הפיטורים בהיי-טק: IBM מפטרת 100 עובדים בישראל

הפיטורים מגלמים כנראה האצה של תהליך שכבר מתרחש מזה תקופה בפעילות החברה בישראל ■ IBM ישראל: "מבצעים באופן שוטף את ההתאמות בתמהיל הכישורים הנדרש. איננו מוסרים פרטים על תוכניותנו בנושא זה"

פיטורים בפעילות IBM בישראל. ענקית המחשוב, שמעסיקה בארץ כ-2,000 עובדים בפעילות בתחומי המכירות והפיתוח, הודיעה בימים האחרונים לכמאה עובדים בתחומי המכירות והשיווק כי היא מפסיקה את העסקתם. במונחים של IBM לא מדובר בהיקף גדול, אך עדיין במהלך חריג, שמגיע בעקבות כוונתה של החברה בעולם לרכז השנה את ה"איזון מחודש בהיקפי כוח העבודה" - שם יצירתי לתהליך צמצומים והתייעלות - ברבעון השני של השנה.

ב-IBM ישראל, שמנוהלת על-ידי ריק קפלן, מעבירים במשך השנה האחרונה חלק גדול מפעילות המטה למעין תהליך מיקור חוץ במדינות אחרות, מה שגרר תהליך התייעלות איטי. החברה, עושה מאמצים לשפר את הרווחיות באמצעות שיפור ההוצאות התפעוליות, משום שההכנסות שלה - שהסתכמו בכ-104.5 מיליארד דולר אשתקד - כמעט ואינן צומחות.

הדיווח הרבעוני של IBM, שנחשבת גם יותר מ-100 שנה לאחר שהוקמה כטרנד המחשוב החזק בעולם, לפני מספר שבועות נגמר הפעם באופן טראומתי. החברה, שדיווחה על ירידה של 5% בהכנסות הרבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ב-2012 ועל ירידה של 1% ברווח הנקי, אכזבה את המשקיעים שמצידם גרמו למניה לאבד כ-8% ולשווי החברה לרדת בקרוב ל-20 מיליארד דולר ביום לאחר מכן. החברה נסחרת כעת לפי שווי של כ-230 מיליארד דולר.

אחת הבעיות המרכזיות עם המספרים שסיפקה החברה, כפי שמנהלי החברה דאגו להבהיר, הייתה "ביצוע כושל של המכירות" בחלק מהפעילויות. "למרות התחלה חזקה וביקושים טובים מהלקוחות", מסרה המנכ"לית ג'יני רומטי, "לא עמדנו במטרות שלנו ברבעון, ולא סגרנו מספר עסקאות בתחומי התוכנה ומחשבי המיינפריים".

אומנם נראה כי הפתיחות ב-IBM ראויה להערכה אך בהמשך הדברים מיהרה החברה לציין כי בחברה, שמונה כ-430 אלף עובדים, מתכוונים השנה להוציא כמיליארד דולר על התייעלות בכוח העבודה (כלומר תשלומי פיצויים) שתתבצע בעיקר ברבעון השני של השנה, בניגוד להוצאות של כ-800 מיליון דולר אשתקד בהתייעלות שנערכה לאורך השנה. ככל הנראה, מהלך הצמצומים בישראל, הוא תוצאה של אותה הגישה.

כחלק מהמהלך פרסמה החברה לפני כחודש סרטון וידיאו באתר האינטרנט שלה, שתומלל על-ידי ה"וול סטריט ג'ורנל", ובו מופיעה פנייה אישית מהמנכ"לית לעובדים. עצם הפומביות של הווידיאו, נראית חריגה למדי, בוודאי עבור חברה כמו IBM שבדרך כלל שומרת באופן דיסקרטי על מהלכי ההתייעלות שלה, בארץ כמו בעולם. בין השורות, רומזת רומטי על טענות קשות כלפי עובדי החברה.

"במקומות שלא ביצענו שינויים מהר מדי, נאלצנו להיאבק", אומרת רומטי לעובדים, "אנחנו נדרשים להגביר את המאמצים ולהתמודד עם זה". ב-IBM, שעד היום נמצאת בתהליך השינוי ההיסטורי שהתחיל לפני כ-20 שנה מחברת חומרה לחברה שמספקת תוכנה ושירותים, השינוי הופך לפעמים לחזות הכול. חוסר יכולת, ואולי אפילו האשמה סמויה, כי העובדים אינם מבצעים את השינוי הנדרש "מהר מספיק", הוא חמור מאוד.

רומטי מוסיפה כי "עם סיום הרבעון, מאות מיליוני דולרים של הזדמנויות בתחומי המיינפריים והתוכנה, לא הגיעו לידי מימוש. ובמספר מקרים משום שלא זזנו מספיק מהר". גם עניין התזוזה "המהירה" נחשב למעין טאבו עבור ענקית המחשוב. IBM מקבלת קרדיט אין סופי משוק ההון כאחת החברות ש"עשו את זה", בכל הקשור למעבר לעולם המחשוב החדש. מספיק להשוות את IBM לענקית מחשוב אחרת - HP - כדי להבין עד כמה נהנית IBM מהמעמד של חברה שמסוגלת לזוז מהר למרות גודלה.

למי מהעובדים שרוצה בשורות טובות יכול להתנחם בדברי המנכ"לית כי "הבשורות הנהדרות הן כי האסטרטגיה שלנו היא הנכונה. התוצאות שלנו חזקות והעתיד שלנו הוא בידינו". גם כאן מבצעת רומטי מעין "התכתבות" היסטורית, עם העבר הלא רחוק, מאחר והחברה כבר העריכה בתחילת שנות ה-90 כי אם לא תבצע שינוי מהותי בקו עסקי, עתידה לא מובטחת בכלל.

מ-IBM ישראל נמסר כי "שינוי הוא מרכיב מהותי בתעשייה שלנו ובמודל העסקי של IBM. IBM מבצעת באופן שוטף את ההתאמות בתמהיל הכישורים הנדרש. איננו מוסרים פרטים על תוכניותנו בנושא זה".