שטייניץ מתגונן: "זיהינו את הירידה בצמיחה כבר ב-2012"

השר לעניינים אסטרטגים: "אני יכול להעריך בוודאות כמעט מלאה שהצמיחה השנה תהיה מעל 4%" ■ "הייתה לי אינטואיציה לגבי הטיפול בבעיית הריכוזיות כבר ב-2010, ולכן הקמנו ועדה שתטפל בבעיה הזו"

"צמיחה והשקעות הן הדבר החשוב ביותר היום, אנחנו חייבים לייצר סביבה שמייצרת צמיחה, משום שצמיחה מקטינה את האבטלה", כך אמר ד"ר יובל שטייניץ, השר לעניינים אסטרטגים וליחסים בינלאומים בכנס איגוד החברות הציבוריות. שטייניץ שיבח את כלכלת ישראל וטען שיעור הצמיחה השנה

"ב-3 השנים האחרונות כלכלת ישראל צמחה יותר מכל כלכלה אחרת וגם בשנת 2013 הצמיחה תהיה הגבוהה ביותר במערב", לדברי שטייניץ. "זה מובטח בגלל תרומת הגז של מאגר 'תמר'. התרומה של מאגר זה לצמיחה בשנת 2013 תהיה בין 1% ל-1.5%, לכן אני יכול להעריך בוודאות כמעט מלאה שהצמיחה השנה תהיה מעל 4%. בשנת 2012 איבדנו 1% של צמיחה בגלל היעלמות פתאומית של הגז, בגלל פיצוץ צינור הגז ממצריים והידלדלות מאגר 'ים תטיס', ולכן צמחנו בשיעור של 3.2% בלבד. השאלה הגדולה כמובן היא מה קורה הלאה? מה יהיה שיעור הצמיחה ב-2014 וב-2015?".

מעבר לגז, השר לעניינים אסטרטגים טען כי הדבר הכי חשוב זו לא צמיחה הנובעת כתוצאה ממציאת מאגרי גז אלא צמיחה כתוצאה מפיתוח המשק והגדלת ההשקעות בתעשייה ובייצור. "זה מה שמגדיל את הצמיחה בטווח הארוך ובכך יש להתמקד".

שטייניץ טען בהמשך כי הוא זיהה את בעיית הריכוזיות במשק כבר ב-2010, הרבה לפני המחאה החברתית וועדת טרכטנברג. "הייתה לי אינטואיציה לגבי הטיפול בבעיית הריכוזיות כבר ב-2010, ולכן הקמנו ועדה שתטפל בבעיה הזו", הוא הסביר. "הוועדה הזו כללה 11 מומחים והיא ישבה כמעט שנה בשל כובד הבעיה. הוועדה שמעה את הציבור, את הרגולטורים ומומחים שונים מהעולם, ולאחר כשנה היא הגישה דוח שהפך להצעת חוק שאני הגשתי לממשלה לפני כשנה".

לטענתו, "גם לממשלת ישראל אין את היכולת לקבל החלטות במקום הוועדה. אומנם יש טעם לדיון בממשלה אך בסופו של דבר אי אפשר לחוקק על סמך פופוליזם או התלהמות אלא לפי המלצות הוועדה. זו תהיה תקלה אם כתוצאה מאינטואיציה ופופוליזם יחולו שינויים מהותיים בהמלצות הוועדה ללא בחינה מקצועית של הנתונים. אני מאוד מקווה שחוק הריכוזיות יושלם ע"פ המלצות הוועדה".

בהמשך דבריו שטייניץ הזהיר מפני קבלת החלטות המושפעות מפופוליזם והלכי רוח וטען כי החלטות כאלה מסוכנות מאוד למשק. לדבריו, אינטואיציה היא דבר חיובי בתור התחלה, אך אין לפעול רק לפיה ולפי הלכי הרוח אלא להקים ועדות מקצועיות שייבחנו את הדברים לעומק. "בשנתיים האחרונות אנחנו חיים באווירה של התלהמות ופופוליזם כלפי המגזר העסקי ולכן קיימת סכנה שבה הממשלה תפעל רק לפי הלכי רוח ואינטואיציות. יש צורך בבחינה מקצועית ומעמיקה של כל הסוגיות והבעיות", הוא טען.

שטייניץ הזהיר מפני הפגיעה בהשקעות בכלכלה הריאלית. "במצטבר מ-2010 ועד 2012 חל גידול של יותר מ-40% בהשקעות הישירות. הגידול הזה איפשר ליצור הרבה מקומות עבודה ולהוריד את שיעור האבטלה", לדבריו. "אנחנו חייבים לשמור על הרמה הזו של גידול בהשקעות הריאליות ולכן אנחנו חייבים לקבל החלטות בשיקול דעת ובחינה יסודית ומעמיקה. אם ניכנע לפופוליזם אז פוליטית או כלכלית אנחנו עלולים לעשות טעויות כבדות".

כאשר נשאל "איפה הייתה האינטואיציה שלך בנוגע לגירעון? שטייניץ השיב כי "אנחנו זיהינו את הירידה בצמיחה כבר ב-2012 ולכן כבר באמצע אותה שנה התחלנו להעלות מסים. אפשר להתמודד עם הגירעון הזה. כשאני נכנסתי למשרד האוצר הגירעון החזוי היה יותר מ-6% אך הצלחנו להתמודד עם זה והצלחנו לחולל השקעות וצמיחה".