מועמד מוביל למנכ"ל מזרחי-טפחות: אלדד פרשר

ראש חטיבת הפיננסים מסתמן כמועמד המועדף לתפקיד על ידי בעלי השליטה בבנק, משפחות עופר וורטהיים ■ בעלי השליטה מקווים שפרשר יוכל להמשיך בסגנון הניהול של יונס, שהביא לבעלים תמורה נאה במיוחד

אלדד פרשר הוא המועמד המועדף על בעלי השליטה בבנק מזרחי-טפחות לתפקיד המנכ"ל הבא - כך נודע ל"גלובס". פרשר משמש זה כ-9 שנים מנהל החטיבה הפיננסית של הבנק ונחשב למקורבו של המנכ"ל הנוכחי, אלי יונס.

בעלי השליטה, אייל עופר, מוזי ורטהיים וליאורה עופר, גיבשו החלטה להמליץ לדירקטוריון הבנק ולוועדת האיתור שלו, בראשות היו"ר משה וידמן, למנות את פרשר לתפקיד במקום יונס.

בעלי השליטה מקווים שפרשר יוכל להמשיך בסגנון הניהול של יונס, שהביא לבעלים תמורה נאה במיוחד על השקעתם והצעיד את הבנק להישגים. הבעלים קיבלו דוגמה לעקרון ההמשכיות ממינויה של המנכ"לית בבנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, שפעלה תחת חסותה ולצדה של גליה מאור, המנכ"לית הקודמת, לאורך שנים רבות.

גם תמיכתו של יונס סייעה לפרשר במרוץ לניהול הבנק. יונס נחשב מנכ"ל דומיננטי מאוד בבנק, ולדעתו היה משקל בהכרעה. פרשר, הנחשב לבן טיפוחיו של יונס, נהנה מתמיכה גורפת של יונס במינויו לתפקיד.

חסר ניסיון באשראי

פרשר, 49, עבד מ-1987 באגף החשב הכללי במשרד האוצר ומאז הוא צמוד-כפוף ליונס, שהיה החשב הכללי בין 1989 ל-1993. פרשר סיים את תפקידיו באוצר ב-2004 בתפקיד המשנה לחשב הכללי. מיד אחרי המליץ עליו יונס לתפקיד מנהל החטיבה הפיננסית בבנק, תפקיד שבו הוא משמש עד היום.

פרשר נחשב לאדם מוכשר וחריף. עם זאת, ויש גורמים בדירקטוריון הבנק האומרים כי אין בו תכונות מנהיגות כשם שיש ליונס. כמו כן, במערכת הבנקאית מעריכים כי לא מן הנמנע שלאחר מינויו יתבצעו שינויים בצוות ההנהלה של הבנק.

אף שמסתמן כי יש סיכוי גבוה שפרשר ייבחר לתפקיד המנכ"ל, עשויים חלק מהדירקטורים לשאול האם אין זה בעייתי שפרשר ימונה לתפקיד מנכ"ל בנק, אף שהוא נעדר ניסיון בתחום האשראי, זאת לעומת מועמד מוביל אחר לתפקיד, שמעון גל, ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים, שגם עבד בעבר במזרחי-טפחות. השאלה בולטת במיוחד לנוכח העובדה שמזרחי-טפחות הצהיר ואף פעל להגדלת נתח השוק שלו במתן אשראי עסקי.

אם אחד הדירקטורים יטען כי לפרשר אין די ניסיון במגזר האשראי לעסקים, התשובה תהיה כי ב-9 השנים האחרונות חבר פרשר בוועדת האשראי של הבנק ומעורב בכל עסקיו ולקוחותיו. כמו כן, מזרחי-פחות הוא בעיקרו בנק קמעונאי: יותר מ-70% ממאזן הבנק מכוון למשקי בית ומשכנתאות. עם זאת, גם בתחום הקמעונאות אין לפרשר ניסיון רב.

בפני פרשר (בהנחה שאכן ימונה), יעמדו לא מעט אתגרים. מצד אחד משאיר יונס ירושה טובה: מזרחי-טפחות נמצא במצב מצוין ומציג את התשואה על ההון הכי טובה ואת יחסי היעילות התפעולית הטובים ביותר מבין הבנקים. הוא נמצא במגמת צמיחה ונהנה מהרוח הגבית של הגאות בשוק המשכנתאות, שהוא תחום פעילות מרכזי בבנק.

העתיד, לעומת זאת, נראה הרבה פחות ורוד: ההאטה במשק תעיב על תוצאות הבנקים, דרישות ההון של בנק ישראל מקשות על הצגת תשואה גבוהה על ההון והרגולציה על הבנקים מתהדקת ומכבידה.

כמו כן, חשוב לזכור כי שוק הדיור נמצא היום בשיא, ויש האומרים שהוא אף בועתי. אין ספק שהאטה בשוק הדיור בשילוב האטה במשק ועלייה באבטלה, יפגעו בפעילות המשכנתאות של הבנק.

בנוסף לכך, קבלת הפנים של המנכ"ל החדש צפויה להיות דוח כספי חלש יחסית. מזרחי-טפחות אמור להפריש בדוח הרבעון השני, שיפורסם בסוף אוגוסט, 180 מיליון שקל בשל הנחיות בנק ישראל בתחום המשכנתאות. שאר הבנקים הפרישו את מרבית הסכום אם לא כולו כבר ברבעון הראשון, אולם במזרחי-טפחות הוחלט כי ההפרשה תהיה רק ברבעון השני.

שכר נמוך יותר למחליף

יונס, הודיע לפני קרוב לחודשיים כי הוא עוזב את מזרחי-טפחות, לאחר שכיהן בתפקיד המנכ"ל במשך 9 שנים. לאחר עזיבתו מונתה ועדת איתור, בראשות היו"ר משה וידמן, שצפויה בזמן הקרוב להודיע על המלצתה.

במהלך כהונתו של יונס, הוא צבר יותר מ-200 מיליון שקל בשכר, בונוסים ואופציות. עם זאת, מחליפו לא צפוי להגיע לסכומים שכאלה. באווירה הציבורית הנוכחית ובעקבות תיקון 20, המחייב אישור שכר מנכ"ל באסיפת בעלי מניות, נראה כי שכרו של המנכ"ל החדש יהיה נמוך יותר בשיעור משמעותי.

אישור שכרו של המנכ"ל החדש יהיה הפעם הראשונה שבנק יצטרך לגבש הסכם שכר של מנכ"ל שיאושר על ידי כלל בעלי המניות, כפי שנקבע לפי תיקון 20.