אושר: הפירמידות העסקיות יוגבלו ל-2 שכבות בלבד

(עדכון) - ח"כ מירב מיכאלי וסתיו שפיר דרשו להוציא את הלוביסטים מהדיון - שאר חברי הוועדה התנגדו ■ מלשכת שר האוצר נמסר כי לאור המשבר הקואליציוני בסוגיית השוויון בנטל החליט לפיד להשאר בארץ עד לסיומו

דיון סוער על הפירמידות העסקיות: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') את הסעיף בחוק הריכוזיות המגביל את הפירמידות העסקיות ל-2 שכבות בלבד. למהלך השלכות מהותיות על פעילות חברות האחזקה הגדולות במשק, כגון החברה לישראל, קבוצת דלק, אי.די.בי ועוד.

גל הרשקוביץ, ראש אגף התקציבים הפורש באוצר וחבר בוועדת הריכוזיות, הציג עמדת מיעוט עם דרישה ל-2 שכבות בפירמידות העסקיות, וחברי הוועדה קיבלו אותה.

במהלך הדיון, ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) דרשה להוציא אל מחוץ לאולם מליאת הוועדה את הלוביסטים. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), דחה את הבקשה באומרו ש"חברי הכנסת מספיק עוצמתיים ולא נתונים ללחצים" וגם ח"כים אחרים הביעו התנגדות לבקשה.

גם ח"כ סתיו שפיר (העבודה) הצטרפה למאבק נגד נוכחות הלוביסטים באולם והציעה שהם יזדהו בשמם. רוב מוחלט של חברי הוועדה, כולל היו"ר, דחו את הבקשה בטענה שהמהלך לא תורם דבר. סלומינסקי השיב לשפיר: "את רוצה שאני אקריא למי נתנו אנשי המשמר החברתי פה באולם פתקים ומייעצים להם בעניין החוק?".

שר האוצר יאיר לפיד לא נכח בדיון בוועדת הכספים. הוא ביטל את השתתפותו מראש בשל נסיעה מתוכננת לוועידת שרי האוצר של מדינות ה-OECD בצרפת, אך הבוקר ביטל גם את הנסיעה בשל המשבר הקואליציוני בסוגיית השוויון בנטל.

בחודש שעבר אושרה הצעת חוק הריכוזיות בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. מטרת החוק היא להפחית את הריכוזיות במשק ולהגדיל את התחרות, ושר הכלכלה והמסחר נפתלי בנט יהיה אמון על ביצועה.

הצעת החוק מבוססת על המלצות הוועדה להגברת התחרותיות במשק ומטפלת בשלושה היבטים מרכזיים: שקילת שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ושיקולי תחרותיות בהפרטות שמבצעת הממשלה; הגבלות על מבני אחזקות פירמידליים; והפרדה באחזקות נכסים ריאליים ופיננסיים.