הבנקים: נדחה חובות IDB פתוח; מתנגדים להסכם הנציגויות

הבנקים מתכוונים לבוא עם הצעה זו לביהמ"ש במהרה במטרה להביא לדחייה מסודרת של החובות על מנת לשפר את הנזילות שלה ואולי אף לאפשר לה לגייס הון אם תוכל ■ "הבנקים מצפים לפיצוי משמעותי מהחברה"

נוחי דנקנר קיבל היום רוח גבית מכיוון המערכת הבנקאית, שהתייצבה מאוחדת מול מהלך ההשתלטות על הקבוצה שבשליטתו, שיזמו נציגויות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח ובחברה האם שלה, אי.די.בי אחזקות. בד בבד, צפויים הבנקים הנושים של דנקנר בחברות הפרטיות שמחזיקות בקונצרן, להתנגד למתווה הסדר החוב החדש שהציעו בסוף השבוע דנקנר ואיש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין.

לאי.די.בי פתוח חוב לשישה בנקים - הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, BNP ו-HSBC - אשר מסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל, כאשר הנושה הגדול ביותר הוא בנק הפועלים עם חוב של כ-770 מיליון שקל. יצוין, כי סדר הנשייה של בעלי החוב בחברה מעמיד את הבנקים ומחזיקי האג"ח באותה רמה.

נציגי כל הבנקים הללו קיימו הבוקר פגישה, ימים אחדים לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים אישר להם לגבש יחד עמדה משותפת בדבר החוב של אי.די.בי פתוח. בסיום הפגישה סוכם על התנגדות למהלך המשותף בו נקטו נציגויות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, והנציגים גם הסכימו כי אי.די.בי פתוח הינה חברה בעלת כושר פירעון (כפי שטוענת גם הנהלתה).

לצד ההתנגדות של הבנקים לחבירת מחזיקי האג"ח בשתי חברות ההחזקה הציבוריות של הקונצרן, הם מציעים כי כל הנושים של אי.די.בי פתוח - כולל הבנקים, מחזיקי האג"ח ואף אשראי מוסדי פרטי שניתן לחברה - יעניקו לחברה דחייה בלוחות הסילוקין של חובותיה, כך שתוכל לשרת את הקבוצה ואת חובותיה בצורה טובה יותר.

הבנקים מתכוונים לבוא עם הצעה זו לביהמ"ש בהקדם, במטרה להביא לדחייה מסודרת של התשלומים שהחברה מחויבת בהם, על מנת לשפר את הנזילות שלה ואולי אף לאפשר לה לגייס הון, אם תוכל.

נושי אחזקות "לא רצויים"

למרות הרוח הגבית הזו מהבנקים, דנקנר רחוק עדיין מחוף מבטחים בכל הקשור לקומות הגבוהות יותר בפירמידה שלו. מהדוחות הכספיים של אי.די.בי אחזקות שפורסמו בסוף השבוע, עולה כי בנק לאומי העמיד לפירעון מיידי את חובותיה של החברה האם גנדן, באמצעותה מחזיק דנקנר בשליטה בקונצרן. מהלך שכזה, אם ייצא לפועל, יחתוך את הקשר בין דנקנר לאי.די.בי, שכן חלק גדול ממניות הקונצרן משועבדות כנגד החוב של גנדן. גורם במערכת הבנקאית אמר היום כי "בנק לאומי מיהר מדי במהלך הזה. קודם כדאי לחכות ולראות מה קורה עם מצבת החובות של הקבוצה כולה".

לגנדן חוב של כ-530 מיליון שקל - כ-450 מיליון שקל ללאומי וכ-80 מיליון שקל לבנק המזרחי-טפחות. כך או אחרת, המהלך לפירעון מיידי אינו מהיום להיום.

בעניין מתווה הסדר החוב החדש באי.די.בי אחזקות, העריך היום גורם אחר במערכת הבנקאית כי "הבנקים שמחזיקים בחוב של החברות הפרטיות במעלה הפירמידה, טומהוק וגנדן, לא יסכימו לתסריט בו נוחי דנקנר מתייחס בהסדר החוב שלו רק לנושי אי.די.בי אחזקות. זה לא הגיוני והוא צריך לתת לסוגיה זו מענה".

לדברי אותו גורם, המקורב לאחד הבנקים הנושים של דנקנר, "עדיין אין לבנקים את כל התמונה, אך בכל מקרה הם לא ייתנו שהחמצן שיוזרם לקבוצה מכספו של אלשטיין, ואולי משל משקיעים אחרים, ייעצר רק באי.די.בי אחזקות ולא יעלה למעלה".

עוד הוסכם בפגישת נציגי הבנקים הבוקר כי הוספת נושים בדמותם של נושי אי.די.בי אחזקות, היא אסורה ואין להסכים לה. "די במצבת החובות הקיימת בפתוח, ואין להכביד עליה עוד", נאמר שם. גורם המעורה במהלך הפגישה אמר כי "הבנקים רוצים שהפיצוי יינתן רק לנושי אי.די.בי פתוח, כך שלנושי אי.די.בי אחזקות לא יהיה כל חלק ונחלה לא בנשייה בפתוח וגם לא בפיצוי ממנה".

לדבריו, "זוהי דרך המלך של טיפול בחייבים, בוודאי כשהם סולבנטיים. אין פה אקט מיוחד, ובלבד שהבנקים יקבלו פיצוי מתאים ומכובד עבור דחיית לוחות הסילוקין". על פי הערכות, הפיצוי יכלול לא רק תוספת ריבית אלא גם קיקרים למיניהם כגון רכיב אקוויטי. הבנקים מאמינים שאם יינתן לחברה די זמן, היא תציף את כל הערך שנמצא בה, ואם יישאר עודף הוא ישמש את החברות שמעליה.

גורמים המקורבים למהלך של הבנקים מהבוקר, הדגישו כי הם לא עסקו בסוגיית הבעלות, משום שזו שאלה של בעלי מניות ולא של נושי החברה.

רשות ני"ע: "אפשר לכפות הסדר"

אגב סוגיית הבעלות, עו"ד אילן שביט המייצג את בנק BNP, נתן היום את תשובת הבנק לביהמ"ש בנוגע למהלך של נציגות האג"ח באי.די.בי, תוך שכינה זאת: "יומרת המבקשות לברוא הליך ולחרוש תלם שמשמעו קריאת תגר על דיני החברות".

את בנק הפועלים מייצגים עוה"ד פנחס רובין וירון אלכאוי ממשרד גורניצקי ושות', את בנק לאומי מייצג עו"ד אורי גאון ממשרד ב. לוינבוק ושות', את בנק מזרחי מייצג עו"ד אודי ארצי ממשרד ש. הורוביץ ושות', ואת בנק דיסקונט - שהוביל את הפנייה לממונה על ההגבלים העסקיים - מייצג עו"ד אמנון לורך ממשרד יגאל ארנון ושות'.

היום הגישו גם רשות ניירות ערך וכונס הנכסים הרשמי את עמדתם לביהמ"ש, בנוגע לדרישת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח לכפות הסדר חוב על החברה.

מעמדתם - שניתנה "מבלי להידרש לשאלת חדלות פירעונה של החברה שבנדון" - עולה כי נושי החברה יוכלו לכפות הסדר אם יצליחו להוכיח את טענתם כי אי.די.בי פתוח חדלת פירעון. בנוסף, ציינו הרשות והכונס כי ביהמ"ש יכול לכפות סעדי ביניים על החברה, במקרה של חשש לחדלות פירעון.

פירמידת החובות דנקנר
 פירמידת החובות דנקנר