בנט: אין בעיה דמוגרפית בישראל; הפוריות אצל הערבים יורדת

את הדברים אמר בנט בריאיון ל"וושינגטון פוסט" ■ שר הכלכלה אמרי כי נתניהו מאמין בכל לבו בהקמת מדינה פלסטינית בתוך ישראל ■ אך טוען כי "לא צריך פתרון פוליטי"

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תומך - ותומך בכל ליבו - בהקמת מדינה פלסטינית בתוך ישראל... אני רואה בכך התאבדות לאומית". כך אומר שר הכלכלה, נפתלי בנט, בראיון ל"וושינגטון פוסט".

בראיון מחדד בנט את חילוקי הדעות עם ראש הממשלה, וטוען עח לא כל בעיה ניתנת לפתרון, וכי הבעיה הדמוגרפית אינה משחקת לידי הפלסטינים, מפני ששיעור הפוריות בקרב היהודים עולה בעוד ששיעור הפוריות בקרב הערבים נמצא בסימן ירידה.

העיתון יפרסם ראיונות עם נתניהו, עם שר האוצר יאיר לפיד ועם בנט במוסף יום א', ובינתיים העלה אותם לאתר האינטרנט שלו.

בתשובה לשאלה האם הוא רואה בנתניהו יריב, השיב בנט: "אני מנהיג מפלגה שמתחרה עם הליכוד, ולכן אנו יריבים פוליטיים. אני רוחש לו כבוד רב, אך יש לי חילוקי דעות עמוקים עמו".

בנט מסביר, כי בעוד שנתניהו "תומך בכל ליבו במדינה פלסטינית בתוך ישראל", הוא, בנט, חולק על כך: "מה שלמדנו ב-20 השנים שחלפו הוא, שכל אימת שאנו מוותרים על שטח שלנו, בתוך זמן קצר יוזמים הטרוריסטים התקפות קשות עלינו מהשטח הזה והורגים אלפי ישראלים".

שר הכלכלה אמר, כי נתניהו מתייחס ברצינות לפתרון של שתי מדינות ו"מתכוון לכך". אך הוא, בנט, אינו מתכנן לגרום לפירוק הממשלה על רקע זה. "אני מבין שהממשלה הזו הולכת בכיוון הזה, ואני לא אעצור זאת. אני לא עומד להטיל וטו. אני לא עומד לעשות שום דבר כדי להפסיק את המו"מ מפני שהממשלה רוצה להתקדם בכיוון זה".

שאלה: אם כן, אתה תאפשר לממשלה להתקדם במסלול שמתווה שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי?

בנט: "כן. אני לא עומד להפסיק את המו"מ. אני חושב שלדבר זה בסדר. יש לי ספקות רבים אם זה יוביל ליעד כלשהו. בסופו של דבר, ברגע המכריע, המנהיגים הפלסטיניים יסרבו להמשיך. יש לי ספק רב אם מחמוד עבאס, נשיא הרשות, יהיה מוכן לקבל את ישראל כמדינה יהודית... מפני שהסכסוך אינו על שטח אלא על עצם זכותה של ישראל להתקיים... אינני חושב שעבאס ירצה להיכנס להיסטוריה כפלסטיני שהסכים לקיומה של מדינה יהודית".

ובכל זאת, בתשובה על שאלה כיצד הוא ינהג כאשר תגיע השעה להצבעה, האם הוא יפרוש מהקואליציה? השיב בנט: "כאשר אגיע לגשר הזה, אחצה אותו".

שאלה: אבל תומכיך לא ירצו שתחתום?

בנט: "אני חושב שהגיע הזמן לחשיבה רעננה. אם התנהלות העניינים הנוכחית הובילה אותנו לכישלון ולמוות, בואו נחשוב על חלופה חדשה. בואו נתחיל להקים עסקים יחדיו, לחיות יחדיו, לצמצם את רמות המשטמה".

שאלה: אמרת שאתה מתנגד באופן נמרץ למדינה פלסטינית. האם אינך מאמין שהאינטרס של ישראל הוא למצוא פתרון לבעיה הפלסטינית?

בנט: "יש חילוקי דעות פה. זה לגיטימי".

שאלה: ומה עם הדמוגרפיה? זה לא מדאיג אותך?

בנט: "למעשה, אני אופטימי מאוד. אני חושב שכולם הולכים בנתיב של תהליך דיפלומטי, שהוא בלתי אפשרי. אבל יש חלופה - שלום אמת בין העמים בשטח. ישנם 1.5 מיליון ערבים ו-400 אלף יהודים ביו"ש, שידועה גם כגדה המערבית. אף אחד לא הולך לשום מקום. לאנשים האלה מגיעות זכויות. מגיע להם לחיות חיים טובים. בפועל, מה שקורה בשטח הוא שיש דו-קיום שהולך וצומח. אנחנו עדיין לא שרים יחדיו 'הבאנו שלום עליכם' על הגבעות, אבל אנחנו מסתדרים. כ-22 אלף פלסטינים עובדים לצידם של אלה שאתם מכנים מתנחלים בבתי-חרושת ובמרכזי קניות בגדה המערבית. כאשר אנשים עובדים יחדיו, הם מתחילים להבין אלה את אלה".

