כץ יתנגד להצעת האוצר לבטל הטבות המס לפנסיה

(עדכון) - להחלטה משמעות תקציבית כבדת משקל של כ-1.2 מיליארד שקל ■ חלקים מרכזיים בתוכנית האוצר צפויים להיתקל בהתנגדות ועדות הכנסת, היועמ"ש והאופוזיציה ■ בכיר באוצר: "עם או בלי כץ, חייבים לסגור תקציב"

ההחלטה על ביטול הטבת המס לפנסיה שמקדם משרד אוצר וצפוי להניב לקופות המדינה כ-1.16 מיליארד שקל לשנה, תופקע מוועדת הכספים ותוכרע בוועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ חיים כץ (ליכוד), כך נודע ל"גלובס". מדובר בסכום הכרחי לכיסוי הגירעון בשנתיים הבאות. כץ צפוי להערים קשיים ואף להתנגד למהלך זה, שמהווה חלק מהותי מהתוכנית הכלכלית של האוצר.

בלשכת כץ סירבו להגיב היום לדברים, אך גורמים בסביבתו אישרו את הידיעה. בכיר באוצר לעומת זאת אמר, כי "עם או בלי כץ, אם הכסף לא יבוא ממהלך זה, הוא יבוא ממקום אחר. חייבים לסגור תקציב".

ההחלטה התקבלה היום (ד') אחרי דיון בין יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ושר האוצר, יאיר לפיד, שנועד לקבוע את החלוקה על החלטות לגבי הגזירות בין הוועדות השונות, וכן לקבוע לוחות זמנים להצבעות ומה ייקבע בחקיקה רגילה ולא ייכנס לחוק ההסדרים.

לחיים כץ ולאגף התקציבים באוצר יש היסטוריה ארוכה של מאבקים, שהפכו את כץ לאיום הגדול ביותר של האגף בשנים האחרונות. כץ הצליח להפיל ולשנות כמעט כל דבר משמעותי שיזם האוצר בתחום אחריותו: הוא טרפד את העלאת גיל הפרישה לנשים ל-67, שינה את כללי דמי הניהול, ריסק את תוכנית ויסקונסין, שינה את שיטת העלאת מס הכנסה ליחידים שיזם האוצר בקיץ 2012 ואף ניסה להטיל אחריות פלילית על חשבים שמתקשרים עם חברות כוח אדם שמפרות זכויות עובדים.

אלא שלא רק יו''ר ועדת העבודה והרווחה המרדן מערים קשיים, אלא גם היועץ המשפטי לממשלה. גורמים משפטיים בכירים מסרו היום כי בכל הקשור לחקיקת חוק ההסדרים והרפורמות המבניות "ישנם דברים שאינם לרוחנו". באוצר הטילו איפול מוחלט על המחלוקות עם היועץ המשפטי. למרות שהיועץ המשפטי אישר את הרפורמות בממשלה, התגלעו מחלוקות בשלב הניסוחים המשפטיים.

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', דרשה השבוע לפסול כמחצית מהצעות המחליטים הנכללות בחוק ההסדרים בטענה שאין בהן "זיקה תקציבית". גורמים באוצר הסבירו היום ל"גלובס" כי ההצעות אינן מחייבות זיקה תקציבית אלא זיקה ל"תוכנית הכלכלית ולשינויים מבנים". ככל הנראה, הגישה הזו איננה מקובלת על היועץ המשפטי לממשלה.

כמו כן, הצעת מחליטים בדבר איחוד מועצות דתיות יצא מחוק ההסדרים לבקשת שרת המשפטים, ציפי לבני, שטענה כי ההצעה מנוגדת להסכמים הקואליציוניים.

גם ההצעות שיגיעו לוועדת הכספים, שם יש רוב לממשלה, אינן בטוחות לגמרי: רכזת הקואליציה בוועדה ,ח"כ גילה גמליאל, התנגדה בשבוע שעבר להעלאת המע"מ ויצאה מאולם הדיונים בעת ההצבעות והשבוע היא כבר הודיעה שתתנגד לביטול מתן נקודות זיכוי לבעלי תואר אקדמאים, דבר שהיה צפוי להניב לקופת המדינה כ-200 מיליון שקל. גם רוב חברי הוועדה של הקואליציה הם חסרי ניסיון פוליטי, לעומת חברי האופוזיציה הוותיקים והמנוסים יותר.

לפיד צפוי להניח על שולחן הכנסת ביום שלישי הקרוב את תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2014-2013. לפיכך, נותרו לכנסת כ-50 יום לדון על התקציב, שאם לא יאושר, הממשלה תתפזר.

פנסיה
 פנסיה