דיסקונט ממשיך להתייעל: סוגר את הנציגות בצרפת

בדיסקונט מציינים כי פעילות הלקוחות תמשיך להתנהל מול המשרד הראשי של הבנק בז'נבה

בנק דיסקונט מצמצם את פעילותו בחו"ל. דיסקונט סגר באחרונה את הנציגות שלו בפריז. כמו כן הקטין הבנק את הפעילות שלו בציריך, והחליט להפוך את המעמד שלה מסניף לנציגות. בדיסקונט מציינים כי פעילות הלקוחות תמשיך להתנהל מול המשרד הראשי של הבנק בז'נבה.

נזכיר כי רק לפני 6 שנים דיסקונט דווקא החליט על הרחבת הפעילות בשווייץ, כאשר רכש את בנק ארזי מציריך תמורת כ-40 מיליון פרנק שווייצרי, ואילו כעת הוא דווקא מצמצם פעילות במדינה זו.

הרקע לצמצום הפעילות הוא ההתייעלות שעובר בנק דיסקונט והמאמצים שמשקיע מנכ"ל הבנק, ראובן שפיגל, בשיפור יחסי ההון. לבנק דיסקונט יחס יעילות תפעולית חלש, וכן הוא פועל במלוא המרץ כדי לעמוד ביעדי ההון שקבע בנק ישראל (הלימות הון ליבה של 9% עד סוף השנה הבאה). כדי לשפר את הנתונים בחנה הנהלת דיסקונט את הפעילויות השונות, והחליטה לסגור את הפעילות בצרפת ולצמצם אותה בשווייץ.

הפעילות המרכזית של דיסקונט בחו"ל היא דיסקונט ניו יורק, המהווה חלק מהותי מפעילות הקבוצה כולה, אשר פעילה בארה"ב ובדרום אמריקה. כמו כן, לבנק סניף גדול יחסית בלונדון, הפעיל בעיקר באשראי ובסחר חוץ. עיקר הפעילות של הבנק בצרפת ובציריך היא בתחום הבנקאות הפרטית.

רגולציה נוקשה

ברבעון הראשון הניבה סך הפעילות של הבנק בחו"ל רווח של 41 מיליון שקל, המהווה תשואה על ההון של 2.1% בלבד.

בעבר, הבנקים הישראליים חיפשו הזדמנויות להתרחב בחו"ל, אולם כיום, כיוון שמדובר בפעילות ברווחיות נמוכה ולעיתים אף הפסדית, המגמה היא בעיקר לצמצם פעילות זו.

סיבה נוספת המשפיעה לעיתים על ההחלטה היא הרגולציה הנוקשה הקיימת במדינות שונות בעולם, ובראשן ארה"ב. הכללים השונים מאלו שבישראל, העונשים הכבדים והעובדה שהבנק מנוהל מרחוק, גרמו לא אחת לחלק מהבנקים להסתבך בחקירות שונות.

דיסקונט אינו הבנק היחיד שמצמצם פעילות בחו"ל. עם הבנקים שצמצמו פעילות בחו"ל בעת האחרונה נמנה בנק לאומי, שהחליט לסגור את הסניף שלו בפנמה; הבינלאומי, שסגר בשנה שעברה את הפעילות בלונדון; גם בנק הפועלים החליט בשנה שעברה לסגור את הסניף בלונדון, כמה חודשים לאחר שסגר את השלוחה בסינגפור, והעביר את הפעילות שלה להונג קונג ולסין.