"תקבולי המדינה לא יגדלו כי יש גבול לרצון העם לשלם"

פרופ' אליס ברזיס, ראש מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ולשעבר יועצת לבנק ישראל, טוענת כי הדרך הנכונה להתמודד עם הגרעון היא צמצום ההוצאות ■ ברזיס: "חשוב שנדע לעקור מן השיח הציבורי את האופציה להעלות עוד מסים"

פרופ' אליס ברזיס, ראש מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ולשעבר יועצת לבנק ישראל, מתחה היום (א') ביקורת חריפה על ניתוח הצעת התקציב אשר פורסמה על ידי בנק ישראל, לפיה הדרך הנכונה להתמודדות עם הגירעון היא לא העלאת המסים אלא צימצום ההוצאות הציבוריות.

"להגיד כעת כי בעיית הגרעון של ישראל עמוקה יותר ממה שחשבנו, זו השכמה מאוחרת מאוד", לדבריה. "בנק ישראל אמנם צודק לגבי דבר אחד וזו העובדה כי המדינה לא יכולה להרשות לעצמה גרעון שגבוה מ-6% מהתוצר. עם זאת, העצה של הבנק להעלות מסים כדרך להתמודד עם הגרעון, מצביעה על כך שהנהלת הבנק מושפעת מאוד מהתיאוריות הישנות.

ברזיס הוסיפה עוד כי "במידה והנגיד, סטנלי פישר, היה נשאר יומיים נוספים בצרפת ומתייעץ עם עמיתיו האירופיים, סביר מאוד כי היה משנה את דעתו. כלכלת צרפת, שבחרה להעלות מסים כדי להתמודד עם הגרעון, נמצאת כיום בשפל כלכלי עמוק. שיעור ההשקעות במדינה ירד מאחר ואף אחד לא רוצה להשקיע במדינה שמעלה מסים".

"מאחר ופריון העבודה בישראל הוא מהנמוכים ביותר במדינות ה-OECD וצמיחת המשק איטית, אין שום אפשרות להגדיל את הוצאות הממשלה", טוענת פרופ' ברזיס. "חשוב שנדע לעקור מן השיח הציבורי את האופציה להעלות עוד מסים מאחר וזה מתכון גרוע מאוד לצמצום הגרעון הלאומי. אם נעלה עוד את נטל המס על הציבור, לא נצליח להגדיל את תקבולי המדינה מאחר ויש גבול לרצון העם לשלם.

ברזיס טוענת כי "דרושה רפורמה אמיתית בתקציב שיכולה להתחיל בביטול משרדי ממשלה שתפקידם העיקרי זה לספק ג'ובים למקורבים. ישנם משרדים שאין להם זכות קיום בשנת 2013, או לפחות לא במתכונתם הנוכחית. כך למשל: למרות שבארה"ב אין היום משרד קליטה, האנשים מבחוץ עדיין מצליחים למצוא את הדרך להגיע אליה. כך גם גופים ממשלתיים נוספים שמממנים משרות שלא אמורות להתקיים היום".

"בפעם הבאה ששר האוצר ישאל איפה הכסף? עלינו להזכיר לו, כי הכסף לא נמצא אצל הציבור. הדרך היחידה להתמודד עם הגרעון היא לבזבז פחות את כספי הציבור", לדבריה. "מאחר ויש לנו משרדים ממשלתיים מיותרים, יש מאיפה לחתוך אבל ההחלטה היא פוליטית. כעת על האוצר להתמקד ברשימת הדברים שיצמצמו את הוצאות הממשלה ב-10 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות". ברזיס מוסיפה כי "היה אסור לסגור מעכשיו את התקציב גם ל-2014. אני מציעה שהממשלה תעביר את תקציב 2013, כפי שהוא, תוך הסכמה להקטין את הוצאותיה ב-2014 ב-10%. כל משרד ימצא היכן לקצץ".