ג'ון קרי: "פתרון ריאלי של מדינה אחת פשוט לא קיים"

"מה נשתנה? – לא תהיה הזדמנות נוספת לשלום" ■ בנאום בוושינגטון ניסה שר החוץ של ארה"ב לנסוך תחושה של דחיפות לחידוש תהליך השלום ■ מגיע לביקור נוסף, החמישי במספר, לישראל

בנאום בוושינגטון הכריז אמש (ב') שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, כי "פיתרון ריאלי של מדינה אחת (לשני עמים) פשוט אינו קיים מבחינת ישראל או הפלסטינים". בפניה נרגשת לשני הצדדים שאל קרי, בעברית, "מה נשתנה"? והשיב: "אוזל לנו הזמן. נגמרות לנו האופציות. בואו נבהיר לעצמנו: אם לא נצליח עתה, ייתכן שלא תהיה לנו הזדמנות אחרת".

קרי, שדיבר בכנס של "הוועד היהודי האמריקני", ניסה לנסוך תחושה של דחיפות לחידוש תהליך השלום. שומעיו היו פעילים יהודיים, אך המסר כוון לירושלים, ובעיקר לרה"מ בנימין נתניהו.

פקידים בסטייט דיפרטמנט מסרו לפני הנאום, שקרי יגיע לביקור נוסף בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן בשבוע הבא. זה יהיה ביקורו החמישי באזור מאז שמונה לשר החוץ, בפברואר. הוא לא ביקר בשום מדינה או אזור אחר בעולם בתדירות גבוהה כל כך בארבעה החודשים שחלפו, עובדה שמעידה על נחישות ההחלטה של ממשל אובמה לממש הסכם שלום לפני תום כהונתו של הנשיא הנוכחי. יש הערכות שבביקורו הקרוב יודיע קרי על מועד לפתיחת מו"מ בין ישראל לפלסטינים, או לפחות ישרטט מסגרת לדיונים עתידיים, אך אין לכך כל אישור.

"חישבו על מה שיקרה אם לא נצליח להשיג שלום", אמר קרי בנאומו. "נמצא את עצמנו מסתחררים בסחרחורת שלילית של תגובות ותגובות נגד שתוכל, פשוטו כמשמעו, לשים קץ לפתרון של שתי מדינות, וכבר הסכמנו שאין פיתרון של מדינה אחת. הקמפיין החתרני לשלול לגיטימציה מישראל רק יצבור תאוצה. ישראל תמצא עצמה במצב שבו יהיה עליה לבחור בין היותה מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית, אך היא לא תוכל להגשים את חלום מייסדיה ולהיות גם מדינה יהודית וגם מדינה דמוקרטית".

"ותוצאות הכישלון לא יורגשו רק בעתיד הרחוק", הוסיף שר החוץ האמריקני. "לא מדובר באיזושהי דאגה למה שיקרה אי פעם באחרית הימים. יהיו תוצאות ריאליות מאוד בטווח הקרוב מפני שהסטטוס קוו פשוט אינו בר-קיימא".

הוא אמר, שבשלב הנוכחי "אין כמעט שום תהליך" והוסיף: "שמעתי כבר את כל הטיעונים מדוע קשה מדי לשים קץ לסכסוך הזה. ציניות מעולם לא פתרה שום דבר. ציניות מעולם לא הביאה להולדת מדינה, והיא לעולם לא תביא לכך".

השורה התחתונה של דבריו היתה, שהזמן אינו פועל לטובת ישראל. הוא הדגיש, שההליכים הדמוגרפיים באזור, יחד עם צמיחה של מגמות הקצנה במדינות ערב, פועלים נגדה כבר עכשיו. "מה שיקרה בימים הקרובים יכתיב למעשה מה שיתרחש בעשורים הבאים".

לדבריו, ישראלים מסוימים משלים את עצמם שסטטוס קוו, שמושתת על ביטחון יחסי לישראל ולישראלים, תוך קיום מתמיד של סכסוך עם הפלסטינים, יוכל להאריך ימים. הוא ציין, שפיתרון של שלום יחייב ויתורים של שניהצדדים, אך הוא לא פירט מה דורשת ארה"ב מישראל או מהפלסטינים ולא הזכיר אפילו פעם אחת את ההתנחלויות או את זכות השיבה.

קרי נפגש עם שרת המשפטים, ציפי לבני, שנאמה אף היא בכנס של הוועד היהודי אמריקני.

במסר בווידיאו לבאי הוועידה אמר מזכ"ל או"ם, באן קי-מון, כי לישראל יש זכות לחיות בשלום ובביטחון, אך עליה לשים קץ לפעילות ההתנחלויות ולנקוט צעדים קונקרטיים לסיום הכיבוש.