חקירה בצרפת: בנק UBS השווייצרי חשוד בגיוס לקוחות לא חוקי ובסיוע בהעלמת מס

הרשויות בצרפת מתכננות מאבק רחב יותר בהעלמות המס, במאמץ לצמצם את הגירעון התקציבי

עובדי בנק UBS משווייץ חשודים בגיוס לקוחות בצרפת, לפי מסמכים של התביעה בפריז. התובעים בודקים אם השלוחה הצרפתית של UBS סייעה לבנקאים משווייץ להגיע ללקוחות צרפתים ולעודד אותם לפתוח חשבונות בבנק שאפשרו להם לחמוק מתשלום מסים. על פי החוק הצרפתי, רק ישויות שרשומות בצרפת יכולות לגייס לקוחות במדינה.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל", המדווח על כך הבוקר, מסר שהוא ראיין כחצי תריסר עובדים לשעבר ב-UBS, שרובם נחקרו על ידי שופטים חוקרים בצרפת אך לא הואשמו בעבירה כלשהי. המרואיינים סיפקו תמונה מפורטת של מערכת שאפשרה לצרפתים אמידים להעלים מסים באמצעות הבנק.

לפני ארבע שנים הודה UBS במתן סיוע לאזרחי ארה"ב להעלים מס, שילם קנס של 780 מיליון דולר והסגיר את שמותיהם של כ-4,500 נישומים אמריקאים עם חשבונות סודיים, כדי שלא לעמוד למשפט פלילי בארה"ב.

ביום ו' שעבר הציבו שופטים חוקרים בצרפת את UBS צרפת תחת חקירה רשמית בחשד לגיוס לקוחות לא חוקי בצרפת. ההחלטה באה אחרי חקירה של מנכ"ל הבנק בצרפת, ז'אן-פרדריק דה לוסה, במשך כל אותו יום, מסרו תובעים. דה לוסה עצמו לא הואשם במשהו.

דובר הבנק, דומיניק גרסטר, אמר שהחלטת השופטים החוקרים "לא הייתה בלתי צפויה" וצריך לבחון אותה בהקשר של החקירה המתמשכת. "UBS צרפת מנהל את עסקיו תוך ציות מלא לחוקים ולרגולציות בצרפת", הוא אמר.

מאבק רחב

הידיעה על החקירה באה כאשר הרשויות בצרפת מתכננות מאבק רחב יותר בהעלמות המס, במאמץ לצמצם את הגירעון התקציבי של המדינה. לפני כמה שבועות הודה שר התקציב לשעבר בממשלה, ז'רום קיוזאק, שהוא החזיק חשבון בנק בשווייץ בניגוד לחוק הצרפתי, וגם הגילוי הזה הגביר את הלחץ על הממשלה לנקוט יד קשה יותר נגד מעלימי מס.

הרשויות החלו לבדוק את פעילות UBS ב-2010 אחרי שהפיקוח על הבנקים בצרפת קיבל כמה מכתבים אנונימיים שתיארו איך בנקאי UBS בצרפת ובשווייץ העבירו זה לזה "טיפים" על לקוחות בכוח, לפי מקורות יודעי דבר.

הפיקוח המשיך בחקירתו, ובמקביל העביר את המידע לתביעה הכללית, שהשיקה חקירה משלה נגד UBS צרפת במארס 2011.

שני מנהלים לשעבר בבנק ומנהל נוכחי הועמדו לחקירה רשמית באפריל 2012 בחשד להלבנת הון וסיוע להעלמת מס. ביום ו' הוכרז הבנק עצמו כעד מהותי בחקירת הלבנות ההון הזו.