שותפות לוויתן יכולות לנהל מו"מ ליצוא גז לטורקיה

הממונה על ההגבלים העסקיים מאשר לשותפות בלוויתן לנהל במשותף מו"מ ליצוא גז טבעי לטורקיה, ירדן והרשות הפלסטינית על רקע חשיבותם האסטרטגית למדינה

הממונה על ההגבלים העסקיים מאשר לשותפות בלוויתן לנהל במשותף מו"מ ליצוא גז טבעי לטורקיה, ירדן והרשות הפלסטינית על רקע חשיבותם האסטרטגית למדינה, כך נודע ל"גלובס". מדובר באישור זמני עד שהממונה יקבל החלטה האם להכריז על שותפות לוויתן הסדר כובל - במסגרת זו עשוי הממונה לקבוע כללים שימנעו מהשותפים בלוויתן לפעול במשותף בכל נושא הקשור למכירת הגז מהמאגר. להחלטת הממונה אין קשר להחלטה הצפויה בממשלה בנושא יצוא הגז אולם היא עשויה לסייע בידי השותפים בלוויתן בניסיונותיהם לשכנע את שרי הממשלה כי יצוא הגז מחזק את מעמדה הגיאו-פוליטי של ישראל באזור.

השותפים לוויתן, נובל אנרג'י (39.66%), דלק קידוחים, אבנר (22.67% כל אחת) ורציו (15%) פנו לפני כחודשיים לגילה בבקשת פטור לשיווק במשותף של גז ליצוא ממאגר לוויתן. לפני כשבוע קיבלו השותפים מהממונה תשובה המוגדרת בעגה המקצועית No Action.

על פי התשובה ניתנת הסכמה זמנית של הרשות להתחיל בעצם המגעים עם ירדן, הרשות הפלסטינית וטורקיה, מבלי שהרשות תנקוט בעניין צעדי אכיפה נגדם. ברשות להגבלים עסקיים הדגישו בתשובתם כי האישור הזמני הוא לתחילת המגעים בלבד, ואין בו כדי לתת אינדיקציה להחלטה הסופית של הממונה בדבר ההסדר הכובל לכאורה בלוויתן. מדובר בהחלטה המונחת על שולחנו של הממונה מזה כשנתיים מאז הודיע ב-6 בספטמבר 2011 לשותפויות על כוונתו להכריז על לווייתן הסדר כובל בגין האחזקות הצולבות של קבוצת דלק ונובל אנרג'י בלוויתן, תמר ושאר מאגרי הגז שבמימי ישראל.

"גלובס" דיווח בעבר כי במקרה קיצון עשוי הממונה לדרוש מבעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה ומנובל אנרג'י למכור את אחזקותיהם בלוויתן. אפשרות אחרת שעומדת בפני הממונה היא לקבוע כללי הפרדה בניהול המאגר שיבטיחו כי כל שותף במאגר יוכל לנהל מו"מ למכירת חלקו היחסי.

גורמים המעורבים בתהליך אמרו ל"גלובס" כי החלטת הממונה ניתנה על רקע הבנה מצד הרשות לדחיפות ולצורך האסטרטגי של פתיחת מגעים כאלה עם ירדן, הרשות הפלסטינית וטורקיה. המגעים בין השותפות למדינות אלה מעוררים עניין גם בממשל האמריקאי והנושא עלה במהלך ביקורו באזור של מזכיר המדינה ג'ון קרי ובמהלך ביקורו בוושינגטון של נשיא טורקיה רגי'ב טייפ ארדואן.