"הורדת הריבית תעודד את משקי הבית להיכנס לבורסה"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: צמצום פערי הריביות עשוי לפעול גם בכיוון של צמצום הפערים בין שוק המניות המקומי לשווקי חו"ל

הפחתת הריבית בחצי אחוז בתוך שבועיים נועדה אמנם להחליש את השקל, אך השפעתה עשויה להיות מורגשת גם בשוק המניות ובהרכב תיק ההשקעות של הציבור. הציבור שעד כה קיבל כלום וקצת על פקדונות בבנקים יקבל עוד פחות לאחר הורדת הריבית ולכן חלק מן הפקדונות הללו עשויים לעבור לכיוון של להשקעות "מסוכנות" קצת יותר. כך מעריך רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות.

פוטנציאל לרווח מועט בלבד גם בשוק אגרות החוב - אגרות החוב הממשלתיות מספקות כיום תשואה ריאלית שלילית או חיובית מאד נמוכה, תלוי באגרת הספציפית. אגרות חוב של חברות בעלות כושר פירעון טוב מספקות גם הן תשואות נמוכות במיוחד. למעשה, מדובר בתשואות מהנמוכות ביותר שהיו איי פעם בשוק אגרות החוב בישראל ובמקומות רבים בעולם. אם מפחיתים מהתשואה הזעומה גם עמלות, דמי משמרת או במקרה של קרן, דמי ניהול למנהל הקרן, הרי שבחלק גדול מן המקרים, החזקת אגרות החוב תניב תשואה נטו נמוכה יותר מזו של פיקדון או קרן כספית.

הפחתת הריבית בישראל עקבית גם עם הנעשה בעולם ובנק ישראל מתייחס לכך בהודעתו: "במהלך החודשיים האחרונים נמשכה המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים המובילים ואף הואצה בחודש האחרון. ה-ECB הוריד את הריבית לרמת שפל של 0.5% ונשיא הבנק ציין כי אינו שולל הורדת ריבית נוספת; בארה"ב תכניות ההקלה הכמותית נמשכות; הבנק המרכזי של יפן הודיע בתחילת אפריל על הכפלת קצב רכישות האג"ח. המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות הגדולות צפויה להימשך, על פי הודעותיהם, גם בהמשך השנה".

לאור ירידה באלטרנטיבות ההשקעה הקיימות כעת, ניתן להניח כי כספים רבים יותר יופנו בהדרגה לאפיקים בעלי סיכון גדול יותר, בדגש על שווקי המניות, שנראים כיום כאלטרנטיבה הסבירה ביותר: הן בחו"ל והן בישראל באמצעות קרנות, תעודות סל והשקעות ישירות. לאור הפער, המוצדק בחלקו, שנפתח בין שווקי המניות בעולם ובמיוחד בארה"ב מול שוק המניות בארץ, ייתכן שנראה שיפור מסויים גם אצלנו.

להערכת קבין, גם כיום ישנן יותר הזדמניות ממוקדות בשוק המניות בארה"ב. יחד עם זאת, צמצום הפרשי הריביות בין ישראל לארה"ב, בשילוב אינפלציה נמוכה, שוק מדוכא, וסכומי עתק של מאות מיליארדי שקלים שיושבים בהשקעות סולידיות בריביות אפסיות, עשוי להביא לפחות לצמצום חלקי של הפער בין תל אביב לחו"ל.