עובדי מדינה שיעידו בוועדות בירור פנימיות יוכלו לקבל חסינות

לפי הנחיית היועמ"ש, לעובדים לא תובטח חסינות פלילית, אך במקרים מסוימים העדות לא תוכל לשמש נגד העובדים בהליך משפטי - חקירה או העמדה לדין‏

עובדים בשירות המדינה שיעידו בוועדות בירור פנימיות, יוכלו לזכות במקרים מסוימים לחסינות מפני הפללה עצמית, ועדותם לא תוכל לשמש נגדם בכל הליך משפטי - חקירת משטרה או העמדה לדין - כך הורה השבוע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בהנחיית יועץ מעודכנת שהעביר למשרדי הממשלה.

בכך השווה וינשטיין את רמת החסינות של ועדות הבירור הפנימיות לזו המקובלת בוועדות חקירה ממלכתיות או בוועדות בדיקה ממשלתיות. עד למתן ההנחיה שרר מצב משפטי מעורפל, שהוליד החלטות סותרות בשאלת החסינות על-ידי משרדי ממשלה שונים.

‏כל שר בממשלה רשאי להקים ועדת בירור פנימית לבדיקת עניין שבתחום תפקידיו. מעמדה של ועדת בירור כזו, להבדיל מוועדות חקירה אחרות, אינו מוסדר בחוק. ועדות בירור הוקמו בעבר על מנת לבחון כשלים שאירעו ולאתר ליקויים שאותם יש לתקן בעבודת המשרד הממשלתי.

בעבר פירסם היועץ המשפטי לממשלה הנחיה רשמית מטעמו, המסדירה את עבודת ועדות הבירור ואת היחס ביניהן לבין חקירה פלילית, שלעתים מתנהלת ביחס לאותו אירוע הנבדק על-ידי הוועדה. היועץ קבע כי לחקירה הפלילית יש עדיפות על פני הבירור המינהלי, ויש למנוע מצב שבו הבירור המינהלי יכול לשבש הליכי חקירה.

‏‎‎במכתב שהפיץ השבוע המשנה ליועץ לעניינים פליליים, עו"ד רז נזרי, ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, צוין כי "בשל אי-בהירויות ותקלות שאירעו בעבר, הוחלט לעדכן את הנחיית היועץ ולהוסיף הוראה העוסקת בהימנעות ממתן הבטחות בוועדות בירור".

התיקון גובש במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, בתיאום עם הפרקליטות והמשטרה, ואושר על-ידי וינשטיין.

על-פי ההוראה שנוספה להנחיה, ועדת בירור לא תבטיח לעדים המופיעים בפניה כי דברים שהם מוסרים לוועדה לא יהיו קבילים או שיחול עליהם חיסיון.

‏עם זאת, במקרים חריגים, שבהם קיים אינטרס ציבורי כבד משקל, רשאי היועץ המשפטי לאשר מראש הבטחה אחת או יותר מבין אלה: דברים שימסור העד בוועדת הבירור לא יימסרו למשטרה או לרשות חוקרת אחרת; דברים שימסור העד לא יוגשו כראיה מטעם המדינה בהליך פלילי, נגדו או בכלל; העד המופיע בוועדה לא יועמד לדין פלילי בעניין הפרשה הנחקרת בוועדת הבירור. ‏‎‎‏