אפקט הריבית נעלם - ופישר רכש עשרות מיליוני ד'

יומיים אחרי שהוריד ריבית במהלך שזכה לביקורות רבות, נגיד בנק ישראל ראה שהדולר עדיין צונח ונכנס שוב לשוק המט"ח ■ הדולר היציג נחלש ב-0.3%; "התחזקות הדולר בעולם תשפיע"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הורה היום (ד') אחרי נעילת השערים היציגים שוב להתערב במסחר במט"ח והחל ברכישת עשרות מיליוני דולר. נזכיר כי לפני יומיים החליטה הוועדה המוניטרית בראשותו להוריד את הריבית ב-0.25% ל-1.25% במהלך שספג ביקורת קשה.

אפקט הריבית על הדולר לא ארך ימים, והמטבע נחלש במהלך המסחר היום שוב לרמה של 3.68 שקלים, אחרי שנסחר לפני הפחתת הריבית ביותר מ-3.7 שקלים. הדולר היציג נחלש בכ-0.35% וננעל בשער של 3.694 שקלים ומנגד האירו נחלש ב-0.3% וננעל בשער יציג של 4.781 שקלים.

בעקבות הירידה בדולר, החליט פישר להיכנס שוב ולהתערב במסחר. הפחתה ברבע אחוז בריבית הגיעהאחרי שהפחתה נוספת של רבע אחוז באמצע מאי במהלך דיון מוניטרי שלא מן המניין. הפחתה האחרונה של הריבית זכתה לביקורת קשה לפיה פישר ביזבז תחמושת יקרה.

היחלשות הדולר מגיעה חרף המאמצים של בנק ישראל להתגבר על התחזקות השקל. הבנק הוריד השבוע, כאמור, בפעם השנייה בחודש את הריבית ב-0.25%, לאחר שגם הכריז על תוכנית לרכישות מט"ח.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מסרו הבוקר: "הדולר-שקל אמנם הצליח להעפיל אתמול לשיא תוך-יומי חדש, אך ניתן לזהות סימנים של בלימת המומנטום המרשים שהניע את הצמד מעלה בשבועיים האחרונים. רמת 3.71-3.72, שהינה בעלת חשיבות טכנית, ממשיכה להקשות על הדולר-שקל, אשר נכשל אתמול פעם נוספת לפרוץ את הרמה הזו ולנעול מעליה. ייתכן שנראה עצירה ברמה זו ותיקון כלפי מטה, לעבר אזור 3.67. מנגד, פריצה של אזור ההתנגדות תסלול את דרכו של הצמד לעבר 3.75, כיעד ראשון. הדבר תלוי במידה רבה במגמות של הדולר בעולם".

"אתמול, למרות עליות השערים בוול-סטריט, הדולר המשיך להתחזק, וזאת בניגוד לקורלציה ההפוכה האופיינית בין הדולר למניות. בתקופה האחרונה אנו עדים פעמים רבות לשבירה בקורלציה הזו, כאשר הדולר מתחזק עם המניות. הדבר נובע מהשיפור המתמשך בכלכלת ארצות הברית ומהאפשרות שהבנק הפדראלי יתחיל לצמצם בקרוב את ההרחבה הכמותית, מה שיפחית את היצע הדולרים בשוק ויחזק את המטבע האמריקני. מדובר בסימנים ראשונים למפנה ממשי במגמה של הדולר בעולם, והדבר יבוא לידי ביטוי גם במסחר מול השקל. על כן, למרות שראינו אתמול חוסר קורלציה בין הדולר-שקל לבין הדולר בעולם, הרי שבסופו של דבר, המשך התחזקותו הפונדמנטאלית של הדולר בעולם צפויה להביא גם למפנה במגמה של הדולר-שקל".

במאקרו, כלכלני קרן המטבע הבינלאומית חתכו היום את תחזית הצמיחה של סין ל-7.75% השנה וב-2014 לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 8% ו-8.2% בשנה הבאה.