"ההצעה של דנקנר - ספין שנועד ליצור מסך עשן ב-IDB פתוח"

יואב ערמוני, מנכ"ל קרן הפנסיה גילעד ומראשי נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות, לא מתרגש מהמתווה שמציע בעל השליטה באי.די.בי: "ההצעה לא נותנת ודאות להזרמת כספי אלשטיין ולבעיות באי.די.בי פתוח".. חללו גישושים ראשונים למו"מ מול הבנקיםבתשעה חודשים התאדו מקופת אי.די.בי אחזקות 7 מיליון שקל

משבר החוב של אי.די.בי, הקונצרן הגדול בישראל, יחזור ביום חמישי הקרוב לאולמו של שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין. כל המעורבים בתיק - הנהלת החברה, נציגויות האג"ח שלאי.די.בי אחזקות ושל החברה הבת אי.די.בי פתוח, הבנקים המממנים, המומחים והמשקיף (וכנראה גם המשקיע של דנקנר, אדוארדו אלשטיין) - יתייצבו כשהם חמושים כולם בסוללת עורכי דין, כדי לקחת חלק "בהצגה הטובה בעיר".

עד אז, מנסים כל הצדדים לשפר עמדות. ל"גלובס" נודע כי הערב ייפגשו אייל גבאי, המומחה מטעם ביהמ"ש בחברה, איציק עידן, היועץ הכלכלי של נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות, ויוני שר מטעם הנציגות, עם אדוארדו אלשטיין, במטרה לדון ברצינותו להזרים כסף לחברה במסגרת הסדר חוב.

מנגד, החלו גישושים ראשונים למו"מ מול הבנקים המממנים, לאומי והפועלים, אשר גם בהם צפוי גבאי לקחת חלק.

בחזרה לבית המשפט. ביום חמישי יעמוד על הפרק המשך הדיון בבקשת נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח לכפות הסדר חוב על החברה, בטענה לחדלות פירעון. על שולחנו של אורנשטיין עומדת הבקשה לסעד זמני של הנושים - הבנקים ומחזיקי האג"ח - בנוגע לדחיית תשלום החוב הקרוב למחזיקי האג"ח, החל בשבוע הבא, העומד על כחצי מיליארד שקל.

אישור התשלום במועד הנקוב ירוקן כמחצית מהסכום השוכב כיום בקופת החברה. מדובר בתרחיש בעל סיכויי התממשות נמוכים, שכן לדוחות אי.די.בי פתוח הוצמדה לאחרונה הערת "עסק חי", שפירושה כי קיים חשש שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה. סביר להניח שאורנשטיין לא ירצה לקחת על עצמו אחריות לתשלום, שעלול להתברר בהמשך כהעדפת נושים.

האלטרנטיבה האחרת היא לעצור את תשלומי החוב הקרובים, ולאשר את ההסדר הכפוי שמבקשת נציגות האג"ח של החברה. גם כאן מדובר על תרחיש בעל סבירות נמוכה. השופט, כבר כתבנו כאן בעבר, לא ימהר לקחת על עצמו את האחריות להעברת השליטה בקונצרן הגדול במדינה.

בהתאם לכך סביר להניח כי אורנשטיין ינסה ללכת בין הטיפות, ולמצוא דרך ביניים. הוא יוכל לעשות זאת על-ידי מהלך טכני, כזה שלא יביא לעילת פירעון מיידי מצד מחזיקי האג"ח, כמו דחיית התשלומים בכמה שבועות, שבמהלכם יתבקשו הצדדים - בעל השליטה, הבנקים ומחזיקי האג"ח - לנסות לקדם מתווה להסדר חוב מוסכם ביניהם.

נתן תרומה ומבקש תמורה

ספק אם הדבר יעלה יפה. "ביום ראשון למדנו את ההצעה החדשה של נוחי דנקנר, והבנו שמדובר בספין שתכליתו אחת - ליצור מסך עשן באי.די.בי פתוח". כך אמר היום בריאיון ל"גלובס" יואב ערמוני, מנכ"ל קרן הפנסיה גילעד, ומי שמוביל ביחד עם עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס, ויוני שר, מטעם מחזיקי האג"ח של הראל, את נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות.

