דיסקונט לגילה: האם הבנקים יוכלו לגבש יחד הסדר ב-IDB?

מזרחי טפחות תומך במהלך, אולם סיכוי נמוך שהבנקים יתאחדו לגבש הסדר

הסדר החוב שנחתם בין בעלי האג"ח באי.די.בי אחזקות לבין אלו של אי.די.בי פתוח, ושמותיר את נוחי דנקנר ללא שליטה בקונצרן, ממשיך להסעיר את המערכת הבנקאית. בבנקים השונים מתקיימים דיונים קדחתניים בשאלה כיצד להגיב להצעת ההסדר - האם לתמוך או להתנגד.

היום שלחו נציגי בנק דיסקונט מכתב לרשות להגבלים העסקיים, ובו שאלו האם הבנקים יכולים לדון ביחד, בניסיון לגבש הסדר חוב כולל בקומות השונות בפירמידת החובות של דנקנר. בדיסקונט סירבו להתייחס לידיעה.

הפנייה נעשתה על רקע שיחות לא רשמיות בין חלק מהבנקים. בדיסקונט עדיין לא החליטו האם גיבוש הסדר משותף הוא הדרך בה יש לפעול, אך רצו לבדוק קודם האם בכלל אפשרות זו רלוונטית.

בשנת 2009 הוגשה בקשה לאפשר לבנקים לדון יחד בהסדר החוב בממורנד, החברה הפרטית של לב לבייב דרכה שלט באפריקה ישראל. הממונה על ההגבלים דאז, רונית קן, אישרה את הבקשה תחת מגבלות.

אין זה טריוויאלי שגם הפעם הבקשה תאושר, שכן הפעם מדובר בחוב המתפזר על חברות שונות (טומהוק, גנדן, אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח), ולא בחוב בחברה אחת כמו בממורנד. כמו כן, ייתכן שגישתו של הממונה הנוכחי על ההגבלים, דיויד גילה, בנושא תהיה שונה משל קן.

אף בנק לא רוצה להוביל

נציין כי מזרחי טפחות, בניהולו של אלי יונס, תומך בכך שהבנקים יגבשו ביחד מתווה להסדר חוב כולל שמטפל בכל הקומות בפירמידת החוב, ושיהווה אלטרנטיבה לזה שמציעים בעלי האג"ח.

אולם, גם אם יתקבל אישור לדון ביחד, כלל לא בטוח שהמהלך יצא אל הפועל, שכן בקרב הבנקים אין קופצים על תפקיד מוביל ההסדר. לפי הערכות, אף בנק לא רוצה להיות בפרונט ולהתעמת עם דנקנר מחד, ועם הביקורת הציבורית מאידך.

במובן מסוים, לחלק מהבנקים נוח שאת העבודה השחורה עושות נציגויות בעלי האג"ח, והם מעדיפים לשמור על פרופיל נמוך ככל האפשר בנושא.

ההסכם הנוכחי שגובש בין נציגויות בעלי האג"ח מגלם לבנקים תספורת משמעותית, ומאפס את האפשרות לפירעון החוב בחברות הפרטיות גנדן וטומהוק, שינותקו מאי.די.בי.

ועדיין, כלל לא בטוח שכל הבנקים יתנגדו להסכם זה. "נראה שהבנקים יעדיפו לשמור על שקט, גם במחיר ויתור על החובות בגנדן וטומהוק", העריכו היום בלידר שוקי הון. "הבנקים חוששים יותר מגל הפגנות מול משרדי ההנהלה, מאשר מאובדן של כמה מאות מיליוני שקלים, שממילא רובם נמחקו מהספרים".