פיץ' מזהירה: "אם" כל בועות האשראי מאיימת להתפוצץ

בסוכנות דירוג האשראי טוענים כי מערכת הסמי-בנקאות הסינית (shadow banking system) יצאה משליטה והתנפחה למימדים של כ-50% משוק האשראי בסין ■ האשראי בסין זינק בתוך כ-5 שנים מ-9 טריליון דולר ל-23 טריליון דולר

מערכת הסמי-בנקאות בסין, הידועה בכינויה "shadow banking system", יצאה משליטה ונמצאת תחת לחץ כביר מאחר והלווים נאבקים לגלגל הלוואות לטווח קצר, כך מזהירה סוכנות הדירוג פיץ'.

כלכלנים בפיץ' טוענים כי היקף האשראי שניתן במערכת הבנקאות ה"מחתרתית" בסין הוא עצום, כך שהמדינה תתקשה למצוא את הדרך הנכונה למתן את שוק האשראי, כפי שהיא עשתה בעבר. "ברור כי מודל האשראי שמניע צמיחה מתפרק ועלול להוביל לדיפלציה בדומה לזו שביפן", טוענת צ'רלין צ'ו, מנהלת בכירה בחברת הדירוג. "לא קיימת שקיפות במערכת ה-shadow banking ולכן הסיכון הסיסטמטי מזנק", היא הוסיפה. לטענתה של צ'ו, "אין לנו מושג מיהם הלווים, מיהם המלווים ומהי האיכות של הנכסים וזהו תמרור אזהרה".

מערכת הסמי-בנקאות בסין ומחוצה לה, אינה מפוקחת וכמעט אינה עומדת בתנאים רגולטורים שונים. בסין היקף התופעה צמח למימדי ענק מאחר וקרנות השקעה וחברות שונות, הנחשבות לחלק ממערכת ה-shadow banking, השטלתו על כ-50% משוק האשראי. צ'ו טוענת כי "אין לכך כל משמעות אם אתה יכול למנף כל נכס גרוע שאתה רוצה. חלק נכבד מהחשיפה של הבנקים לנכסים אינה נרשמת בספרים תחת סעיף של נכסים", לדבריה.

מאחר ובועת האשראי של מערכת הבנקאות המחתרתית הזו התנפחה למימדי ענק, מוסדות רבים המעניקים אשראי נמצאים כעת בסכנה של חדלות פירעון. כך למשל, בנק Everbright, שהעניק אשראי מסוג זה נכנס למצב של חדלות פירעון, בעקבות הזינוק בריביות האשראי לטווח הקצר ה-"Shibor". "באופן טיפוסי, הלחץ מתחיל בפריפריה ומתקדם לעבר המרכז וזה בדיוק מה שראינו בחדלות הפירעון של מספר קרנות", טוענים בסוכנות הדירוג.

צ'ו טוענת כי במקרה שבועת האשראי תתפוצץ, גם כרית הביטחון של הבנקים בסין - רזרבות של כ-3 טריליון דולר - לא יספיקו כדי להתמודד עם הבעיה העצומה. אז עד כמה התנפחה בועת האשראי בסין? מאז קריסת בנק ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס, סך האשראי במדינה זינק מ-9 טריליון דולר ל-23 טריליון דולר. "הם שיכפלו את כל המערכת הפיננסית המסחרית של ארה"ב בתוך פחות מ-5 שנים", אמרה צ'ו.