הגיעו מים עד נפש: עידן עופר מוכן לוותר על השליטה בצים

קברניטי החברה לישראל, בראשות המנכ"ל ניר גלעד, הציעו לאחרונה, במסגרת דיונים עם נושי צים, לוותר על השליטה בחברת הספנות, במסגרת הסדר החוב המתגבש בחברה

למרות שעידן עופר הוא מהטייקונים היחידים שנותרו בישראל אשר מסוגלים להביא הרבה כסף מהבית כדי לתמוך בחברות שבשליטתם - גם אם נקלעו לחובות ענק - הרי שבמקרה של חברת הספנות צים הוא אינו מתלהב לעשות זאת.

קברניטי החברה לישראל, בראשות המנכ"ל ניר גלעד, הציעו לאחרונה, במסגרת דיונים עם נושי צים, לוותר על השליטה בחברת הספנות, במסגרת הסדר החוב המתגבש בחברה.

‏בהתאם, מציעה צים לבנקים ולמחזיקי האג"ח, להמיר כ-1.4 מיליארד דולר חוב, מתוך כ-3 מיליארד דולר סך התחייבויותיה של צים, ל-100% ממניות החברה. כלומר, תספורת של למעלה מ-50% על החוב. כחלק מהסדר כזה, תשקול החברה לישראל הזרמת הון גדולה לצים תמורת עד 20% ממניות החברה.

כבר בדוחותיה ל-2012 ציינה החברה לישראל על נכונותה לוותר על כלל המניות בצים - ששווייה מוערך באפס: "בעקבות ההסכמות עם הבנקים המממנים, ניתנה תמיכתה העקרונית של הנהלת החברה להעברת מלוא מניותיה בצים לגורם שיחזיק בהן בנאמנות לטובת נושיה".

ארבע שנים חלפו מאז נעשה הסדר חוב ראשון בחברת הספנות, והיום מוצאת עצמה צים באותו מקום, בשל ההרעה המתמשכת בענף הספנות.

צים סיכמה את 2012 בהפסד ענק של 433 מיליון דולר (ובסה"כ הפסידה 1.65 מיליארד דולר מאז 2008), שהושפע בחלקו מביטול הזמנה של חמש מתוך תשע אוניות שהיו אמורות להימסר לה בשנת 2015. בדוחות שפרסמה החברה לישראל, צוין כי לאור המשבר המתמשך בענף הספנות, והשפעותיו השליליות על צים, תתקשה האחרונה לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות החל מ-2013.

לצים חוב המסתכם בכ-3 מיליארד דולר, מתוכו 775 מיליון הדולר הם חוב שאינו מבוטח כלל, ובו נכלל החוב למחזיקי האג"ח בהיקף כ-376 מיליון דולר.‏

במסגרת ההסדר שהיא מקדמת מציעה צים להמיר למניות את כל החוב הלא מבוטח ו-613 מיליון דולר מהחוב המבוטח חלקית. החזר יתרת החוב המבוטח חלקית, כ-1.2 מיליארד דולר, שלא יומר למניות, יומר בשתי סדרות אג"ח ארוכות חדשות, שיפרעו בעוד 8 ו-9 שנים, בריבית של ליבור 2.5% וריבית קבועה של 3% בהתאמה.

הסדר שכזה מעמיד את חובם של מחזיקי האג"ח של החברה, כאשר המוסדיים הגדולים האוחזים בהן הם חברות הביטוח מגדל והראל וקרן הפנסיה עמיתים, במצב הנחות ביותר. במסגרת ההסדר ב-2009 אליו הגיעו עם החברה, הובטח להם כי האחרונה תפעל לשיפוי בטחונות החוב כלפיהם. במסגרת זאת היו אמורים לקבל תשלום של 25 מיליון דולר כבר בחודש הבא.