אתמול פורסמו תוצאות ההצבעה של מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות, שלפיהן התקבל ברוב של 70% המתווה להסדר חוב משותף של הנציגויות. "מבחינתנו מדובר במתווה ראוי ויחידי למצב הנוכחי", מדגיש ערמוני.

- למרות זאת מדובר בהצבעה שאינה מחייבת.

"נכון אך היא אומרת לנאמנים שזה מה שהציבור רוצה. 70% מעוניינים להתקדם עם ההסדר".

- מה הפריע לכם בהצעה המשופרת שהניח בפניכם דנקנר במוצ"ש האחרון?

"ההצעה לא נותנת ודאות להזרמת כספי אלשטיין ולבעיות באי.די.בי פתוח, שנושאת החל מיום שישי האחרון הערת 'עסק חי'. גם מבחינת הערכים הכלכליים שלה היא אינה יוצאת מגדר הכלל. בשורה התחתונה אנחנו לא מתרגשים ממנה.

"לכל אורך הדרך דרשנו מהחברה כי הכסף של אלשטיין להסדר החוב (כ-300 מיליון שקל, א' פ') יוזרם לחשבון בנאמנות מיד עם ההסכמה על כתב הבנות, ואילו הם התנו זאת בכל מיני התניות, וכנראה שזה בלתי אפשרי. אך הדבר היותר מהותי מבחינתנו הוא פתרון אמיתי - מוגדר בזמנים ובסכומים - לאי.די.בי פתוח".

- דנקנר ביקש מכם שתתנו לו "שקט תעשייתי" על מנת לפעול בכיוון הזה, מדוע לא הסכמתם?

"את ה'תנו לי זמן' הזה אני מכיר כבר תשעה חודשים, ואת יודעת מה קרה במהלכם? התאדו מקופת אי.די.בי אחזקות 7 מיליון שקל, כך שנכון לסוף רבעון 2013 יש בקופה 189 מיליון שקל".

- על מה יצא הכסף הזה?

"על יועצים מומחים, הערכות שווי, ויועצי תקשורת, כולל החדשים, ועוד היד נטויה. כמה זמן עוד נממן את השרידות של נוחי בראש הפירמידה? בואו לא נשכח שמדובר פה על כספי הציבור, זו האחריות שלנו לפני הכול".

לפירוט של ערמוני בנוגע להוצאות יש להוסיף גם את כספי הנאמנים והמימון של הנציגות, היוצאים גם הם מקופת החברה.

- מה דעתך על ההתגייסות של ראשי השלטון המקומי, ואף של ועד עובדי חברת שופרסל, למען דנקנר?

"אני רוצה להזכיר שמדובר בבעל חוב שאינו מסוגל להחזיר את חובו, ובעלי החוב החליטו לקחת את העניינים לידיים, כדאי להגן על כספי הציבור. ההסדר של הנציגויות אינו נוגע לחברות התפעוליות באי.די.בי, ובתוכן שופרסל.

"במשך שנים נשאבו מהחברות האלה דיבידנדים עצומים, שנועדו לשרת את חובות פירמידת אי.די.בי. בהסדר שלנו עם נציגות אי.די.בי פתוח אנחנו מציעים להוריד את שאיבת הדיבידנדים הזאת, אפילו לא לשאוב בכלל בהתחלה. זה יקל על החברות בקונצרן, ומזה ייהנו גם העובדים".

ערמוני מוסיף כי לגבי "ראשי הרשויות המקומיות, מדובר פה בספין מארץ הספינים. בעולם הערכים שאני מכיר, מי שתורם כסף עושה זאת בשקט ובצניעות מהכיס האישי והפרטי שלו. קרה פה משהו הזוי לחלוטין: דנקנר הקים קרן תרומות, אבל מאיפה הכסף הזה? מאותן חברות תפעוליות בתחתית הפירמידה, ששאבו מהן דיבידנדים. זה כסף ציבורי ששאב בעל השליטה, כדי שבבוא היום יוכל לבקש תמורה על מה שנתן".

מתווה דנקנר
 מתווה דנקנר