יום תנודתי באירופה הסתיים בירידות; טורקיה צנחה

מדד מנהלי הרכש הסיני (PMI) הרשמי רשם במאי עלייה ל-50.8 נקודות מ-50.6 נקודות באפריל; מדד HSBC דווקא מצביע על ירידה

ירידות שערים נרשמו היום בבורסות אירופה, בסיומו של יום תנודתי ולאחר מגמה שלילית באסיה. המהומות הנמשכות בטורקיה הביאו לעלייה חדה בתשואות על אג"ח ממשלתיות של טורקיה ולירידות חדות בבורסת המניות המקומית.

"שוק המניות הטורקי צונח באופן טבעי לאור המהומות הקשות אשר תזכרו את המשקיעים הגלובליים כי הסיכון הגיאו פוליטי בטורקיה גבוה באופן מהותי מזה המוכר בשווקים מפותחים" אומר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט. "משקיעים ישראלים מכירים מקרוב את כאב הבטן בשווקים הנובע מהתפתחויות גיאו פוליטיות בעלות קורלציה נמוכה להתפתחויות בזירה הגלובלית".

"הניסיון הישראלי מלמד כי במידה ולא מדובר באירוע מתמשך בעל השלכות כלכליות חריגות יחזרו השווקים בטורקיה להתנהל על רקע נתוני המאקרו כלכלה. נציין כי מדד דאו טורקיה המריא בכ-56.8% ב-12 החודשים האחרונים והיה מדד המניות הבולט באירופה בתקופה זו ולפיכך פחד המשקיעים מובן. כלכלת טורקיה סובלת באופן מובנה מגירעון בחשבון השוטף של כ-6.8% תוצר ולפיכך החשש כי בריחת משקיעים זרים תגביר את הפגיעה במדינה".

ירידות שערים נרשמו היום (ב') בבורסות אסיה בצל המגמה השלילית שחתמה את המסחר בוול סטריט ביום ו' ובעוד מדד הניקיי ביפן ממשיך לצנוח ונפל היום ב-3.7%. המדד היפני השלים היום צניחה של 15% מהשיא האחרון שנרשם ב-22 במאי. החשש מהפחתת רכישות האג"ח בארה"ב ע"י הפדרל ריזרב, כמו גם נתוני מאקרו מעורבים שפורסמו בסין, מעיקים על המדדים במזרח.

הירידות היום באסיה נרשמו זה היום השלישי ברציפות. "זה לא שראינו שינוי דרמטי בעמדת הפד בנוגע לתוכנית ההרחבה הכמותית, אך משקיעים משתמשים בזה כתירוץ למכור מניות", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-Mizuho Asset Management. "חלק מפוזיציות הלונג נסגרות כעת לאחר הראלי בשווקים".

נתונים מעורבים פורסמו היום בסין. מדד מנהלי הרכש (PMI) הרשמי רשם במאי עלייה ל-50.8 נקודות מ-50.6 נקודות באפריל. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נקודות מצביעה על התרחבות כלכלית. מאידך, מדד ה-PMI של בנק HSBC הצביעה דווקא על התכווצות כלכלית עם קריאה של 49.2 נקודות במאי לעומת 50.4 נקודות באפריל. נציין כי מדד HSBC נחשב מדויק יותר, שכן הוא משקלל גם השפעות עונתיות של רכש המנהלים בסין.

מניות היצוא הגדולות ביפן רשמו ירידות שערים בצל התחזקות הין היפני מול הדולר סביב הרף הפסיכולוגי של 100 ין לדולר. נציין את Fast Retailing , Fuji Heavy Industries ו-Sharp .

מניית יצרנית הרכש Mitsubishi ריכזה עניין לאחר שרויטרס דיווח כי יצרנית הרכב הצרפתית רנו מחפשת שיתוף פעולה עם מיצובישי. לרנו, נציין, כבר יש שת"פ עם יצרנית רכב יפנית אחרת, Nissan.

גם פרסום של משרד האוצר היפני אחראי למגמה השלילית. הפרסום הצביעה על צניחה של 3.9% ברבעון הראשון של השנה בהשקעות ההוניות של עסקים במדינה לעומת הרבעון הראשון של 2012.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]