בנט אומר, כי הוא תומך בסיפוח אזור C לישראל ומסביר: "המנהיגים הפלסטיניים אינם מקבלים את עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. לכן, במקום להאבק על מה שאיננו יכולים להסכים עליו, הייתי יוזם תכנית מרשל ליהודה ושומרון, לכל התושבים שם (כלומר יהודים וערבים), השקעה כלכלית מסיבית בתשתיות".

המראיינת: האם זה לא הדבר שג'ון קרי מדבר עליו?

בנט: "אני רוצה לראות שזה יקרה. אני אשמח לדחוף זאת. במה שמכונה מזרח ירושלים והגדה המערבית חיים 700 אלף ישראלים. ברצועת עזה חיו רק 8000 יהודים. זה משחק אחר לגמרי. אני יודע שזו הצהרה מאוד 'לא מערבית', אבל לא כל הבעיות ניתנות לפתרון. יש בעיות שצריך לחיות עימן. אנו צריכים למצוא דרך לחיות יחדיו (עם הפלסטינים) עם מידה של אי-הסכמה. היתרון שיש לי על הדיפלומטים בסוגיה זו הוא שאנו נמצאים במגע יום-יומי עם הפלסטינים".

שאלה: האם אתה אומר 'אנחנו' כי רבים מתומכיך הם מתנחלים?

בנט: "מקצתם. הייתי אומר, שליש מהם, או, אולי, רבע הוא נתון יותר מדויק. אני אופטימי מאוד. הדרך היחידה להבטיח דו-קיום בר-קיימא היא להעניק לפלסטינים שלטון עצמי".

שאלה: אבל כיצד אפשר להבטיח שלטון עצמי לפלסטיני אם מספחים את אזור C? ואתה תומך בסיפוח האזור הזה.

בנט: "כן, כמובן. זו הייתה דעתי מאז ומתמיד. ייתכן שמישהו חשב שכאשר אשב בממשלה, אשנה את דעותיי".

שאלה: כיצד ניתן לקיים מדינה (המראיינת מתכוונת כנראה לשלטון עצמי) כאשר 60% מהשטח שלך נלקח?

בנט: "זו לא בעיה. ביו"ש יש שטחים תחת פיקוח פלסטיני ושטחים תחת פיקוח ישראלי. בשטחים שתחת פיקוח יהודי (אזור C), חיים כ-400 אלף ישראלים ובערך 50 אלף פלסטינים. בשטחים שתחת פיקוח פלסטיני, חיים כ-1.5 מיליון פלסטינים, ואפילו לא ישראלי אחד. לכן אני מציע לספח את אזור C ולהציע אזרחות ישראלית מלאה לערבים שחיים באזור זה".

שאלה: האם הם ירצו להיות אזרחים ישראלים?

בנט: "אני חושב שהם יקפצו על ההזדמנות ליהנות מהיתרונות שגלומים באזרחות ישראליות - ביטוח לאומי ותעסוקה".

שאלה: האם העובדה שיהיו ערבים רבים יותר בקרב אזרחי ישראל לא תחריף את הבעיה הדמוגרפית?

בנט: "בשלב זה, הדמוגרפיה פועלת לטובת ישראל, ולמעשה המצב הולך ומשתפר. באופן כללי, שיעור הפוריות של הערבים נמצא בסימן ירידה, בעוד ששיעור הפוריות בקרב היהודים נמצא בסימן עליה".

שאלה: אז מדוע חוששים ישראלים רבים לעצם קיומה של מדינת ישראל?

בנט: "אנשים לא מבינים שהמדינה הפלסטינית המוצעת תשב על הר, וישראל הצרה תשתרע מתחת להר. יש לי ארבעה ילדים. אני לא עומד לשכן אותם מתחת להר גדול. בטווח הארוך, אני רואה סוג כלשהו של מעורבות ירדנית".

הוא הוסיף, כי הצטרפות הפלסטינים לירדן היא "התרחיש המציאותי היחיד", אך הוא אינו סבור שישראל צריכה להכתיב לפלסטינים (מחוץ לשטחי C) כיצד לנהל את חייהם: "אם הם רוצים לקיים ישות משלהם ופרלמנט משלהם, כפי שקורה היום, זה בסדר; אם הם רוצים להתחבר לירדן, זה גם בסדר".

המראיינת העירה, כי אינה סבורה שהאמריקינם יבינו מדוע הוא מתנגד למדינה פלסטינית.

בנט השיב: "האם אני צריך להתאבד כדי לפייס כל אחד? האם האמריקנים יסכימו לוותר על הרי הרוקי שמשקיפים על דנוור? יש לנו הר שמשקיף עלינו. האם אמסור אותו לאויבי ולהתפלל שהכול יהיה בסדר?"

שר הכלכלה ציין כי הוא ויאיר לפיד חלוקים בסוגיה הפלסטינית: "לפיד תומך במדינה פלסטינית בישראל; אני מתנגד". הוא אמר עוד כי גם בשאלת החרדים יש ביניהם חילוקי דעות, אך הם תמימי דעים על הכלכלה ועל הצורך לשלב את החרדים בחברה הישראלית. "אין לנו הסכם פורמלי; אנו חברים.. ומדברים הרבה".

בנט אמר עוד כי הוא מדבר עם הנשיא פרס על עתידה של ישראל, "למרות שיש בינינו חילוקי דעות פוליטיים", וכי הוא מכבד אותו מאוד.