שטייניץ: "מי ששאל 'איפה הכסף' שואל עכשיו 'למה נתתם כסף'"

בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" הגיב שר האוצר לשעבר לתכנית התקציב של לפיד ומתח עליו ביקורת מרומזת כשאמר "מה שרואים משם לא רואים מכאן"

ימים בודדים לאחר שתקציב המדינה לשנתיים הקרובות אושר בקריאה ראשונה בכנסת, השר יובל שטייניץ שעמד עד לא מזמן בראש משרד האוצר, מסביר מדוע הגירעון שהותיר אחריו כה גדול, ותוקף באופן מרומז את לפיד ואת תכניתו התקציבית. "לא יכול להיות שעכשיו אנשים שלפני שנה באו ואמרו 'איפה הכסף, תנו כסף, יש כסף אז למה לא נותנים', פתאום היום אומרים למה נתתם. זה מראה שמה שרואים משם לא רואים מכאן", אמר שטייניץ כשהוא תוקף באופן מרומז את לפיד.

בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות עם רינה מצליח" בערוץ 2, התייחס השר שטייניץ לתקציב המדינה המתגבש וגזירות הכלכליות הקשות. "המסגרת הכללית של שר האוצר לפיד היא נכונה, אני עומד מאחוריו ומגבה את התקציב, אבל יש דברים שהייתי עושה אחרת", אמר השר שטייניץ. "אני הייתי הולך לביטול פטורים ולדרישת מיליארדים מההסתדרות במקום העלאת מסים".

"לא השארתי קופה ריקה"

בהמשך דבריו הגיב השר על הטענות לפיהן התנהלות לא נכונה של משרד האוצר בראשותו, היא זו שהובילה לגרעון העצום, שמחייב קיצוצים. "התקציב הנוכחי הוא לא קל ותקופת תקציב היא תמיד קשה לשר אוצר. אבל אני רוצה להזכיר שהגירעון שהיה 4.2% בשנה האחרונה הוא עדיין הרבה יותר קטן מתחזית הגרעון של 6 אחוז שהייתה ב-2009".

"לא השארתי קופה ריקה", המשיך שטייניץ והגן על תפקודו כשר אוצר. "יש פה הרבה צביעות של המון גורמים, אני עמדתי בהתחייבויות שהיו במינימום עלות. עמדתי כחומה בצורה מאחורי מחאה של 300 אלף איש והצלחתי למזער את הנזק התקציבי. היו המון דרישות הרי - לתת לרופאים, לעובדים סוציאליים, לזוגות צעירים עם ילדים - עמדתי בדרישות האלה ובהתחייבויות שבעקבותיהן והצלחתי לצמצם את הפריצה התקציבית הזאת".

"בסוף במבחן התוצאה ניהלנו כלכלה באופן הטוב ביותר מכל מדינות המערב. הכלכלה שלנו לא מושלמת אבל ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם המערבי שלא צריך להתמודד בה עם בעיית אבטלה. אני מאוד גאה שלאחר שקיבלתי מדינה עם אבטלה גבוה של למעלה מעשרה אחוזים החזרתי מדינה עם אבטלה נמוכה מאוד, קיבלתי מדינה עם צמיחה שלילית והחזרתי אותה המדינה הם הצמיחה הכי גבוהה במערב", טען שטייניץ.

"רוחאני - זאב בעור של כבש"

השר לעניינים אסטרטגיים הגיב גם לתוצאות הבחירות באיראן וקרא לא למהר ולברך על בחירתו של המועמד המתון באופן יחסי: "רוחאני הוא אבי תכנית הגרעין האיראנית, הוא קידם את התכנית עד שנת 2005. לפני שנתיים הוא פרסם ספר שאם אני אתמצת אותו מסביר איך אפשר להיות זאב בעור של כבש, איך אפשר לקדם גרעין מצד אחד ומצד שני לעשות פשרות חלקיות עם המערב ולהרגיע אותו. אחמדינג'אד היה זאב בעור של זאב, כאן יש מצב שעלול להיות מסוכן הרבה יותר".

עוד התייחס השר יובל שטייניץ להתבטאויותיהם של חבריו לממשלה בנט ודנון, שטענו שלממשלת נתניהו אין רצון לקדם משא ומתן מדיני. "אני באופן אישי מברך את הניסיון לקדם משא ומתן, זוהי מדיניות הממשלה והיא מחייבת את כל מי שהצטרף לממשלה", אמר שטייניץ. "נתניהו רוצה לקדם את תכנית שתי המדינות לשני עמים ולקדם משא ומתן. אני חושש שאבו מאזן יגיע לשולחן הדיונים תחת לחץ אמריקני, אבל לא מתוך כוונה למצוא פתרון אלא במטרה לפוצץ אותו ולהטיל את האשמה על ישראל".