ייסורי אורנשטיין: אל תקנאו בשופט שיכריע את גורל אי.די.בי

סביר להניח כי אורנשטיין יבחר במתן דחייה נוספת של ההכרעה בתיק, כמו גם דחייה מוגבלת בזמן של תשלומי החוב ע"י אי.די.בי פתוח ■ דעה / שי שלו

אל תקנאו בשופט איתן אורנשטיין. אומרים עליו שהוא איש חכם, חד וענייני, שלא מתחנף ולא נרתע מבעלי ההון. ובכן, אורנשטיין יזדקק לכל התכונות הללו כשיידרש לקבל החלטה בעניין גורל השליטה בקונצרן אי.די.בי.

מדובר בתיק תקדימי, שבו מנסים מחזיקי האג"ח של אי.די.בי לכפות מהלך השתלטות על החברה בטענה של חדלות פירעון. מעורבים בו אינטרסים של גורמים שונים המתנגשים זה בזה: החל מבעל השליטה הנוכחי, נוחי דנקנר, שנלחם כארי כדי לשמר את מעמדו בקונצרן, דרך מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות והחברה-הבת אי.די.בי פתוח, וכלה בשבעת הבנקים הנושים בקומות השונות של פירמידת דנקנר, שהיקף החובות הכולל שלה עומד על כ-9 מיליארד שקל.

הוסיפו לכך את אלפי העובדים בחברות הקונצרן (ובראשן שופרסל וסלקום) ואת דעת הציבור, הנחשף מדי יום למשבר אי.די.בי בכלי התקשורת השונים, וקבלו דייסה שטרם נראתה כמותה בשוק ההון המקומי, שמונחת כעת על שולחנו של אורנשטיין.

ברירת המחדל של השופט תהיה כמובן לדחות את הקץ; לשלוח שוב את הצדדים לסבב דיונים, בתקווה שיגיעו להבנות ביניהם וכך אולי יוציאו עבורו את הערמונים מהאש.

אלא שבפעם הקודמת בה עשה זאת, קיבל אורנשטיין במקום הסדר חוב מוסכם אחד לא פחות מ-3 מתווים שונים להסדר: זה של נוחי דנקנר עצמו, המתבסס על הזרמת הון של המשקיע אדוארדו אלשטיין; זה של נציגויות מחזיקי האג"ח באחזקות ובפתוח, שחברו לצורך השתלטות על הקונצרן; ולאחרונה גם זה של הבנקים המממנים, המתנגדים לחבירת מחזיקי האג"ח ומבקשים פריסת חובות לאי.די.בי פתוח.

כך שגם השופט אורנשטיין כבר הבין בוודאי שניגודי האינטרסים המובנים ומטען האמוציות הנלווה ליחסי הצדדים, ימנעו השגת הסכמה ביניהם ללא התערבות בית המשפט.

בנוסף, הוא יתקשה לדחות עוד את קבלת ההחלטה עד אין סוף, מכיוון שאי.די.בי פתוח נדרשת לשלם למחזיקי האג"ח שלה כחצי מיליארד שקל בשבוע הבא, כשבחודש יולי ממתין לה תשלום גדול נוסף, של כ-300 מיליון שקל, הפעם לבנקים.

מדובר על כמעט כל הכסף הנמצא כיום בקופת אי.די.בי פתוח. החלטה של השופט שתתיר את ביצוע התשלומים הללו כסדרם, עשויה להתפרש בעתיד - במקרה בו יתברר כי החברה אכן חדלת פירעון - כהעדפת נושים.

מצד שני, החלטה על עצירת התשלומים, פירושה תחילתו של הסדר חוב דה-פקטו באי.די.בי פתוח, שלדוחותיה צורפה בסוף השבוע הערת "עסק חי", והיא תשמוט את הקרקע מתחת להצעות הסדר החוב השונות שהוגשו לבית המשפט.

היועצים ממשיכים לחגוג

אז מה יעשה כבוד השופט ביום חמישי הקרוב? סביר להניח כי אורנשטיין יבחר במתן דחייה נוספת של ההכרעה בתיק, כמו גם דחייה מוגבלת בזמן של תשלומי החוב על-ידי אי.די.בי פתוח. אבל בסופו של דבר, תוך שבועות או חודשים ספורים, לא תהיה לו ברירה.

בית המשפט יידרש לתת הכרעה חד-משמעית בסוגיה עליה נסוב מאבק השליטה באי.די.בי פתוח - האם מדובר בחברה סולבנטית, בעלת יכול לשרת את חובותיה בטווח הנראה לעין, או לא.

אם אורנשטיין יחליט בסופו של דבר כי אי.די.בי פתוח היא אכן סולבנטית, הרי שלמחזיקי האג"ח לא תהיה עילה לכפות הסדר חוב בחברה, ודנקנר יוכל להמשיך להוביל אותה (בכפוף להשגת הסדר חוב בחברה-האם, אי.די.בי אחזקות, שהינה חדלת פירעון מזה כמה חודשים).

אם הוא יחליט כי אי.די.בי פתוח חדלת פירעון, כפי שטוענים מחזיקי האג"ח שלה, הרי שבכך תוכשר הקרקע להשתלטות הנושים על החברה ולהזזתו של דנקנר הצידה.

אז אמנם כרגע לא ברור מתי יקבל בסופו של דבר אורנשטיין החלטה משמעותית בתיק הזה, אבל בינתיים כדאי אולי להזכיר לשופט כי קבלת החלטה כזאת פירושה לא רק הסרת אי-הוודאות מעל השליטה העתידית בקונצרן, אלא גם חיסכון לא קטן בהוצאות המשולמות כיום מקופת אי.די.בי על שעות העבודה הרבות של עשרות יועצים, נאמנים, מומחים, עורכי דין ומעריכי שווי, שישמחו להמשיך ולחגוג על הקופה עוד חודשים ארוכים, אם רק יינתן להם.