פירות ראשונים בקרדן נדל"ן

קרדן נדל"ן עוסקת בעיקר בפעילות נדל"ן למגורים בישראל. החברה, מקבוצת קרדן, החלה לפעול במתכונתה הנוכחית לפני שנים אחדות, עת זיהתה את הפוטנציאל בשוק המגורים בארץ.

שוק המגורים בארץ זכה לעדנה בשנים האחרונות והחברה "רכבה על הגל" ויצאה לביצוע ולשיווק של פרויקטים רבים. להבדיל מחברות אחרות בתחום, שלהן היו קרקעות זמינות רבות שנרכשו בתקופות היסטוריות, קרדן נדל"ן הצטיידה בקרקעות חדשות בעיקר בשנים האחרונות.

בשנים 2010-2012 הייתה קרדן מעורבת בתכנון ובביצוע של כ-10 פרויקטים שונים ומכרה בהם כ-850 יח"ד.

לאור הוראות כללי החשבונאות הבינלאומיים (IFRS), שקובעים כי הכרה בהכנסות וברווחים ממכירת דירות תבוצע רק בעת מסירת הדירה לדייר, הראו דו"חותיה הכספיים של החברה בשנתיים האחרונות הכנסות נמוכות ממכירת דירות.

נראה שהרבעון הראשון של 2013 מסמן את שינוי המגמה. הסתיימה בנייתן של דירות רבות והן הגיעו לשלב המסירה, והחברה הכירה בהכנסות שיא של כ-150 מיליון שקל ורווח נקי של 24 מיליון שקל.

מניתוח הדו"חות עולה כי מגמה זו צפויה להימשך, שכן לחברה קרוב ל-400 דירות שכבר נמכרו וצפויות להימסר במהלך הרבעונים הקרובים, כך שיש לצפות להכרה ברווח נוסף של 40-50 מיליון שקל בגין דירות אלו.

נוסף לכך, לאור פרישתם לאחרונה של בכירי החברה איתן סורוקה (יו"ר) ויורם קרן (מנכ"ל), צפוי חיסכון משמעותי בהוצאות המטה בקרדן נדל"ן.

אז למה בעצם מניית קרדן נדל"ן כל כך מדוכאת בשנה האחרונה, ונסחרת ב-60% מהונה העצמי?

ראשית נציין כי גם חברות נדל"ן למגורים נוספות סובלות מתמחור חסר. אבל במקרה של קרדן נדל"ן חברו כמה בעיות לכאורה, שתרמו לדיכוי.

פרשת הולילנד, הפרויקט הירושלמי שקרדן היא אחת ממקימיו, ודאי שלא תרמה למצב. אולם נכון להיום, קרדן הפרישה בדוחותיה את כל ההשקעה וגם את חשיפתה לחלקה בהלוואות הבנקאיות, כך שהעניין מאחוריה.

נוסף על כך, ניתן להעריך כי חששם של המשקיעים ממצב הנזילות של קבוצת קרדן, הנמצאת בשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, משליך אף הוא על רצונם של המשקיעים להיחשף לקרדן נדל"ן.

אין זה סוד כי קבוצת קרדן מחפשת אחר מזומנים לשירות חובותיה. כחלק מהאפשרויות עלו גם רעיונות למכירת אחזקתה בקרדן נדל"ן ו/או הכנסת שותף או מיזוג ברמת קרדן נדל"ן (כמו עסקת המיזוג עם אשדר, שלא יצאה לבסוף לפועל). להערכתנו, עדיין כל האפשרויות פתוחות בהקשר הזה.

בשורה התחתונה, חברה בתחום המגורים בארץ, עם הון עצמי של כ-400 מיליון שקל, מינוף נמוך מאוד (יחס חוב ל-Cap של כ-15%), הנסחרת לפי שווי של 250 מיליון שקל, אשר צפויה להכיר ברווחים נוספים בקרוב מדירות שכבר נמכרו, ובאמתחתה קרקעות נוספות לפרויקטים שיצאו בקרוב לביצוע, היא בהחלט מעניינת להשקעה, במיוחד לנוכח אפסייד צפוי, במקרה של מכירת השליטה, שלהערכתי, אם תתבצע, תהיה במחיר הגבוה ממחיר השוק.

הכותב הוא אנליסט הנדל"ן של לידר שוקי הון