"יש אחריות מהיותנו החברה הבינלאומית היחידה בישראל"

שי פלדמן, מנכ"ל AIG ישראל, מסביר את המשמעות של הפיכתה לחברה בת מלאה של קבוצת בינלאומית ("לא יהיו פיטורים ולא יועברו פעילויות לחו"ל") ומסמן מטרות ("לצמוח היכן שרווחי")

ב-13 במאי 2013 חל שינוי במפת הבעלויות על קבוצות הביטוח בישראל, כזה שחלף הרחק מתחת לרדאר. קבוצת AIG העולמית - השחקנית הבינלאומית היחידה שמחזיקה כיום בשליטה אסטרטגית בחברת ביטוח ישראלית שעובדת עם הציבור הרחב - רכשה את כל אחזקתה של קבוצת עורק של מוריס קאהן ב-AIG ישראל. עורק הייתה שותפתה של AIG בחברה בישראל מאז הקמת הפעילות בארץ ב-1997.

במקביל לשינוי בבעלות על קבוצת הביטוח, חל בחברת הביטוח מפתח תקווה עוד שינוי בצמרת: המנכ"לית הוותיקה חוה פרידמן שפירא עזבה את תפקידה לאחר כ-11 שנה, ובמקומה מונה שי פלדמן, שהחל את הקריירה שלו במשרת סטודנט בחברה, וכעת משלים מעגל.

בראיון בלעדי ל"גלובס" מספר פלדמן מה מצא בחברה כשהגיע ("קיבלתי חברה בריאה במצב טוב שרוב פעילויותיה רווחיות"), מתייחס להשפעות ההפיכה לחברה בת מלאה של קבוצת בינלאומית ("לא יהיו פיטורים ולא יועברו פעילויות לחו"ל"), מסמן מטרות לעתיד ("לצמוח היכן שרווחי... נשמח לבחון שיתוף פעולה עם בתי השקעות"), וגם חולק שבחים לרגולציה ("מהניסיון שלי עם רגולטורים בחו"ל, הרגולטור פה הוא בהחלט מהמתקדמים ביותר לטובה").

פלדמן החל לעבוד במוקד AIG ישראל ב-1998 כסטודנט. ב-2005 הוא מונה לסמנכ"ל שיווק ומכירות בחברה בישראל, שאותה עזב בסוף 2007, אז קודם למנכ"ל AIGME - חברה אירופית שישבה בצרפת, בבעלות חברות מקבוצת AIG. שם הוא ניהל חברה האחראית על הפצת ביטוחי חיים, בריאות ותאונות אישיות במערב אירופה, במכירות ישירות ובאמצעות שיתוף פעולה עם עסקים ובנקים.

בעקבות המשבר של AIG רכשה מטלייף את החברה הזו, ופלדמן עזב אותה וניהל את פעילות הביטוח הישירה של ענקית הביטוח השוויצרית Zurich בשש מדינות באסיה, ובהן יפן, טייוואן והונג-קונג.

ב-2011 הוא שב ל-AIG, ללונדון, בתור סמנכ"ל בכיר לשיווק של כל אירופה, מזה"ת ואפריקה. "בתפקיד הזה חודש הקשר שלי עם ישראל. שבתי לפקח על פעילות השיווק של AIG ישראל, בין היתר", הוא אומר.

"ישראל זה הבית"

כעת הוא שב לארץ כמנכ"ל החברה המקומית של AIG. "לחזור לארץ זה טוב - ישראל היא הבית. התפקיד הנו אתגר גדול, והשוק הישראלי מאוד תחרותי ומאתגר".

לדבריו, "יש לנו אחריות מעצם היותנו החברה הבינלאומית היחידה בישראל. הסתובבתי הרבה בעולם, ובכל מדינה ראיתי לפחות שלוש או ארבע ענקיות ביטוח בינלאומיות. פה יש רק חברה בינלאומית אחת, AIG. עצם רכישת החזקות עורק מראה על הגדלת המחויבות של AIG לישראל".

ביחס לעסקה עם עורק הוא אומר, כי "בקנה המידה של AIG העולמית זו לא עסקה גדולה, אבל שני הצדדים מרוצים, ונפרדו בטוב ובידידות.

"לאחרונה הייתה מסיבת פרידה בקיסריה, והגיעו כל השותפים מעורק, כולל מוריס קאהן ושמואל מיתר, ומנכ"ל AIG העולמית, רוברט בן-משה.

"אסטרטגית, עורק רצו משהו אחד ואנחנו משהו אחר. תרומתם הייתה מאוד ניכרת, ו-AIG תצטרך להשלים זאת".

