לפיד: "הכניסה של החרדים לשוק העבודה היא זריקת מרץ"

שר האוצר נאם בוועידת הנשיא והתייחס לשינויים שבכוונתו להוביל ■ לפיד: "בחודשים האחרונים, בפעם הראשונה מזה אחרי מיתון ארוך, העולם משתנה לטובה"

"כשאנחנו שואלים את עצמנו מהו הדבר האחד שמבדיל בין חברות אנושיות מצליחות לחברות שאינן מצליחות. התשובה היא: היכולת להשתנות", כך אמר היום (ד') שר האוצר יאיר לפיד במסגרת נאום שנשא בועידת הנשיא.

במהלך דבריו לפיד דיבר על השינויים הגדולים שהוא מוביל, ביניהם, השתתפות החרדים בשוק העבודה, הפחתת הריכוזיות, משיכת משקיעים זרים ועוד."בשנתיים-שלוש הקרובות אנחנו הולכים להשתנות. שוב פעם", הוא הצהיר.

"המהלך הגדול שאנחנו עושים כדי לגרום לציבור החרדי להכנס לשוק העבודה נתפס היום כפתרון של בעיה, או כמהלך חברתי, אבל הוא קודם כל הזדמנות כלכלית גדולה", דברי לפיד. "הצעירים החרדים הקדישו את חייהם לידע ולמידע, הם יודעים לחשוב והם יודעים לחקור, ואם אנחנו רוצים ליצור פה כלכלה המבוססת על חדשנות ויצירתיות, הכניסה שלהם לשוק העבודה היא זריקת מרץ שאפשר להשוות אותה רק למה שקרה ב-1991, כשלמעלה ממיליון עולים משכילים וחרוצים הגיעו הנה מבריה"מ לשעבר והרימו את הכלכלה הישראלית".

"המהלך הגדול הנוסף שאנחנו הפעלנו כדי להפחית את הריכוזיות במשק הישראלי, גם הוא נתפס כפתרון של בעיה, אבל הוא לוקח משק שהסתאב, שהתאבן, ומחזירים לו את הגמישות שלו. ובאותה דרך, הצעדים שאנחנו עושים כדי לשפר את התחרותיות במשק - רפורמות בתחומים של התעופה האזרחית, הרכב, המזון, התקינה - הם דרמטיים, אבל הסיבה היחידה לכך שהם דרמטיים, היא שכל אזרח ישראלי, בין אם הוא תומך במהלכים האלה או לא, יודע שהם יקרו. הם יקרו, כי זו הדרך בה אנחנו עושים דברים, מפני שיכולת ההשתנות שלנו היא הקבוע היחיד בחברה הישראלית".

לפיד הוסיף עוד כי "לפיכך, יקרה גם המהלך הגדול הנוסף שאנחנו עושים כדי להמשיך להביא לארץ חברות בינלאומיות גדולות כמו אינטל וסיסקו, ובמקביל להמשיך לתמוך בסטרט-אפים ישראליים דרך המדען הראשי ודרך משרד הכלכלה, כדי ליצור פה את "ווייז" החדשה ואת צ'ק-פוינט החדשה, מצטרף למהלכים שאנחנו עושים מול מדינות כמו סין, הודו וברזיל. אנחנו לא לבד בעולם, והיכולת שלנו להשתנות היא חיונית במיוחד מול עולם דינמי, שגם הוא משתנה כל הזמן".

"בחודשים האחרונים, בפעם הראשונה מזה אחרי מיתון ארוך, העולם משתנה לטובה", לטענת לפיד. ארצות הברית, אחותנו הגדולה, נחלצת מהמשבר, הצמיחה משתפרת, והשווקים שלה מתאוששים. ה'בום' במזרח אינו נראה כאילו הוא הולך להיעצר, ואפילו אירופה מתחילה להתאושש. אחת הנהנות הראשונות מכך - אם לא ה-ראשונה - היא ישראל. העובדה ששמרנו, תוך כדי המשבר העולמי, על משק בצמיחה גבוהה, המבוסס על חדשנות, עם אבטלה בשיעור שהוא מהנמוכים בעולם המערבי, מעמידה אותנו בעמדת זינוק שכמעט אין שני לה עכשיו כשהמגמה הגלובלית משתנה".