נחשפו סודות קרן הביומד אגיית: השתתפה בגיוס ענק

קרן הביומד שמובילים דני נוה ומישל חביב השתתפה בגיוס של 100 מיליון דולר לחברת ולריטס ■ ממצגת שהגיעה ל"גלובס" עולה כי לומניס תנסה להנפיק מחדש ב-2013

חברת ולריטס, שפיתחה משאבה מכאנית למתן אינסולין לחולי סוכרת סוג 2, השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס". ולריטס היא חברה אמריקנית, שיש לה שני משקיעים ישראלים: הקרנות פיטנגו ואגיית (Agate medical investments), שהשקיעו כנראה בחברה כמה מיליוני דולרים בסבב הזה.

ממצגת למשקיעים של אגיית שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי מדובר בגיוס של Venture Lending (הלוואה על ידי קרנות הון סיכון), בו השתתפו המשקיעים הקיימים של החברה ביניהם שתי הקרנות הישראליות וכן הקרנות MPM, ONSET Ventures, USVP, קייזר פרמננטה, CHL, Abingworth, Advanced Technology Venturesו- HLM Venture Partners. לא ידוע אילו משקיעים נוספים הצטרפו לחברה, שכבר גייסה בסבב הגיוס האחרון שלה, בשנת 2011, סכום של 150 מיליון דולר.

החברה מאמינה כי הגיוס הנוכחי יספיק לה כדי להנפיק בנאסד"ק בשנתיים הקרובות ולהפוך, אם הכול יעלה יפה, לאחת מההנפקות הגדולות בתחום הביומד. שוק ההון האמריקני לא מיהר לאמץ לחיקו חברות חדשות של מכשור רפואי, אולם ולריטס ממוצבת כנראה במצב טוב מבחינת יחסי הציבור שכבר נוצרו לה בשוק.

ולריטס פיתחה משאבה חד פעמית למתן אינסולין לחולי סוכרת מבוגרים (סוכרת סוג 2). חולים אלה לא צריכים דיוק כה רב במינון האינסולין כמו חולי סוכרת סוג 1, ולכן חברות ביטוח הבריאות אינן מוכנות לממן עבורם את משאבות האינסולין היקרות. מספר רב מאוד של חברות כבר ניסו לפתח משאבות זולות כאלה: מכאניות, חד פעמיות או פשוט זולות לייצור. אלא שהאינסולין היא מולקולה "מפונקת" שקשה להזריק אותה בלי שתתפרק או תינזק במשאבות שאינן מתוחכמות ואלקטרוניות. החברות הישראליות די מדיקל שהונפקה בוול סטריט ונמחקה, ומדינגו שנמכרה לחברת Roche ואז נסגרה, ניסו זאת.

נראה כי ולריטס, שכבר קיבלה אישור לשיווק בארה"ב, הצליחה במשימה המאתגרת. בעקבות השקה מוגבלת ב-2012 היא כבר מוכרת ב-2 מיליון דולר, ומצפה (על פי המצגת) למכירות גבוהות משמעותית ב-2013. המוצר כבר משופה על ידי חברותה ביטוח עבור 70% מהאמריקנים.

לאחרונה הודיעה החברה על תוצאות של ניסוי גדול מאוד בו מצאה כי השימוש במוצר משפר את השליטה ברמות הסוכר אצל חולי סוכרת סוג 2.

אלה לא החדשות היחידות שקשורות לאגיית שעולות מן המסמך. חברת סנסימד השוויצרית, שבה מושקעת אגיית, השלמה לאחרונה סבב גיוס של 17 מיליון דולר שטרם נחשף. הכסף גויס מקרנות אירופאיות מובילות וחברות ציוד רפואי ותרופות קוריאניות, ובהובלת קרן Wellington Partners. בקרוב אמור להיסגר סבב נוסף של 8 מיליון דולר מקרן הון סיכון מובילה, שבסיומו יסתכם הגיוס בסכום של 25 מיליון דולר.

עדשות מתכלות

סנסימד מפתחת עדשות מגע מתכלות, למדידת לחץ תוך עיני, אשר מאפשרות לנבא התדרדרות אצל חולי גלאוקומה. העדשה מאפשרת מדידה של הלחץ למשך 24 שעות, ואז מתכלה. זאת, לעומת המדידות הלא נוחות והנקודתיות הקיימות היום.

עוד עולה כי סנסימד רשמה מכירות של 2.5 מיליון דולר עד כה באירופה, והיא מצפה לקבל אישור FDA ברבעון הקרוב. החברה עשויה, על פי המצגת, להיות בשלה למיזוג או רכישה ב-2014. בכל מקרה ההערכה היא כי לא יהיה צורך בגיוס נוסף בחברה.

במצגת ניתן למצוא גם פרטים על חברת לומניס שפועלת בתחום הרפואה מבוססת הלייזר. לפי המצגת לומניס מציגה שיפור במתח הרווחים, במכירות ובמזומנים, לאחר תקופה קשה. נציין כי בעבר החברה נסחרה בעבר בנאסד"ק אולם נמחקה מהמסחר. אם השוק יהיה פתוח להנפקות חדשות, החברה תנסה להפוך שוב לציבורית ולגייס הון כבר במהלך 2013.

