יפן ב"שוק דובי": הניקיי קרס מעל 20% מהשיא בסוף מאי

נעילה שלילית בוול סטריט בשילוב התחזקות הין היפני מול הדולר גבו מחיר כבד הבוקר משוקי המניות במזרח ■ הדולר צונח מול הין היפני ■ בסין חודש המסחר לראשונה השבוע לאחר רצף של חופשות ■ חוזים שליליים בוול סטריט

מגמה שלילית חתמה הבוקר (ה') את המסחר בבורסות אסיה ברקע נעילה שלילית אמש בוול סטריט. התחזקות הין היפני מול הדולר (הדולר יורד מתחת ל-95 ין) גורמת לצניחה במדד הניקיי, שצנח מתחת לרף ה-13 אלף נקודות - רף אותו הוא כבש מחדש בתחילת אפריל השנה. השוק היפני נכנס רשמית ל"שוק דובי" עם צניחה של מעל 20% מהשיא של ה-22 במאי השנה. באופן כללי יותר, מדד MSCI אסיה משלים היום צניחה של 10% מהשיא האחרון שנרשם ב-20 במאי.

"המכירות גוררות עוד מכירות וזה כמו כדור שלג", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן ב-AMP Capital Investors. "יש מכירה של נכסי סיכון בכל העולם, בייחוד ביפן".

"צניחת הדולר מול הין תשים את שוקי המזרח הרחוק תחת לחץ, אבל היא יכולה גם לגרום ל'פד' לשקול מחדש את הכוונה לסגת מתוכנית התמריצים שלו של רכישת נכסים", ציין אנדרו סאליבן מ-Kim Eng Securities.

כל המניות במדד ניקיי 225 ירדו היום, פרט לאחת. מניות חברות היצוא והבנקים רשמו את הירידות החדות ביותר, דוגמת טויוטה , Hino Motors , נומורה ועוד. הסיבה היא כמובן התחזקות הין מול הדולר.

הין עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז ה-4 באפריל, אז הודיע הבנק המרכזי של יפן כי יקנה אג"ח ממשלתיות ב-7 טריליון ין (73 מיליארד דולר) מדי חודש במטרה לעמוד ביעד אינפלציה של 2%. "המשקיעים מודאגים מהמשך התחזקות הין. אין זרז לעליות בשוק כעת ולכן זורקים מניות", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-Shinkin Asset Management.

גם הבורסה בסין רשמה מגמה שלילית בולטת, לאחר ששוק המניות שם נפתח הבוקר לראשונה השבוע אחרי רצף של חופשות.

נזכיר כי הבנק העולמי הודיע אתמול כי הכלכלה העולמית תצמח ב-2.2% ב-2013, זאת לעומת תחזית מוקדמת יותר מינואר השנה לצמיחה גלובלית של 2.4%.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]