- מה יקרה עם החברה כעת, תחת הבעלות המלאה של קבוצה בינלאומית שרגילה לפעול במדינות רבות כשלוחות? להיכן הולכים אחרי לכתה של עורק?

"אנו לא צופים שינוי משמעותי בצורת העבודה שלנו בישראל. AIG ישראל היא חברה עצמאית, שמקבלת הרבה תמיכה מהחברה האם. קיבלתי חברה בריאה במצב טוב, שרוב פעילויותיה רווחיות. החברה צומחת.

"בחודשים הקרובים אבחן אסטרטגית את כיווני הצמיחה, ואיך לקחת את AIG ישראל למדרגה הבאה. חד-משמעית, אנו במטרה לצמוח היכן שרווחי, בצמיחה עם רווחיות חיתומית והיכן שיש ערך".

- תעבירו פעילויות לחו"ל ותקצצו בעובדים בישראל?

"אין כל כוונה שכזו. זה לא יקרה - לא יהיו פיטורים ולא יועברו פעילויות לחו"ל. נכון שאחרי הרכישה AIG העולמית תהיה מעורבת יותר, ותיתן יותר, אבל גם קודם לרכישה מעורק הם היו מעורבים פה מאוד.

"אמנם לחברה יש אינטרס להקטין עלויות - וזה אולי ייבחן בתחומים שבהם יש יתרון לגודל, והיכן שהרגולטור יאפשר - אבל הגודל של ישראל מצדיק בחלק גדול מהמקרים את פיתוח ההתמקצעות המקומית".

פתח לקריירה בחו"ל

כמו כן, לדבריו "ההשתייכות לקבוצה כה גדולה היא גב חזק ומקצועי, והחיבור עם AIG העולמית פותח לעובדים פתח לקריירה בחו"ל. כל עובד יכול להגיש מועמדות לתפקידים בכל רחבי הגלובוס".

- יש לך יעדי צמיחה?

"אנו ממוקדים ברווח חיתומי, ולא נעשה פעילות רק בשביל לצמוח בשורה העליונה".

- תיכנסו לתחום ניהול החיסכון?

"יש באזז מאוד גדול בחיסכון לטווח ארוך, ובתי השקעות נכנסים לתחום. אנו מסתכלים על תחום החיסכון, אך טרם החלטנו אם נהיה פעילים בתחום. אם נחשוב שיש לנו משהו שונה להציע, נשקול כניסה לתחום".

- אולי תסתפקו במכירת ביטוחים טהורים ("ריסקים") לבתי השקעות?

"אנו שחקן לא קטן בתחום הריסקים, ומאמינים במוצר הזה. נשמח לבחון שיתוף פעולה עם בתי השקעות".

- בחו"ל ניהלת מכירות בשיתוף פעולה עם גופים עסקיים. תקדם אפיק מכירות כזה גם בישראל?

"אין ספק שתחום השת"פ עם עסקים הוא תחום שאנו מכירים מהרבה מקומות בעולם. במסגרת תפקידי בעבר סגרתי עסקאות הפצה ארוכות-טווח, ואני מאמין בערוץ זה. מבחינתנו הצרכן הוא במרכז, כך שנרצה לפגוש אותו בכמה שיותר מקומות, ולתת לו את המוצרים שמתאימים לו היכן שהוא רוצה. לכן, נשמח לבחון שת"פ עם גופים נוספים".

- עיקר פעילותכם מגיע ממכירות בשיווק ישיר. בעבר אמרו שיש לתחום זה תקרת זכוכית. מה אתה צופה לגבי עתיד נתח פעילות זו?

"בהסתכלות על הקהל הרלוונטי של הלקוחות הפרטיים, השיווק הישיר כל הזמן צומח ונעצר, ואז שוב צומח ונעצר, וכן הלאה. בשנה האחרונה שוק השיווק הישיר שב לצמוח בישראל, ואנו מאמינים שזה יימשך. הצרכן הישראלי יודע היום הרבה יותר מאשר בעבר, ומודע לאפשרויות הבחירה. אבל, אנו לא רק חברה ישירה, ופועלים בכל ערוצי ההפצה".

- ומה לגבי מכירות באמצעות האינטרנט?

"הצרכן הישראלי בודק באינטרנט, אך עדיין פחות רוכש באינטרנט. יש גידול בהיבט זה, ועדיין - וכך גם בעולם - חלק גדול מהלקוחות עושה את תהליך הבדיקה באינטרנט, ואז מבצע את הרכישה בטלפון".

בתחילת 2009 הקבוצה האם AIG קרסה, ונזקקה להחייאה מצד הממשל האמריקאי. מאז מימשה הקבוצה הרבה החזקות והתאוששה. המשבר הגדול כבר מאחוריכם?

