דש ברוקראז': מניות הטכנולוגיה שיניבו תשואה נאה

אחרי שנה שבה מניות הטכנולוגיה, הישראליות ובכלל, לא הצטיינו, ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז', מסמן את החברות המקומיות בענף שכדאי לשים אליהן לב

בישראל אוהבים להתגאות בחדשנות ובענף ההייטק המקומי, אך רובן של חברות הטכנולוגיה הישראליות (בעיקר אלו שנסחרות בוול סטריט) הן כבר מזמן לא "סחורה חמה" בקרב המשקיעים. חלקן, למשל אלווריון , אף נסחרות ברמות שפל של שנים, אם כי יש גם כאלה שקרובות לשיא, כמו סיליקום.

האם יש חברות טכנולוגיה ישראליות, שעשויות להניב תשואות נאות למשקיעים בקרוב? ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז', מעריך שכשמצב המקרו העולמי ישתפר, משקיעים יהיו פתוחים יותר לחברות קטנות. "חברות שימשיכו לעשות מוצרים טובים ולספק את הסחורה, יוכלו לחזור לככב בגדול", הוא אומר.

לדברי יעקובי, "ענף הטכנולוגיה העולמי הציג ביצועי חסר לעומת מדדים אחרים בשנה האחרונה. אפשר לקשור זאת למשבר באירופה, ולכך שגם אם יש בארה"ב התאוששות, תקציבי החברות עדיין נמוכים. יש האטה בקצב הצמיחה בהשקעות ה-IT (טכנולוגיית מידע, ש' ח"ו)".

מגמה נוספת, שהשפיעה על המסחר במגזר, היא העדפת החברות הגדולות. "חברות כמו IBM , אינטל , סיסקו ואפילו אמדוקס - מצבן טוב יותר", אומר יעקובי. "יש התכנסות לכיוון השחקנים הגדולים בכל תחום, לאור חוסר הוודאות בעולם. אם 'החלום' של המשקיעים כבר לא בגדר חלום אלא כבר כאן, הציפייה שלהם היא לראות תזרימים יציבים והחזר על ההשקעה, שמגיע באמצעות רכישה עצמית של מניות או דיבידנדים".

עניין אחר הוא, כי בעוד בשוק הסמארטפונים יש צמיחה, מתגברת בו התחרות מצד היצרנים הסיניים. לדברי יעקובי, "ההיסטריה בשוק הזה מאחורינו, ויש בו האטה בצמיחה". בד בבד, עליית הסמארטפונים מובילה לירידה בכל הקשור לשוק ה-PC. בכל הקשור לתחומי ה-Big Data ומחשוב הענן, יעקובי מציין כי "ההשקעות מתחילות בסערה ואז מתייצבות. קשה להתנבא לגבי העתיד, והתחזיות בנוגע לשוק הזה חלוקות".

כל הגורמים הללו הובילו לשנה פחות טובה במניות הטכנולוגיה, כך לדברי יעקובי. במקביל, הם פגעו בחברות הטכנולוגיה הישראליות, שאינן הגדולות בתחומן - בחלקן התזרימים לא יציבים ורבות מהן לא מחלקות דיבידנד או מבצעות Buy Back. יעקובי מוסיף בעיה, שמאפיינת חברות טכנולוגיה ישראליות רבות, והיא התארכות מחזורי המכירה. "מניות טכנולוגיה הן אופציה על המקרו, כי כשמצב המקרו משתפר, תקציבי ה-IT גדלים", הוא אומר.

מיהן, אם כך, מניות הטכנולוגיה המקומיות שיעקובי ממליץ לשים אליהן לב?

סאפיינס: "חיה" על תהליכי מכירה ארוכים

סאפיינס מקבוצת פורמולה מספקת פתרונות תוכנה לעולם הביטוח, ונסחרת בשווי של 199 מיליון דולר ברשימה המשנית של הנאסד"ק ובת"א. החברה מיזגה לפני כשנתיים שתיים מהמתחרות שלה, עידית ו-FIS. באחרונה סאפיינס הגישה תשקיף מדף לגיוס של כ-40 מיליון דולר.

"סאפיינס היא דוגמה לחברה שממילא 'חיה' על תהליכי מכירה ארוכים, כי היא מוכרת לתעשייה מסורתית. הצד החיובי הוא שמרגע שהיא זוכה בלקוח, הוא נשאר איתה שנים, ואפשר לצפות את ההכנסות החוזרות ממנו, כך שהתזרימים יציבים יותר. זאת למרות שהתחרות בשוק קשה", אומר יעקובי.

לדבריו, ההשקעות בשוק זה צומחות בקצב נמוך יותר משאר עולם הטכנולוגיה, אך הקצב יציב ואין בו תנודות. במקביל, מזכיר יעקובי, החברה חילקה דיבידנד.

