בפרשייה מורכבת, מרובת עדים ומסמכים, והחשדות נשוא החקירה מתייחסים למספר ישויות ולא רק למר נוחי דנקנר".

דנקנר חשוד בתרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירה על הוראות איסור הלבנת הון ועבירת דיווח, ונחקר על-ידי מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך.

בנובמבר אשתקד, לאחר חקירה סמויה שנמשכה מספר חודשים, הפכה החקירה לגלויה, והתברר כי על-פי החשד פעל דנקנר בצוותא עם גופים נוספים באופן תרמיתי, המכוון להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות, וזאת במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה בפברואר השנה.

בימים אלה מנהל דנקנר משא-ומתן אינטנסיבי עם מחזיקי האג"ח של החברה לצורך הגעה להסדר במסגרת הליכי הבראת או פירוק אי.די.בי. דנקנר מבקש מנציגות מחזיקי האג"ח הלוחמנית של אי.די.בי פתוח לתת לו פסק-זמן להשביח את נכסי החברה, אך בשלב זה טרם הושגה הסכמה בין הצדדים.

עמדת התנועה לאיכות השלטון, כפי שהוצגה לרשות לניירות ערך, היא כי ההחלטה האם להגיש כנגד דנקנר כתב אישום הינה משמעותית מאוד למחזיקי האג"ח של החברה, נוכח העלאת שאלת הענקת פטור מתביעות לדנקנר במסגרת ההליכים להסדר חוב.

בתשובת רשות ניירות ערך צוין כי "הרשות ערה לחשיבות סיום החקירה במועד קרוב ככל האפשר".

עוד צוין כי הרשות מקיימת את מירב המאמצים ומשקיעה זמן ומשאבי חקירה ניכרים בחקירת פרשייה זו, וכי היא "פועלת על-פי חובתה שבדין למיצוי החקירה, תוך שהיא שמה לנגד עיניה את טובת ציבור המשקיעים".

"נהנה מהפעילות התרמיתית"

במרכז חקירת הרשות עומדת הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל בימים 22-23 בפברואר השנה. הנפקת האקוויטי נערכה על רקע מצוקה תזרימית שאליה נקלע הקונצרן, לאחר שבשנת 2011 איבדה מניית אי.די.בי כ-70% מערכה.

זאת בעקבות ירידה חדה בשווי החברות-הבנות וההפסדים הכבדים, שנגרמו בין היתר כתוצאה מהתחדשות המשבר באירופה. עקב כך פסק זרם הדיבידנדים מהחברות הבנות, ואי.די.בי אחזקות, אשר נבצר ממנה לגייס חוב משוק ההון, הייתה צריכה הון נוסף כדי לעמוד בפירעונות החוב למחזיקי האג"ח ביוני השנה.

על-פי החשד, שני סוחרים בשוק ההון פעלו, ביחד עם אחרים, באופן תרמיתי המכוון להשפיע על שער מניות אי.די.בי, כדי לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה. זאת באמצעות ביצוע עסקאות תרמיתיות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים במהלך הימים 21-23 בפברואר 2013.

בימים אלה היקף המסחר היומי במניית אי.די.בי אחזקות עמד על כ-40 מיליון שקל, מחזור חריג בגובהו - אשר כפי הנראה הדליק נורה אדומה ברשות.

על-פי החשד, דנקנר מימן את התוכנית התרמיתית הן בעצמו, והן בגיוס גורמים חיצוניים אשר רכשו בהנחייתו מניות שנרכשו על-ידי שלג והאחר, במהלך ביצוע פעולות התרמית ועל מנת לממן את המשכה.