אלא שעכשיו, כחלק מהתוכנית העסקית, מבקשת צים לכנס אסיפת אג"ח בשבוע הבא במטרה לדחות תשלום זה לסוף 2014, זאת לפי דרישת הבנקים הממנים שהסכימו בתורם לדחיית התשלומים. בתגובה לכך הודיעו מחזיקי האג"ח לפני יומיים, כי דחייה שכזו תגרור מצדם פתיחת הליכים משפטיים כנגד צים.

"דחיית התשלומים נעשתה באופן שוויוני לכלל נושי החברה. הבנקים הזרים הממנים של החברה, שהם מומחים בתחום המימון בענף הספנות, היו מוכנים לדחות מראש תשלומים, וזאת כאשר טרם הוצגה בפניהם תכנית החומש העסקית. הדבר הזה מעיד על כך שהם מאמינים כי יש פה חברה תפעולית טובה שתוכנית עסקית ארוכת טווח שעיקרה שינוי מבנה ההון של החברה, תאפשר יציבות ארוכת טווח והמשך צמיחה". כך אמר היום ל"גלובס", גיא אלדר, סמנכ"ל הכספים בצים.

‏"אי אפשר להתעלם מזה שענף הספנות העולמי, כמו גם הכלכלה העולמית, עדיין לא התאוששו, ולכן החברה נדרשת לתכנית עסקית מעודכנת שתיצור יציבות פיננסית ארוכת טווח. חשוב לציין כי צים עשתה דרך ארוכה בשנתיים-שלוש האחרונות, וכיום התוצאות התפעוליות שלה נמצאות בממוצע הענפי, מדובר פה על סגירת פער של כ-400 מיליון דולר." הוסיף רפי דניאלי, מנכ"ל החברה.

אלדר הוסיף כי "הבנקים הזרים מלאי הערכה על ההזרמה של החברה לישראל ועידן עופר בהסדר החוב הקודם, שלמעשה מאז ועד היום הזרימו כמיליארד דולר לחברה, זה ממש לא נעלם מעיניהם, ומכאן גם ניתן להבין את התמיכה שלהם בחברה."

הבנקים ומחזיקי האג"ח טרם נתנו הגיבו באופן רשמי להצעת צים, אך לפי ההערכות הם מצפים כי ימשיכו הזרמות הכספים לצים בהיקף של עד מיליארד דולר, אם ע"י החברה לישראל, או ע"י החברות הפרטיות שבבעלות עופר.

אלא שרק לפני כחודשיים טען ניר גלעד בפני מחזיקי האג"ח של צים כי הסיכוי לכך נמוך מאוד, בשל מגבלות תיקון 16 לחוק החברות החלות על החברה לישראל. לפי תיקון זה, עסקת בעלי עניין כמו זו שמצפים לה הנושים, דורשת כי רוב מקרב בעלי מניות המיעוט בחברה לישראל, שאינם מחזיקים באג"ח צים, יצביעו בעד ההזרמה. גלעד טען אז אין לבעלי מניות אלה אינטרס לעשות כך.

‏‏נזכיר כי כבר ב-2009, כחלק מתוכנית ההבראה של צים, עבר בקושי רב אישור שכזה להזרמת כסף מחברה לישראל, כאשר מרבית המוסדיים התנגדו לכך. לא מן הנמנע כי זה יהיה המצב גם הפעם, ואף חמור מכך, לאור מצבה הנוכחי של חברה לישראל, כאשר ברקע האיום להעלאת התמלוגים למדינה מכיל (הנכס העיקרי של החברה), והביקורת הציבורית לה זכתה ההשקעה הכושלת בבטר פלייס אשר ירדה לטמיון.

זאת ועוד, המרת החוב למניות דרושה את אישור רשות החברות הממשלתיות, שכן למדינה מניית זהב בחברה, (בעקבות הפרטת צים ב-2004), שנועדה לשמור על האינטרסים של המדינה, ע"י הטלת זכות וטו על העברת 24% או יותר ממניות החברה.