נחתם: ישראל והאיחוד האירופי בהסכם שמיים פתוחים

שר התחבורה, ישראל כץ, חתם היום על הסכם השמיים הפתוחים הרשמי עם האיחוד האירופי בלוקסמבורג

שר התחבורה, ישראל כץ, חתם היום (ב') על הסכם השמיים הפתוחים הרשמי עם האיחוד האירופי בלוקסמבורג.

בטקס חגיגי, שהתקיים כאמור בלוקסמבורג, חתמו ישראל והאיחוד האירופי על הסכם התעופה לפתיחת שמי ישראל בפני כל חברת תעופה שתחפוץ לטוס לישראל מאירופה. בנוסף, חברות תעופה ישראליות תוכלנה מצדן להפעיל טיסות לשדות תעופה בכל רחבי האיחוד האירופי.

במעמד החתימה נכחו שר התחבורה האירי ונשיא מועצת התחבורה, התקשורת והאנרגיה של האיחוד האירופי, ליאו ורדקאר, סגן נשיא האיחוד האירופי והאחראי על תחום התחבורה, סיים קאלאס, ו-27 שרי התחבורה של מדינות האיחוד האירופי.

השר כץ אמר בטקס כי "החל מהיום הפכנו להיות חלק מאירופה בכל הנוגע לטיסות לישראל וממנה. ההסכם יגדיל באופן מיידי את היצע היעדים ויוביל באופן שילך ויגדל להנחות משמעותיות במחירי הטיסות. אני מאמין אמונה עמוקה בקשר עם האיחוד האירופי ובפוטנציאל הטמון בו. זהו הסכם שהובלתי בצורה נמרצת אל מול התנגדויות רבות ולא נכנעתי כיוון שטובת הציבור הרחב הייתה לנגד עיני".

סגן נשיא נציבות האיחוד האירופי אמר כי "ישראל היא שותפת מפתח עבור האיחוד האירופי, וההסכם של היום חשוב מאוד להמשך חיזוק קשרי הכלכלה, הסחר והתיירות הכוללים בין ישראל לאיחוד האירופי. אנחנו מצפים לראות יותר טיסות ישירות אל ישראל וממנה, מחירים נמוכים יותר, יותר מקומות עבודה ותועלות כלכליות בשני הצדדים. הסכם זה מייצג עוד צעד משמעותי לפנים ביישום מדיניות התעופה החיצונית המחודשת והמחוזקת של האיחוד האירופי, שאומצה ב-2012".

ההסכם צפוי להיכנס לתוקף באפריל 2014 ולהיות מיושם בהדרגתיות בתוך חמש שנים. ההסכם יחליף הסכמי שירותי אוויר דו-צדדיים בין מדינות-חברות מן האיחוד האירופי ובין ישראל.

על פי נתונים של המשלחת של נציבות האיחוד האירופי לישראל, האיחוד האירופי הוא שוק התעופה החשוב ביותר של ישראל, עם 57% מטיסות הנוסעים הבינלאומית הסדירות לישראל וממנה החוצה. בדומה לכך, ישראל היא אחד משוקי התעופה החשובים ביותר עבור האיחוד האירופי במזרח התיכון, שוק בעל פוטנציאל גידול חזק.

בשנת 2011, עמד היקף התעבורה האווירית בין האיחוד האירופי וישראל על סך 7.2 מיליון נוסעים. מדובר בגידול של 6.8% לעומת 2010. כיום פועלות באופן סדיר טיסות נוסעים ישירות בין ישראל ו-18 מן המדינות החברות באיחוד האירופי (אוסטריה, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, יוון, לטביה, ספרד, פולין, צרפת, קפריסין, רומניה, הרפובליקה הצ'כית ושבדיה).

כמו כן, מחקר שנערך לאחרונה מטעם הנציבות האירופית העריך את סך התועלות הכלכליות של הסכם תחבורה אווירית בין האיחוד האירופי לישראל בכ-350 מיליון אירו לשנה מרגע השלמת פתיחת השוק.