1,200 עובדי מיקרון - בני ערובה במאבק של אינטל?

אינטל פנתה להנהלת מיקרון בבקשה בהצעה לקבל את המפעל בקריית גת, להמשיך ולהפעיל אותו בשנה-שנתיים הקרובות עם כמה מאות מעובדיו ■ לאחר מכן תוכל אינטל להיעזר בתשתיות בכדי לשפר את סיכוייה בתחרות על הקמת המפעל הבא בקריית גת

האם עובדי מפעל מיקרון בקריית גת הפכו לבני ערובה במאבק של אינטל לקראת המפעל הבא שהיא מתכננת בישראל, ערב ההחלטה על עתיד הפעילות של המפעל בישראל? זוהי התחושה שמרחפת בשבוע האחרון מעל ל-1,200 העובדים במפעל מיקרון לאחר שאינטל ישראל פנתה בבקשה למיקרון העולמית לקבל, בחזרה, את שטח המפעל בקריית גת שהוחכר לפני מספר שנים לטובת מיקרון.

באינטל סרבו להגיב לדברים וממיקרון ישראל נמסר כי "איננו יכולים להתייחס למגעים עסקיים כאלה ואחרים. המו"מ למכירת המפעל בישראל מתנהל בין הרוכשים הפוטנציאליים לבין הנהלת מיקרון העולמית".

בדצמבר האחרון התקבלה במיקרון העולמית החלטה לצאת מפעילות הייצור בישראל, כאשר המשמעות היא סגירת המפעל בתוך שנתיים או מכירה שלו. המפעל הוקם במקור בשנת 1998 ונקרא אז FAB 18 של אינטל. הוא מייצר רכיבים לשבבי זיכרון בטכנולוגיות שכבר אינן בחזית של ייצור השבבים, מה שלא מאפשר להמשיך להיעזר בקווי הייצור שבו לצורך תחרות בסגמנט.

במשך החודשים האחרונים מתנהל ניסיון למכור את המפעל, תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים, כאשר בין ההצעות היו החברות טאואר, Maxim, וכן קבוצה שהובילה ההנהלה. הדד-ליין לקבלת החלטה על המשך דרכו של המפעל היא ביוני. במידה ולא ימצא פתרון להמשך הפעלת קווי הייצור עלולים העובדים במפעל לצד 600 עובדים נוספים המועסקים בעקיפין, להישאר ללא עבודה.

כחלק מתנאי מכירת המפעל, דורשת מיקרון כי הקונה ימשיך את העבודה במפעל בשנה וחצי הקרובות עבור לקוחות מיקרון, וכמו כן הוא יידרש לקחת על עצמו עלויות שונות שקשורות להתחייבויות לעובדים (הוצאות שמהן מנסה מיקרון להימנע באמצעות המכירה). על הרקע הזה פנתה אינטל למיקרון העולמית בבקשה לקבל את השטח שבו נמצא המפעל, בתמורה להמשך ההפעלה של המיכון.

לאחר מכן, כך על פי הערכות, תוכל אינטל להשתמש בשטח של מפעל מיקרון כחלק מההערכות להקמת המפעל הבא של החברה בישראל בשנים 2014-2015, תוך שיפור הסיכויים להקמת המפעל הבא בישראל. לא ברור האם תסריט כזה יכלול העסקת חלק מעובדי מיקרון, לטווח קצר או ארוך, אך בוודאי שבמקרה שכזה חלק משמעותי מעובדי המפעל יסיימו את העסקתם. סביר שבמקרה ואינטל אכן תמשיך להפעיל את המפעל בשנה-שנתיים הקרובות, 600-700 מעובדי מיקרון ימשיכו להיות מועסקים בו, אך קשה להעריך מה יקרה לאחר מכן.

המפעל שמפעילה אינטל כעת בקריית גת, ה-FAB 28, מעסיק כ-3,500 עובדים. הפעילות של אינטל בישראל הפסידה בשנה שעברה את הקמת המפעל החדש של החברה - בטכנולוגיית ייצור שמאפשרת להטביע על פרוסות הסיליקון מעגלים מודפסים בגודל 14 ננומטר - לטובת אירלנד. נשיא אינטל ישראל, מולי אדן, התבטא בעבר כי "כדאי מאוד שהמפעל הבא של החברה יהיה פה".

ההתייחסות היחידה של אינטל למתרחש בקרב השכנים, במפעל מיקרון, היה במסיבת העיתונאים השנתית שקיימה החברה בפברואר, אז הגיבה לשאלה בנושא מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל ישראל כי "מיקרון זו חברה עצמאית. אנחנו לא חלק מההנהלה שלה ולכן אנחנו מכבדים את היכולת שלה להתמודד עם המצב, וכאשר יפלו החלטות נגיב. צריך להפנות את השאלות ליונתן ונד, מנכ"ל מיקרון בישראל".