ברננקי: ייתכן שנצמצם הרכישות השנה - ונפסיק אותן ב-2014

ה'פד' צופה צניחה של שיעור האבטלה ל-6.5% כבר ב-2014 ■ שיעורי הריבית לא יועלו מייד עם סיום תוכנית הרכישות ■ ברננקי: הדרך בה תופסק התוכנית עדיין תחת דיונים ■ המשקיעים שולחים את המדדים בוול סטריט לירידות

רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב ימשכו בתקופה הקרובה, אך ייתכן שייפסקו עוד השנה, כך עולה מהודעת הריבית שפורסמה הערב (ד'), אשר הייתה אופטימית יותר מאשר בחודשים האחרונים.

בהודעה נמסר כי הסיכונים לכלכלה ולשוק העבודה בארה"ב קטנו מאז הסתיו האחרון, וכי ה'פד' צופה שהצמיחה תתגבר ב-2014, לאחר ההאטה ב-2013, כאשר הצפי הוא ששיעור האבטלה יקטן ל-6.5% עוד ב-2014, לעומת 7.6% כיום. בעבר צפה ה'פד' כי שיעור האבטלה ירד לרמה הזו רק ב-2015.

עוד נמסר כי הבנק ישמור את שיעורי הריבית ברמה אפסית כל עוד שיעור האבטלה נמצא מעל הרף הזה, של 6.5%. עוד נמסרה תחזית צמיחה של 3% ב-2014 ו-2015. בתוך כך, ההאטה באינפלציה השנה צפויה להיות זמנית בלבד. 14 מתוך 19 חברי ה'פד' צופים העלאת שיעורי ריבית ב-2015.

במרכז ההודעה הדבר לו חיכו המשקיעים - ה'פד' ימשיך עם תוכנית רכישות האג"ח שלו, במסגרתה מוזרמים לכלכלה 85 מיליארד דולר מדי חודש, מה ש"מתדלק" את העליות בשווקים כבר תקופה ארוכה.

לאחר מכן ערך יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי מסיבת עיתונאים, בה מסר תחזית כלכלית ברוח הודעת הריבית, וניסה להרגיע את המשקיעים בכל הנוגע לתוכנית רכישות האג"ח. ברננקי ציין כי הכלכלה ממשיכה לצמוח חרף הסביבה הפיסקלית הקשה, וכי בקרוב האינפלציה צפויה לחזור לאזור 2%.

בנוגע לתוכנית הרכישות של ה'פד', אמר ברננקי כי האופן בו יפסיק הבנק את התוכנית עדיין נמצא תחת דיונים. חברי הבנק, לדבריו, מעריכים כי הוא לא ימכור אג"ח מגובות ביטוח כדרך לצמצם את המאזן שלו.

בנוסף, ברננקי ביקש להרגיע את המשקיעים כשאמר כי לא יהיו העלאות אוטומטיות של שיעורי הריבית ברגע שיעד האבטלה יושג, וכי מרגע שתפסק תוכנית הרכישות ועד שיועלו שיעורי הריבית יעבור זמן. עם זאת, הוא ציין כי ייתכן שהתוכנית תצומצם כבר השנה, אם התחזית הכלכלית שלו תוכיח את עצמה.

ההערכה של ברננקי היא כי הבנק יתחיל לצמצם את הרכישות כששיעור האבטלה יגיע ל-7%, ויפסיק את הרכישות לגמרי כשיעד האבטלה יושג.

ברננקי אמר ש"רק מפני שה'פד' יצמצם את הרכישות בחודש מסוים, לא אומר שהוא לא יכול להגביר אותן בחודש שלאחר מכן, אם הנתונים יהיו חלשים יותר".