הדולר התחזק; "הדרך סלולה עד רמת 3.75 שקלים לדולר"

הדולר התחזק בכ-0.29% לרמה של 3.707 שקלים ומנגד האירו נחלש בכ-0.04% לרמה של 4.496 שקלים

מגמה מעורבת בשוק המט"ח היום (ג'), לאחר הורדת הריבית אתמול על ידי בנק ישראל. הדולר התחזק בכ-0.29% לשער יציג של 3.707 שקלים ומנגד האירו נחלש בכ-0.04% לשער יציג של 4.7963 שקלים. בעולם נסחר הדולר סביב 1.291 דולרים לאירו.

בנק ישראל הוריד כאמור אתמול את שיעור הריבית לחודש יוני ב-0.25%, לשיעור של 1.25%. זאת, זמן קצר בלבד לאחר הורדת הריבית שלא מן המניין, וההכרזה על התוכנית לרכישת מט"ח. בין הגורמים של בנק ישראל להפחתת הריבית מצויינים הריבית הנמוכה של הבנקים המרכזיים בעולם, סביבת האינפלציה המתונה המשתקפת מעליית המחירים בפועל, והעלייה המתמשכת במחירי הדירות.

ד"ר גדעון בן נון, מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, מציין כי "אנו צופים כי ימשיך להתחזק לאור הירידה באירו שהתרחשה ביום שישי אחה"צ. ירידת הריבית ותוכנית הרכישות של בנק ישראל מצליחים במשימתם להחליש את המטבע ולנקות את השוק מגורמים ספוקלנטיים. את ההפתעה השבועית סיפקו הפרוטוקולים מדיוני הריבית בהם נודע כי פישר רצה לפעול בצורה יותר אגרסיבית ולהוריד את הריבית ב-0.5%, ולא להסתפק ב- 0.25% אחוז בלבד. ואכן, בהודעת הריבית לחודש יוני הנגיד הוריד את הריבית שוב, פעם שניה בתוך שבועיים".

"מהלכי הורדה בתכיפות שכזו בוצעו על ידו בעבר בזמני משבר, במטרה לשלוח את שער הדולר למעלה. הסיבה לכך היא הנתונים הכלכליים העגמומיים, אשר מחייבים את בנק ישראל להחזיר את שערו של הדולר לסביבה תחרותית יותר, עבור התעשייה המקומית. לדעתנו, המדיניות הפיסקלית והמוניטרית יפעלו יחדיו להחלשת השקל בשש החודשים הקרובים - לרבות מיסוי תנועות הון או פעולות ספקולטיביות של זרים בשוק ההון - ואנו צופים כי המטבע יחזור לפחות לרמתו ה"נורמלית" סביב ה- 3.75, וכל זאת גם ללא הסתבכות בצפון".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר כי "הודעת בנק ישראל בדבר הפחתת שער ריבית השקל ל-1.25% פוגעת בכדאיות ההימור על פערי הריביות ותורמת ליציאת הפעילים הפועלים בזירה זו. לדעתנו, להפחתת שער הריבית צפויה השפעה חיובית במעבר כספים אל עבר שוקי ההון בארץ ובעולם. להערכתנו, מוטב היה כי בנק ישראל היה שומר את נשק הריבית ומשתמש בשלב הראשון כפי שהכריז והיה פועל בשלב הראשון באמצעות רכישות מט"ח במטרה לאזן תנודות שערים ולתרום להתייצבות השערים מעל לרמת 3.65 שקלים. החלטות הממשלה ובראשן העלאת המע"מ ב-1% לצד ההאטה בפעילות הגלובלית פוגעים בפעילות הכלכלית של המשק המקומי, כאשר פיחות השקל תורם לרווחיות הייצוא ומונעת פגיעה אנושה עוד יותר בתנאי הסחר של היצואנים הישראלים".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "בנק ישראל החליט להכות בברזל בעודו חם והפחית אתמול את הריבית ברבע אחוז נוסף. פער הריבית בין השקל והדולר הצטמצם לרמה כזו שמפחית משמעותית את האטרקטיביות של ההשקעה בשקל בקרב משקיעים זרים. בעצם הפחתת הריבית שוב סימן בנק ישראל את התיסוף בשקל כבעיה המרכזית המסכנת את הצמיחה בישראל, ולא שוק הנדל"ן המתחמם. הפחתת הריבית גם תסייע להמריץ במידה מסוימת את המשק המקומי בתקופה שבה האזרח הישראלי מתמודד עם שורה לא פשוטה של גזירות והעלאות מיסים שעשויים לפגוע בצריכה הפרטית. כך שלמהלך יש גם היגיון כלכלי. מבחינה טכנית, בעקבות הצעד של בנק ישראל ראינו את הדולר-שקל מבצע פריצה קדימה אל מעל רמת המפתח של 3.71. היתה זו רמה שהיוותה תקרה משמעותית בשבוע שעבר, וכעת כשהצמד העפיל מעל המשוכה הזו הדרך סלולה עד ל-3.75 שקלים לדולר".

"מלבד הגורמים המקומיים הללו, היום נראה את ההשפעה של המסחר העולמי בדולר על התנועה של הדולר-שקל. לאחר שאמש השוק העולמי היה מנומנם למדי בשל העובדה כי השווקים בבריטניה ובארצות הברית שבתו מפעילות, היום שוב תעלה התנודתיות ואנחנו נראה האם הדולר ממשיך להתחזק על רקע התיקון המתהווה בשוקי העולם. האפשרות כי הבנק הפדרלי יתחיל לצמצם את ההרחבה הכמותית מגבירה את הביקוש לדולר בעולם, והדבר עשוי להעניק דחיפה נוספת גם לדולר-שקל".

בחדר המסחר של ATRADE מעריכים כי במידה והצמד דולר-שקל יפרוץ את ה-3.71, היעדים הבאים לעלייה הם 3.73 ש' ו-3.75 ש'. מנגד, אם הדולר ייחלש מתחת לממוצע נע-200 הנמצא ב-3.704 שקלים, הוא ימשיך לרדת ל-3.67 ש'.