"עדיף לא להשקיע באג"ח ארוכות של המדינות המפותחות"

דורון מולקנדוב מהראל פיננסים ממליץ להשקיע במדד ת"א 75, וסבור כי "מתווה הורדת הריבית קרוב לסיום"

בסוף 2012, בפעם הקודמת שמנהל ההשקעות דורון מולקנדוב מהראל פיננסים התארח במדור, עצבנות שלטה במסחר בבורסה המקומית, על רקע חוסר הוודאות בעולם בנוגע ל"מצוק הפיסקלי" בארה"ב. מולקנדוב העריך אז כי השווקים משקפים את הפחד של המשקיעים מהסוגיה, היה אופטימי וסבר כי השווקים ישיאו תשואות חיוביות למשקיעים. כעת, על רקע תנאי השוק הנוכחיים, הוא ממליץ להגדיל את רכיב המניות בתיק מ-30% ל-35% בחלוקה לפיה הרכיב המנייתי בארץ יעלה מ-22% ל-24%, ובחו"ל מ-8% ל-11%.

לגבי השוק המקומי, מולקנדוב מעניק עדיפות "למניות הנכללות במדד ת"א 100, בדגש על ת"א 75. למרות התשואה העודפת במדד היתר מתחילת השנה (מדד היתר 50 עלה 24%, לעומת עלייה של 6% בת"א 100), עדיין יש מקום להשקעה בו".

שתי המניות שעליהן המליץ מולקנדוב בפעם הקודמת, כלל תעשיות ואבנר, רשמו מסוף 2012 תשואות חיוביות של 15% ו-4% בהתאמה. כיום הוא עדיין סבור כי השתיים ראויות להשקעה, ומוסיף להן המלצה למניית בנק דיסקונט. מניית דיסקונט עלתה בכ-2% מתחילת השנה, ומשקפת לבנק שווי שוק של 6.6 מיליארד שקל.

מגדיל הסיכון באג"ח הקונצרניות

מולקנדוב מתייחס לשני תהליכים מרכזיים בעולם, שאותם הזכיר גם בביקורו הקודם במדור. "התהליך הראשון הוא הצפת השווקים בכסף בדרכים יצירתיות", הוא אומר, "בארה"ב השוק אמנם פוחד שהפד יפסיק או יצמצם את התערבותו בשווקים, אבל נגיד הבנק המרכזי, בן ברננקי, ממשיך לאותת כי ימשיך במדיניותו". לדבריו, להתנהלות השוק בארה"ב "הצטרף גם הבנק המרכזי של יפן, וכעת הולכות וגוברות ההערכות כי גם באירופה נשקלת פעילות דומה".

עניין שני שמזכיר מולקנדוב הוא סביבת ריביות ריאליות שליליות, שמובילה להגדלת הסיכון ולעליות שערים באפיקי המניות והאג"ח הקונצרניות.

לגבי האג"ח הקונצרניות, מולקנדוב ממליץ על הקצאה של 35% מהתיק, בדומה להמלצתו הקודמת. עם זאת, הוא גם מגדיל את רמת הסיכון בהן "על ידי הסטת חלק מהחשיפה לאג"ח הנכללות במדד תל בונד תשואות, המשקף תשואה פנימית גבוהה ביחס לסיכון. ההעדפה היא להיות באג"ח קונצרניות בריבית משתנה או צמודת מדד, ופחות בריבית שקלית קבועה, כיוון שהמרווחים בריבית השקלית הקבועה נמוכים".

בפעם הקודמת המליץ מולקנדוב על סדרת אג"ח ד' של פרטנר, שרשמה תשואה של כ-6% מאז, ועל סדרה ט' של מבני תעשייה, שהניבה למשקיעים כ-10% תשואה. "כיוון שאג"ח פרטנר ד' היא בריבית משתנה, נשאיר אותה בתיק", הוא אומר, "את אג"ח מבני תעשייה ט' נחליף בסדרה ו' של כלכלית ירושלים (תשואה 5.3%, מח"מ 3.3. א.ל)".

מולקנדוב מציין כי "כל קבוצת פישמן פדתה בשנת 2012 קרוב ל-2 מיליארד שקל מסך החוב שלה. החברה פועלת להקטנת המינוף, שתשפר את מצב מחזיקי האג"ח של הקבוצה". לגבי שוק המאקרו המקומי מציין מולקנדוב כי "כתוצאה מירידת הריבית, התשואות שמגולמות באפיקים הממשלתיים ירדו, וכפועל יוצא הן ירדו גם באג"ח הקונצרניות. שם, נוסף על התשואה שירדה, גם המרווח מול האג"ח הממשלתיות הצטמצם. נראה שמתווה ירידת הריבית קרוב למיצוי".

עוד הוא מציין כי "המק"מ לשנה נסחר בתשואה של 1.3%, קצת מעל ריבית בנק ישראל. בשנה האחרונה, המק"מים נסחרו באופן קבוע מתחת לריבית בנק ישראל".

מולקנדוב מציין כי "מתחילת השנה תשואות האג"ח של המדיניות המפותחות עלו, תוך הסבת הפסדי הון למשקיעים בהן. לדוגמה, תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב עלתה מ-1.75% ל-2.1%, ותשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת יפן עלתה מ-0.8% ל-0.85%".

לדברי מולקנדוב, "למרות עליית התשואה, אני עדיין ממליץ לא להשקיע באג"ח לטווח ארוך של המדינות המפותחות".

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

מה עשו ההמלצות של מולדקנוב
 מה עשו ההמלצות של מולדקנוב

תיק ההשקעות המומלץ
 תיק ההשקעות המומלץ