פישר: "בעוד כמה עשורים - יהיה כאן מיעוט חילוני"

בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר, בכנס Economics at IDC: "תהליך שבו אוכלוסיה שבה שיעור ההשתתפות בעבודה נמוך תהפוך לרוב האוכלוסיה לא יוכל להימשך תוך המשך הצמיחה של רמת החיים"

"יש לנו אתגר דמוגרפי: אם יימשכו שיעורי הצמיחה הנוכחיים, האוכלוסיה החילונית תהפוך למיעוט תוך מספר עשורים, ותהליך שבו אוכלוסיה שבה שיעור ההשתתפות בעבודה נמוך תהפוך לרוב האוכלוסיה לא יוכל להימשך תוך המשך הצמיחה של רמת החיים. לשמחתי אנו עדים כבר לשינויים בתחום זה". כך אמר נגיד בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר, בכנסEconomics at IDC בבית הספר לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה.

פישר ממשיך להביע את דאגתו העמוקה בחוסר ההשתתפות של חרדים ונשים ערביות בשוק העבודה. בהקשר זה ציין הנגיד גם כי בניגוד להערכות, הגידול בשיעור התעסוקה לא נובע מהצטרפות של חרדים וערבים לשוק העבודה: "שיעור האבטלה עמד ב-2012 על הרמה הכי נמוכה ב-30 השנים האחרונות, ונרשם גם גידול בשיעור התעסוקה - זוהי התפתחות מאוד חשובה עבור המשק הישראלי. עדיין איננו יודעים איזה חלק באוכלוסיה הוא האחראי לגידול זה - כנראה לא מדובר בערבים והחרדים".

פישר התייחס גם למחקר שפרסם השבוע בנק ישראל וגרם להתנגשות עם האוצר לפיו הממשלה תצטרך גם לקצץ וגם להעלות מסים שוב כבר בתקציב הבא (2015), ומיתן את המסקנות: "יש לנו משק משגשג עם בעיה תקציבית שהממשלה התחילה לטפל בה. השבוע פרסמנו ניתוח על פיו הממשלה תצטרך להמשיך ולהפחית הוצאות גם בשנים 2015-2016, אולם מדובר בסכומים קטנים בהרבה מאלו שטיפלנו בהם לשנת 2014, ולכן לא מדובר בסכומים מפחידים", כך אמר פישר, שצפוי לעזוב את תפקידו בסוף החודש.