פישר יתערב שוב? הדולר היציג נחלש ל-3.68 שקלים

האירו נחלש קלות מול המטבע המקומי ונסחר היום בין הבנקים תמורת 4.78 שקלים ■ אתמול בנק ישראל רכש עשרות מיליוני דולרים בשוק בניסיון לעצור את היחלשות הדולר

הדולר נחלש היום (ה') במסחר המקומי במט"ח והשער היציג נקבע בירידה של כ-0.3% לרמה של 3.682 שקלים. ירידה של הדולר אתמול לפני ואחרי היציגים הביאה את נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לחזור לשוק ולרכוש עשורת מיליוני שקלים לאחר שראה כי שער הדולר נחלש לרמה של 3.68 שקלים.

לפני כ-3 שבועות, עם הורדת הריבית המפתיעה שלא במועד הרגיל, הנגיד פישר השיק תוכנית רכישות מט"ח במסגרתה הוא ירכוש מיליארדי דולרים על מנת לאזן את השפעת הזרמת הגז מ"תמר" שהחלישה את הדולר מול השקל. התוכנית תימשך מספר שנים.

פישר אמר כי רכישות המט"ח של בנק ישראל לא יהיו קבועות ויתבססו על הערכות הבנק למידת ההשפעה של הגז מ"תמר", אך היקפן יסתכם במיליארדי דולרים. עד סוף השנה הבנק ירכוש כ-2.1 מיליארד דולר.

האירו נותר ללא שינוי מול המטבע המקומי והשער היציג נקבע ברמה של 4.78 שקלים. אתמול, נזכיר, הדולר היציג נחלש בכ-0.35% וננעל בשער של 3.694 שקלים ומנגד האירו נחלש ב-0.3% וננעל בשער יציג של 4.781 שקלים.

ביום שני השבוע פישר גם הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 1.25%, בפעם השנייה בחודש האחרון, אך האפקט שלה לא ממש החזיק מעמד והנה הדולר ממשיך להיחלש בימים האחרונים. בהודעה המפתיעה של בנק ישראל מוקדם יותר החודש הוא הוריד גם כן ב-0.25%, ואז זה יצר אפקט מספיק חזק בשוק המקומי כדי להחליש את השקל בכ-3%, אך אפקט זה, כאמור, דעך.