טבע תשיק גרסה גנרית לתרופת הוויאגרה באירופה

הפטנט של התרופה בבריטניה ובמדינות נוספות פוקע בסוף השבוע ■ בשנת 2012 הכנסות פייזר ממנה הגיעו ליותר מ-2 מיליארד דולר, כאשר למעלה ממחצית מהסכום הגיע מארה"ב ■ בארה"ב טבע מנועה מלהשיק גרסה גנרית

טבע צפויה להשיק בקרוב את הגרסה הגנרית לתרופת הויאגרה של פייזר בבריטניה ובמדינות אירופיות נוספות. כך נודע ל"גלובס". התרופה, המיועדת לטיפול באין אונות, היא אחת מהתרופות רבות המכר העולמיות. בשנת 2012 הכנסות פייזר ממנה הגיעו ליותר מ-2 מיליארד דולר, כאשר למעלה ממחצית מהסכום הגיע מארה"ב.

באנגליה ובמדינות נוספות פוקע בסוף השבוע הפטנט שמגן על התרופה, ובהתאם תוכל טבע (לצד חברות גנריות אחרות) להשיק את הגרסה הגנרית שלה. טבע אישרה כי בכוונתה להשיק את הגרסה הגנרית, שתיקרא Sildenafil, במדינות האירופיות שבהן פוקע הפטנט.

בארה"ב טבע מנועה מלהשיק את הגרסה הגנרית שלה, על רקע פסיקת בית משפט שקבעה שהפטנט בארה"ב תקף עד שנת 2020. לעומת זאת, בקנדה טבע השיקה את התרופה לפני כמה חודשים, בעקבות פסיקה חיובית לטבע לאחר הליכים משפטיים של חמש שנים.

המחיר יישחק מ-10 פאונד לפאונד

לפי דיווחים בבריטניה, בשנת 2012 ניתנו 2.3 מיליון מרשמים לתרופה, והעלויות לרשויות הבריאות במדינה (NHS) הגיעו לכ-40 מיליון פאונד. מחיר התרופה בבריטניה הוא כ-10 פאונד, אך ההערכות הן שעם כניסת המתחרות יישחק המחיר שלה ב-90% לפחות, ל-1 פאונד. לשם השוואה, בשנה שעברה פג פטנט על תרופה גדולה יותר של פייזר - Lipitor שמיועדת להפחתת כולסטרול.

טבע היא אחת מהחברות הגנריות שנכנסו לשוק זה, וב-2012 צנחו מכירות הליפיטור של פייזר ב-58.8% - מ-9.6 מיליארד דולר לפחות מ-4 מיליארד דולר. על רקע שחיקת המחירים שמביאה עמה התחרות הגנרית, ייתכן שהמשמעות הכספית שתהיה לטבע מהשקת התרופה לא מאוד משמעותית, אך בכל מקרה מדובר בחדשות חיוביות לחברה.

בין טבע לפייזר התקיימו לאורך השנים לא מעט הליכים משפטיים בנוגע לתרופות מקוריות של פייזר, שטבע אתגרה את הפטנטים שלהן. נזכיר שרק בשבוע שעבר הגיעה טבע להסכם פשרה עם פייזר בנוגע להפרת פטנט של תרופה אחרת בשם Protonix, שמיועדת לטיפול בהחזר תוך-ושטי. טבע תשלם לפייזר 1.6 מיליארד דולר בשני תשלומים.

טבע נסחרת במקביל בבורסת ניו יורק ובתל אביב ושווי השוק שלה הוא 33.5 מיליארד דולר. הפעילות העיקרית של החברה, המנוהלת על-ידי ד"ר ג'רמי לוין, היא גנריקה. בנוסף, טבע פועלת גם בתחום התרופות המקוריות, כשהתרופה המרכזית שלה היא הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, שנמכרה בשנת 2012 בהיקף של קרוב ל-4 מיליארד דולר.