דוח העושר: 1% מהעשירים שולטים ב-39% מההון העולמי

דוח חדש שפרסמה חברת הייעוץ בוסטון קונסולטינג גרופ ההון הפרטי העולמי גדל ב-7.8% ב-2012 ל-135 טריליון דולר ■ הדוח מצביע על כך שריכוז ההון בידי קבוצה מצומצמת של אנשים יגדל עוד יותר בשנים הקרובות

1% מבעלי ההכנסה הגבוהה שולטים ב-39% מההון העולמי וסביר להניח שהנתח שלהם ב"עוגת העושר" יעלה בשנים הקרובות, כך לפי דוח חדש שפרסמה חברת הייעוץ Boston Consulting Group.

לפי הדוח, ההון הפרטי העולמי גדל ב-7.8% ב-2012 ל-135 טריליון דולר, כאשר 1% מבעלי ההכנסה הגבוהה שולטים ב-52.8 טריליון דולר, בעוד שהאנשים העשירים שהונם נאמד ב-5 מיליון דולר או יותר שולטים על כרבע מההון העולמי.

הדוח מצביע על כך שריכוז ההון בידי קבוצה מצומצמת של אנשים צפוי לגדול בשנים הקרובות משום שהעשירים נהיים עשירים יותר והונם גדל בקצב גדול יותר מאשר ההון הגלובלי. המחקר מצביע על כך שההון העולמי יגדל ב-4.8% בשנה ב-5 השנים הבאות. מנגד, הונם של העשירים צפוי לגדול בקצב כפול מהגידול בהון העולמי. בנוסף, לפי הנתונים בדוח, מספר המיליונרים בעולם גדל ב-10% ב-2012 ל-13.8 מיליון.

ההון הפרטי של אלו שהונם נאמד בכ-5 מיליון דולר ומעלה, עשוי לגדול בשיעור של 8% בעוד הונם של העשירים שהונם נאמד ב-100 מיליון דולר ומעלה עשוי לצמוח בשיעור של 9.2%, כאשר הנתח שלהם ב"עוגת ההון העולמי" צפוי לגדול לרמה של 6.8% עד 2017, לעומת נתח של 5.5% כיום.

אחת השאלות שבהן עוסק הדוח שפרסמה חברת הייעוץ, היא מהם הגורמים המרכזיים במובילים לגידול בהונם של העשירים. המחקר של קבוצת היעוץ מצא כי התשובה לכך תלויה באזור הגיאוגרפי שבו חיים העשירים. במדינות המפותחות, בעיקר באירופה וארה"ב, הגורם המרכזי הוא שוק המניות, שהטיב מאוד עם המשקיעים בשנה האחרונה, בייחוד עם ה-5% ששולטים ב-60% מהמניות בוול סטריט.

במדינות המתפתחות, מנגד, מחוללי העושר המרכזיים הם צמיחה כלכלית וחסכונות. אולם, הדוח מצביע על כך שהעשירים במדינות המתפתחות נחשפים יותר ויותר גם לשוק המניות.