"ההישג של AIG בשנים האחרונות יילמד בבתי הספר למנהל עסקים בשנים הקרובות. החברה סיימה בפחות מארבע שנים לשלם מימון בהיקף אדיר של מיליארדי דולרים רבים לממשל האמריקאי. מאז המשבר עברה החברה הליך מיקוד בביטוח, וכעת אנו חברה רזה, ממוקדת וחזקה יותר מאשר בשנים שקדמו למשבר".

- בישראל טוענים הרבה שהרגולציה מקשה וחוסמת, ואפילו מזיקה. מה דעתך על הרגולטור הישראלי, אגב היכרותך עם שווקים אחרים?

"הרגולציה היא כלי שעוזר לי כמנכ"ל להשיג את המטרה, והיא עוזרת למבוטחים. מהניסיון שלי עם רגולטורים בחו"ל, הרגולטור פה הוא בהחלט מהמתקדמים ביותר לטובה, ופועל בדומה לרוב השווקים המתקדמים של מערב אירופה. מה שנעשה פה דומה למה שנעשה במדינות המפותחות מאז המשבר של 2008".

- בשנים האחרונות גדלה המודעות ליוקר המחיה בישראל. מניסיונך בחו"ל: הביטוחים בישראל יקרים בהשוואה לעולם?

"קשה לומר, זה משתנה כפועל יוצא גם של רגולציה מקומית וסטטיסטיקות מקומיות, כך שההשוואה כמעט בלתי אפשרית. בראייה לאחור אין ספק שהחדירה של הביטוח בשיווק ישיר לישראל תרמה רבות להורדת עלויות הביטוח בישראל. אם מסתכלים על שינויים בשנים האחרונות, אז יש פה תהליכים שנותנים יותר כוח לצרכן, וזה בא לידי ביטוי בשורה התחתונה מבחינתו".

AIG: "הזדמנות מצוינת להרחיב את נוכחותנו בישראל"

לאחר יותר מ-15 שנות פעילות מוצלחות, ורווחים עקביים שהצטברו ליותר מחצי מיליארד שקל, עזבה לאחרונה קבוצת עורק של מוריס קאהן את AIG ישראל, לאחר שמכרה את חלקה בחברה לשותפתה מאז ההקמה - קבוצת AIG העולמית. היקף העסקה לא ידוע, והצדדים שומרים אותו בסוד. AIG ישראל הוקמה ב-1996, והיא עוסקת במגוון תחומי הביטוח, בדגש על ביטוחי הרכב, שבהם היא מחזיקה בכ-3% מהשוק.

ב-AIG העולמית הבהירו שרכישת החזקות עורק בחברה הישראלית הייתה "הזדמנות מצוינת להרחיב את הנוכחות שלנו במדינה", בעוד שמבחינת עורק, ובמיוחד מבחינת קאהן, מדובר בהשלמת הליך שהחל כבר בשנת 2000, של יציאה מהעסקים הריאליים. בעבר רשם קהאן שורה ארוכה של אקזיטים מרשימים (דפי זהב, קווי זהב, ערוצי זהב, אמדוקס).

AIG ישראל המשיכה להגדיל ברבעון הראשון של 2013 את היקף הפרמיות שלה, בכ-7%, לסך של כ-239 מיליון שקל. 69% מהפרמיות של החברה הגיעו מתחום הביטוח הכללי, והגידול בפרמיות נרשם בכל מגזרי הפעילות.

בשלושת החודשים הראשונים של 2013 רשמה החברה רווח נקי וכולל של כ-16 מיליון שקל. מדובר בירידה ניכרת ביחס לרבעון המקביל, אז רשמה רווח של 66 מיליון שקל. הפער נוצר בעיקר בשל רווח חד-פעמי שרשמה החברה אשתקד - עם שחרור רווחים שנצברו בעתודות ביטוח הרכב חובה שלה - וכן בזכות תשואות גבוהות יותר ברבעון המקביל מאשר ברבעון הראשון השנה.

נוסף על תוצאות הרבעון פרסמה החברה לאחרונה גם את נתוני הערך הגלום בעסקי ביטוח החיים שלה, שהסתכם בכ-1.06 מיליארד שקל. זאת, נדגיש, רק לגבי פעילות משנית יחסית של החברה, וללא מתן שווי למוניטין ולפעילות הביטוח הכללי - עיקר פעילות החברה. נתוני הערך הגלום אינם זוכים לאמון המשקיעים, והם מנותקים מהערכות השווי "האמיתיות" של חברות הביטוח.

שי פלדמן
 שי פלדמן