גילה אישר לבנקים לגבש הסדר חוב משותף ב-IDB פתוח

האישור תקף ל-3 שבועות ■ מלבד מזרחי-טפחות, שאר הבנקים עדיין לא החליטו האם לשתף פעולה ■ מזרחי: "נגיע לכל מקום שבו יתקיים מפגש שכזה"

הממונה על ההגבלים העסקיים מאשר לבנקים לקיים פגישות ולגבש ביחד הסדר חוב באי.די.בי פתוח. יחד עם זאת, במערכת הבנקאית הביעו ספק האם אכן יגבשו הבנקים הסדר משותף, שכן רובם מעדיפים לשמור על פרופיל נמוך בנושא.

ל"גלובס" נודע, כי הממונה על ההגבלים דיויד גילה העביר היום מכתב תשובה בנושא לבנק דיסקונט, לאחר שקיבל ביום שני מהבנק מכתב המבקש לברר האם מותר לבנקים להידבר ביניהם בסוגיה.

במכתב התשובה מסר הממונה כי הבנקים יוכלו להיפגש ולהידבר ביניהם, בתנאי שהשיחות יעסקו אך ורק בחוב של אי.די.בי פתוח, וזאת עד ל-19 ביוני (עוד כשלושה שבועות). אמנם מדובר במסגרת זמן קצרה יחסית, אולם בהתחשב בעובדה שהדיון בבית המשפט בנושא ההסדר צפוי בשבוע הבא, הרי שממילא יצטרכו הבנקים לגבש מתווה חלופי עם עמדה משותפת עד לשבוע הבא.

העובדה שהממונה על ההגבלים תחם בזמן את האפשרות של הבנקים להידבר ביחד, מלמדת כי הוא אינו נלהב ממתן אישור גורף לבנקים לדון בהסדרי חוב. ניתן להניח כי גם בעתיד, אם יידרש, יעניק אישור נקודתי לבנקים לשתף פעולה למשך זמן מסוים.

לאי.די.בי פתוח יש חוב ל-6 בנקים - הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, והבנקים הזרים BNP ו-HSBC - אשר מסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל, כאשר הנושה הגדול ביותר הוא בנק הפועלים עם חוב של 770 מיליון שקל.

בנק דיסקונט פנה אל הממונה על ההגבלים, לאחר שבסוף השבוע הופתע לגלות כי מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח גיבשו הסדר חוב יחד עם המחזיקים של החברה האם, אי.די.בי אחזקות. בדיסקונט לא אהבו את העובדה שחלק מהנושים בפתוח גיבשו הסדר מבלי לדבר על כך עם הבנק. דיסקונט עדיין לא החליט כיצד לנהוג בנושא, אבל רצה לבדוק אם האופציה להידברות בין הבנקים בכלל רלוונטית.

חשש ממחאה

חשוב להדגיש כי העובדה שקיבלו אישור רגולטורי להידבר בנושא ההסדר באי.די.בי פתוח, כלל לא מבטיח שנציגי הבנקים אכן ייפגשו וינסו לגבש הסדר שכזה. בבנקים התחמקו היום מהשאלה האם יפעלו ביחד לגיבוש הסדר חלופי.

בתגובה לפניית "גלובס" לארבעת הבנקים הישראליים שהם נושים של אי.די.בי פתוח, סירבו בהפועלים ובדיסקונט להגיב. מלאומי נמסר כי "טרם ראינו את אישור הממונה על ההגבלים ולא קיבלנו פניות מבנקים אחרים. כשנקבל את החלטת הממונה, נחליט אם וכיצד לפעול". ממזרחי טפחות נמסר כי "תגובת הממונה על ההגבלים לא מפתיעה. מזרחי-טפחות סבור מזה זמן שהבנקים יכולים וצריכים לשבת יחד ולגבש פתרון משותף. עניין האכסניה פחות חשוב: נגיע לכל מקום שבו יתקיים מפגש כזה, ולחילופין נעמיד לטובתו את משרדי הבנק".

בבנקים מאוד נזהרים בכל הטיפול בנושא החוב בקבוצת אי.די.בי, ומקפידים לשמור על פרופיל נמוך. עד כה הבנקים שיתפו פעולה עם דנקנר בנושא ההתניות הפיננסיות בפתוח, ואף לא דרשו הסדר חוב בטומהוק (הקומה העליונה בפירמידה).

לאחר שהתפוצץ הסדר החוב בגנדן (החברה הפרטית באמצעותה מחזיק דנקנר בשליטה באי.די.בי) מול בנק לאומי, ניסו הבנקים להוריד פרופיל כמה שאפשר, כדי לא להתמודד בעצמם עם מחאה חברתית כמו זו שלאומי ספג בסיפור גנדן.

עד כה יכלו לתרץ הבנקים את העובדה שהם לא מגבשים ביחד הסדר חוב במגבלה רגולטורית, אך כאמור זו הוסרה היום. ועדיין, ספק אם הבנקים אכן יגבשו אלטרנטיבה, שכן ברור להם כי גיבוש הסדר משותף יעמיד אותם בלב הסערה מול דנקנר ומול בעלי האג"ח.