מחריף הסכסוך בהוט: העובדים השביתו את המוקד בב"ש

זאת במחאה על העברתם לחברות קבלן ■ הנהלת הוט: "רק חלק מהעובדים שבתו"

המאבק סביב החלטת חברת התקשורת הוט להעביר כמחצית מעובדיה המועסקים במוקדי השירות הטכני לידי חברות קבלניות, הולך ומחריף: ארגון כוח לעובדים, שצירף לשורותיו מאות עובדים בחברה, הודיע היום (ג') על השבתת מוקד השירות בבאר-שבע, לאחר שהנהלת החברה החלה להחתים את העובדים על חוזים חדשים שמעבירים אותם לחברות חיצוניות.

פעולת ההשבתה נחשבת לחריגה ובעייתית לכאורה מבחינה משפטית, וזאת ממספר סיבות: ארגון כוח לעובדים עדיין לא הכריז על עצמו כארגון יציג בחברה, לא הוכרז סכסוך עבודה בעניין, וההשבתה עצמה יצאה לפועל יום בלבד לפני דיון שצפוי להתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

במשרד עורכי הדין רובין שמואלביץ', המייצג את הנהלת הוט, אמרו היום בשיחה עם "גלובס" כי אילו בית הדין היה סבור כי יש לעצור לאלתר את המעבר למיקור חוץ, הוא היה מוציא כבר ביום ראשון האחרון צו ארעי בעניין, כפי שדרשו בארגון כוח לעובדים.

בארגון כוח לעובדים כבר הובילו שביתה בעבר לפני שהוכרו כארגון יציג, במקרה של סינמטק ירושלים, אולם הדבר התאפשר רק לאחר שהוכרז סכסוך עבודה ובעקבות ערעור לבית הדין הארצי. מנגד, העובדים יטענו כי זכות השביתה עומדת להם במקרה של איום מיידי מצד המעסיק.

על-פי הפסיקה הנהוגה בבתי הדין לעבודה, מעסיק רשאי להוציא למיקור חוץ חלק מהעבודה, ואילו העובדים רשאים להיאבק על זכויותיהם שנגזרות מכך. עם זאת, בית הדין עשוי לפסול את המהלך הנוכחי אם יתרשם כי הוא נעשה בחוסר תום-לב - כפי שטוענים בארגון כוח לעובדים.

כך למשל, בארגון טוענים כי עובדי הוט התבקשו להגיע לחדרי ישיבות, ושם הוצגו להם החוזים החדשים, והם נדרשו לחתום על החוזים בתוך מספר שעות, מבלי להוציא את החוזים מחוץ למקום וללא השיהוי הדרוש לקבלת החלטה שקולה.

עוד חוששים בכוח לעובדים כי הנהלת הוט האיצה את המהלך למיקור חוץ, לאחר שהבינה כי הליך התאגדות העובדים צובר תאוצה בימים האחרונים.

בשעות הצהריים הגיעו שוטרים אל חצר מוקד הוט בבאר-שבע ואף עיכבו לחקירה מספר עובדים, לאחר שאלה ניסו להיכנס בכוח לבניין.

במקביל, היועצים המשפטיים של כוח לעובדים הגישו לבית הדין לעבודה בקשה דחופה לשקול מחדש את האפשרות להוציא צו מניעה ארעי כנגד מהלכי ההנהלה עוד היום.

גורמים בארגון יטענו בדיון שיתקיים מחר (ד') כי שביתה "אד-הוק" כנגד מהלך מאיים ומוחשי מצד ההנהלה היא מותרת לפי הדין; וכי דווקא הנהלת החברה לוקה בחוסר תום-לב, לאחר שזו המשיכה להאיץ את המהלך למיקור חוץ למרות שנקבע דיון מהיר בעניין, ואף שוועדת העבודה של הכנסת קבעה דיון מיוחד בעניין למחר.

"הורגלנו כבר במהלכים חד-צדדיים מצד ההנהלה כלפי העובדים", אמר היום אסף בונדי, רכז מטה דרום בארגון כוח לעובדים. "עתה מסתבר כי מהלך ההתאגדות מאיים על החברה כל-כך, עד כדי נכונות לזלזול בבית הדין ובכנסת".

לטענת הארגון, עד כה הצטרפו לשורותיהם למעלה מ-1,000 עובדים - יותר מכל הניסיונות הקודמים לאגד את עובדי החברה במסגרת ההסתדרות הכללית וההסתדרות הלאומית.

בהוט מסרו בתגובה כי לא מדובר בהשבתה: "אנו רואים בהתארגנות העובדים זכות לגיטימית על-פי חוק, כל עוד היא נעשית מבלי להפריע לפעילות וללקוחות. באשר למוקד בבאר-שבע, כמה מנציגי כוח לעובדים התפרצו לתוך אחד המוקדים, הפריעו לפעילותו השוטפת, קראו לעובדים לצאת ולעזוב את המשמרת - וחלק מן העובדים נענו לקריאתם".