אגיית מנוהלת על ידי דני נוה, שר הבריאות לשעבר ומישל חביב, מנהל הפיתוח העסקי באלרון לשעבר. קרן אגיית הראשונה גייסה ב-2007 כ-64 מיליון דולר. רשימת המשקיעים בקרן כוללת את קרן CANAF, הראל, לאומי פרטנרס, פריזמה ומשקיעים אמריקנים. לא ידוע מהם שיעורי האחזקות של הקרן בכל אחת מחברות הפורטפוליו שלה אולם ידוע כי הקרן אינה מבצעת השקעות חדשות, וכנראה השקיעה את מלוא סכום הגיוס.

אנג'יוסלייד מגייסת

בפורטפוליו של הקרן הראשונה של אגיית כלולה גם בריינסגייט, שנמצאת בניסוי קליני גדול מאוד במכשיר הרפואי שלה לטיפול בשבץ בריינסגייט כבר גייסה 303 חולים מן הניסוי. לאחר 350 חולים תוכל החברה לפתוח את המעטפות ולראות האם ממשיכים את הניסוי ל-450 חולים, כמתוכנן, מפסיקים אותו אם התוצאות גרועות או, במקרה שהתוצאות טובות מאוד - סוגרים את הניסוי וניגשים ישירות לבקשת אישור FDA.

בחברת אנג'יוסלייד, שמפתחת מכשיר לטיפול בחסימות כלי דם בגפיים, גויסו 5.2 מיליון דולר בהובלת קרן tri Ventures. כעת החברה מוגבלת במכירותיה, בגלל שיקולי תקציב, אולם מקווה להמשיך לצמוח בעתיד.

חברת טוליפ, שפיתחה גלולה לטיפול בהשמנה שנבלעת ומתרחבת בקיבה, יצאה מקשיי הפיתוח מהם סבלה והיא כעת נמצאת בשלב ניסויי הבטיחות בבני אדם, טוליפ תצא בקרוב לגיוס.

בפורטפוליו נמצאת גם חברת ויז'ן קר שהחלה ב-2012 במכירות של המוצר שלה, טלסקופ תוך עיני שמחזיר ראיה לאנשים שהתעוורו בעקבות מחלת ה-AMD, אחד הגורמים המובילים בעולם לעיוורון. היא רשמה מכירות של 800 אלף דולר ב-2012 ומצפה למכור כ-3.5-4 מיליון השנה. היא גייסה לאחרונה 5 מיליון דולר וככל הנראה לא תצטרך גיוסים נוספים בעתיד.

מבין החברות בקרן הראשונה של אגיית, נבוטק שפיתחה מוצר למעקב אחר גידולים, היא הפחות מצליחה. בעקבות שינוי במכשירי ההדמיה אליהם הייתה אמרוה להתממשק, החברה מצאה את עצמה עם מוצר לא מתאים לשוק וכרגע לא ברור מה יעלה בגורלה.

הקרן הקוריאנית

קרן Agate Korea MaC Fund, הקרן השנייה שגייסה אגיית, מבוססת על שיתוף פעולה עם ממשלת קוריאה ועם שני משקיעים קוריאנים. הקרן הוקמה ב-2012 וגייסה 34 מיליון דולר.

הקרן הקוריאנית השקיעה עד כה בשתי חברות ישראליות ושתי קוריאניות. הישראלית הראשונה היא Peer medical, שפיתחה קולנוסקופ עם זווית ראיה של 360 מעלות לעומת 110 במוצרים הקיימים היום. בהובלת קרן אקסלמד של מורי ארקין ואורי גייגר, התמזגה פיר עם חברה אמריקנית בשם אנדוצ'וייס. תוך כדי המיזוג גוייסו 40 מיליון דולר מסקויה והחברה הממוזגת מכרה כבר ב-2012 ב-40 מיליון דולר. עם השקת המוצר של פיר בארה"ב, החברה אמורה לצמוח למכירות של כ-50-60 מיליון דולר השנה.

חברה נוספת שקשורה לקרן השנייה היא חברת אורנים שפיתחה אמצעי לניטור זרימת הדם ורמת החמצון של הדם במוח, לחדרי טיפול נמרץ וטראומה באופן לא פולשני. בעבר פורסם כי החברה קיבלה השקעה של 19 מיליון דולר בהובלת אורבימד, שכן דרוש סכום משמעותי כדי לבצע חדירה משמעותית לשוק. השקת המוצר של אירעה לפני כשבועיים.

הקרן עומדת להשקיע בעוד חברה ישראלית. החברות הקוריאניות שלה הן Healcerion, שמאפשרת שימוש באולטרה סאונד בתנאי שטח ו-U2bio, חברה בתחום הטכנולוגיה והשירותים של בדיקות מעבדה.

ההתפתחויות החדשות
 ההתפתחויות החדשות