ברוב של 9 מול 5: ועדת הכספים אישרה את העלאת המע"מ

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי: "אקים ועדת משנה לבחינת מע"מ דיפרנציאלי בהתאם לנהוג במדינות רבות בעולם, ביניהן רוב מדינות ה-OECD"

ברוב של 9 בעד מול 5 נגד, אישרה היום (ב') ועדת הכספים את העלאת המע"מ באחוז אחד מ-17% ל-18% החל מיוני 2013. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הודיע כי "מאשר את הצו" חרף העובדה ש"הדבר האחרון שהייתי רוצה לראות זה העלאת המע"מ".

סלומינסקי הודיע כי בכוונתו "להקים ועדת משנה לבחינת מע"מ דיפרנציאלי בהתאם לנהוג במדינות רבות בעולם, ביניהן רוב מדינות ה-OECD. בוועדת המשנה בראשותי יהיו נציגים מהקואליציה ומהאופוזיציה".

במהלך הדיון, הדף סלומינסקי, ביקורת שמתחו על המהלך חברי האופוזיציה ואמר לחברי הכנסת יצחק כהן (ש"ס) שהיה סגן שר אוצר מ- 2009 עד 2013 ולמשה גפני (יהדות התורה), שהיה יו"ר ועדת הכספים באותה תקופה: "דווקא בתקופתכם העלו את המע"מ באחוז ב-2009 וב-2012 העלו את המע"מ בעוד חצי אחוז".

סמנכ"ל בכיר תכנון וכלכלה ברשות המסים, ערן יעקב, הסביר את צו העלאת המע"מ: "העלאת המע"מ היא חלק מהמדיניות הכלכלית וההתמודדות עם הגירעון. משמעות המהלך היא תוספת הכנסות למדינה של 4.6 מיליארד שקל, מתוכם 4.1 מיליארד שקל מהעוסקים וכ-500 מיליון שקל ממלכ"רים ומוסדות כספיים".

הדיון היה סוער מאוד והאופוזיציה אף דרשה להפסיק את הדיון בטרם ההצבעה לצורך התייעצויות ועל-מנת לסכל את אישור הצו. חלק מחברי הקואליציה הביעו אף הם הסתייגות מסוימת מהצו.

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) קרא לדחות את המהלך של העלאת המע"מ, עד שהוועדה תראה את התמונה הכוללת של התקציב על כל הגזירות שבו".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), אמרה: "יש חובת היוועצות עם ועדת הכספים בנוגע להעלאת המע"מ ולכן אם יש מחשבה שלא להצביע אני דורשת הצבעה. יש מס צודק ויש מס לא צודק. כי מע"מ זה המס הכי טיפש, הכי פוגע ולא צודק, רגרסיבי לחלוטין. ככל שאתה עני יותר אתה משלם אותו יותר. העשירון העשירי, 40% מהכנסתו יחול עליה מע"מ, לעומת העשירון העליון כ-7% בלבד מהכנסתו. זה מס שמעמיק את אי השוויון ואת שיעורי העוני. זה גם מס שמדכא צמיחה. האם ההחלטה על העלאת המע"מ התקבלה לאחר ששר האוצר נועץ במנכ"ל הביטוח הלאומי? יש כאן החלטה מוסרית הרבה מעבר לעניין טכני וזה הרבה יותר מהותי מכל חוק ההסדרים".