"הגדלת הסחירות והחשיפה למשקיעים אמריקנים מקשת רחבה יותר - טובה לסאפיינס. נכון שבטווח הקצר הגיוס המתוכנן אולי עוצר את המניה, אבל לא רע שתהיה לחברה 'כרית ביטחון' גדולה יותר בעתיד", הוא אומר. "נראה שלסאפיינס יש עוד המון לאן להתרחב, גיאוגרפית ובהיצע המוצרים והשירותים. ההצלחה שלה בעתיד תלויה ביכולתה לבצע".

בבילון: לא חלום - תעשייה מתפתחת

חברת האינטרנט בבילון נסחרת בת"א לפי שווי של 1 מיליארד שקל. בחודשים האחרונים דובר על הנפקה גם בוול סטריט, אך עד כה המהלך לא בוצע.

"השקעה בחברה שמבוססת על מודל שכל כולו בנוי על צמיחת הפרסום באינטרנט, היא השקעה מסוכנת בהגדרה", מציין יעקובי. "הסיבה היא השינויים התכופים בתחום. מצחיק אותי כששואלים איפה תהיה בבילון עוד חמש שנים והאם המודל שלה ישרוד. אין לי מושג, ולאף אחד אין. זאת תעשיית האינטרנט. בתיק ההשקעות השקעה כזו צריכה להיות בקצה מוטה הסיכון".

עם זאת, יעקובי מוסיף שבהסתכלות אחורה, בבילון הצליחה להתמודד היטב עם אתגרים בשוק. "יש בחברה צמיחה בהכנסות ובתזרים המזומנים. אין פה חלום עתידי, אלא תעשייה קיימת שמתפתחת", הוא אומר.

"בבילון צמחה ב-2012 ביותר מ-200%, אז כנראה שעשו שם משהו נכון. ברור שאי אפשר יהיה לצמוח בקצב הזה בעתיד, ולהערכתי מדובר על מקסימום 30% ב-2013. בצמיחה כזאת, היא הייתה צריכה לקבל מכפילים שקרובים ל-30, אך המכפילים בתעשייה הם 10-12, וזאת על רקע רמת הסיכון הגבוהה. במקרה של בבילון, להערכתי עם התזרים שהיא תייצר, עד סוף השנה יהיו לה 240-250 מיליון שקל בקופה. מכאן, בהתחשב בשווי השוק של החברה, שווי הפעילות שלה הוא 750 מיליון שקל, והמכפיל נמוך מאוד ביחס לתעשייה".

יעקובי מעריך שלכך "תרם" הרעש סביב ההנפקה. "גוגל בשיא, Yahoo, פריון ו-Ask.com פורחות, ורק בבילון תקועה מאחור. לכן היא מעניינת ביחס לתעשייה".

לייבפרסון: מוצר נכון בזמן ובשוק הנכונים

לייבפרסון היא חברה אמריקנית עם פעילות בישראל, שנסחרת בנאסד"ק ובת"א, בשווי של 513 מיליון דולר. לייבפרסון מספקת פתרונות תוכנה לתחום הרכישות באינטרנט.

"לייבפרסון היא חברה שבאה עם המוצר הנכון, בזמן הנכון, בשוק הנכון. הם זיהו שמוצרי הצ'ט לארגונים גדולים הם בגדר חובה", אומר יעקובי. "החברה פרחה בזכות הסיפור הזה. הבעיה, ויש לציין שבלייבפרסון זיהו אותה, היא שחסמי הכניסה לתחום מאוד לא גבוהים. לכן החברה החליטה לפתח פלטפורמה מלאה עם מוצרים שונים כמו VoIP (העברת קול על הרשת, ש' ח"ו) וצ'ט. זה הפך מפתרון של מוצר למערכת".

להערכת יעקובי, בטווח הארוך המהלך יגדיל את חסמי הכניסה, ויבליט את יתרונות החברה, אך מצד שני יאריך מאוד את תהליכי המכירה, משום שמדובר במערכת שלמה שדורשת הטמעה ותחזוקה, ולקוחות גם עלולים לעזוב. "לייבפרסון נמצאת בשלב בעייתי יחסית בחיי חברה - מעבר מחברת מוצר לחברת פתרון", אומר יעקובי, שמזכיר שלקוח גדול עזב באחרונה ועל רקע זה דוחות הרבעון הראשון היו מאכזבים.

בעקבות הדוחות נחתכה המניה ב-36%, אך התאוששה חלקית מאז ועלתה ב-14.8%, למחיר של 9.3 דולר. "במחיר כזה, המניה מהווה הזדמנות. אם וכאשר היא תגיע בחזרה ל-11 דולר (מחיר היעד של יעקובי, ש' ח"ו) - נצטרך לחכות ולראות מה הלאה".

מניות הטכנולוגיה
 מניות הטכנולוגיה