נתניהו: "גידול משמעותי במתקפות הסייבר מאיראן וגרורותיה"

ראש הממשלה נאם בכנס הסייבר הבינלאומי בתל אביב והתייחס גם למתקפות על ישראל שאותן ייחס לרפובליקה האסלאמית ■ "אנחנו הודפים את רובן", אמר נתניהו והדגיש: "היעדים הם המערכות החיוניות הלאומיות שלנו"

לאחר שהבוקר (א') פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי איראן מגבירה את מאמציה לביצוע מתקפות סייבר על מדינות באזור, נשא ראש הממשלה בנימין נתניהו דברים בכנס באוניברסיטת תל אביב, והתייחס לאיומים השונים הנשקפים בתחום הדיגיטלי. נתניהו ציין כי ישראל "צועדת בין חמשת המדינות המובילות בעולם בתחום".

בכנס סייבר בינלאומי, במסגרת סדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון, אמר נתניהו: "התחום הזה פרוץ ואין בו שום היררכיה. ההתקפות יכולות לבוא מכל כיוון. מארגונים ומבודדים. אנחנו עמוק בתוך עידן הסייבר". ראש הממשלה הדגיש כי בחודשים האחרונים "אנו מזהים גידול משמעותי במתקפות הסייבר מאיראן לישראל".

ההתקפות מתבצעות גם על ידי גרורותיה של איראן - דוגמת חמאס", אמר. "היעדים הם המערכות החיוניות הלאומיות שלנו. למעשה, מעבר לשאלה של חשמל, מים רכבות ובנקים - כל תחום פתוח בחיים הכלכליים, שלא לדבר על הביטחוניים - הוא מטרה פוטנציאלית למתקפת סייבר".

"אנחנו הודפים את רוב המתקפות הללו, שרק יילכו ויתגברו", הבהיר ראש הממשלה. "אנחנו שואפים להקים 'כיפת ברזל' דיגיטלית, דבר שמחייב אותנו כל הזמן להקדים את יריבינו בתחרות בלתי פוסקת. לשם כך הקמנו את מטה הסייבר הלאומי - עוד בימיה של הממשלה הקודמת".

"איראן נערכת למתקפות סייבר כלפי בנות בריתה של ארה"ב"

הבוקר דיווח ה"ניו יורק טיימס" מפי מקורות אמריקנים בכירים כי ממשל אובמה עוזר לבנות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון להתמודד עם איומי סייבר מצד אירן וקוריאה הצפונית.

על פי ההערכות, בנות הברית עליהן ארה"ב מגינה הן ערב הסעודית, איחוד האמירויות ובחריין, שמסייעות לארה"ב באיתור משלוחי נשק איראניים ועוצרות את משלוחי הנשק. באסיה עולה וגוברת הדאגה מפני מתקפת סייבר של קוריאה הצפונית כלפי יפן ודרום קוריאה.

בהקשר זה, מקור צבאי ישראלי בכיר אמר ל"ניו יורק טיימס" כי יש ראיות לשיתוף פעולה בין איראן לקוריאה הצפונית בפיתוח לחימה ממוחשבת. עם זאת, ההערכה היא כי יכולות המחשוב של איראן וקוריאה הצפונית נמוכות מאלו של ישראל, ארצות הברית, בריטניה, רוסיה וסין.

"ההתקדמות הטכנולוגית של איראן מבהילה"

מקורות ישראלים ואמריקנים הביעו בתקופה האחרונה דאגה מפני התקדמות המחשוב האיראני. מפקד לשעבר בצבא ארצות הברית אמר כי "איראן הבהילה את כולם בשל המהירות בה יכולותיה הטכנולוגיות התגברו". מקור אמריקני מסר כי "המתקפה האיראנית על ערב הסעודית הייתה קריאת השכמה באזור, מכיוון שהיא גרמה לכולם להבין כי האיראנים רואים במתקפת הסייבר תגובה יעילה כנגד הסנקציות".

במסמך פעולה אמריקני שדלף בימים האחרונים הצהירה ארצות הברית כי היא שומרת על זכותה לבצע "פעולות מנע כנגד איומים מיידיים". במהלך השנה האחרונה בוצעו שתי התקפות סייבר נרחבות כלפי בנות בריתה של ארה"ב - ערב הסעודית ודרום קוריאה, מתקפות אשר ניסו לפגוע במערכות המחשוב ובמערכת הבנקאית של המדינות.