מכישלון כלכלי להרס שירות החוץ

שורה של מחדלים ועוולות הביאו בשנים האחרונות לפגיעה באחד המשאבים הלאומיים החשובים של ישראל. אין מדובר במשק האנרגיה והגז אלא במשאב ההון האנושי של שירות החוץ הישראלי.

30% מהצוערים שנקלטו במשרד החוץ, לאחר שעברו מיון קפדני והכשרה מקיפה, פרשו כעשור לאחר קליטתם. הסיבה לעזיבתם היא היעדר אופק לקריירה, שבה יוכלו להתפרנס כראוי. גם בקרב הוותיקים ישנה נטישה של אנשים מנוסים ומוכשרים והנשארים ממעטים לצאת לשליחויות בחו"ל, בגלל תנאי השירות הירודים. במכרזים לתפקידים בכירים בחו"ל, משרד החוץ מתקשה למצוא מועמדים ראויים.

אובדן עובדים מנוסים אלו פוגע ביכולותיו המקצועיות של משרד החוץ, ויש לו השלכות חמורות על חוסנה המדיני-ביטחוני-כלכלי של ישראל. החוסן הביטחוני אינו מספיק היום, חייב להתלוות לו החוסן המדיני, שלו אחראים אנשי משרד החוץ.

פקידי האוצר שנכשלו בניהול הכלכלה מעוניינים לעצב גם את שירות החוץ הישראלי, תוך הפצת שקרים על תנאי השירות הטובים כביכול של הדיפלומטים הישראלים. דוגמה לאי-הצדק שנוהגים עם הדיפלומטים היא הקביעה, שהם ישלמו את מס ההכנסה הגבוה ביותר במשק, ללא קשר לגובה שכרם. אנשי משרד החוץ בחו"ל משלמים מס זהה לזה שמשלמים בכירים במשק דוגמת יצחק תשובה, נוחי דנקנר ורקפת רוסק-עמינח, בעוד שכרם דומה יותר לזה של משפחת כהן מחדרה. את המס יצר עבורנו האוצר לפני עשרות שנים ללא הסבר הגיוני.

עוד "יצירתית" המאפיינת את האוצר - המצאת מושג הנקרא "משכורת צל", במיוחד לשליחי משרד החוץ, ומשמעותו שכר לחישוב פנסיוני, הנמוך בעשרות אחוזים מהשכר שהדיפלומטים משתכרים בפועל, כדי להפחית מסכומי הפנסיה שעל הממשלה יהיה לשלם בגיל הפרישה. לרוב עובדי המשק נקבעת פנסיה לפי שכר עבודתו, אך לאנשי משרד החוץ אומר האוצר "תקבלו פחות".

ברוב המדינות והערים שבהן אנו משרתים, לא עודכן השכר זה עשור - אף שיוקר המחיה עלה בהן בעשרות אחוזים, שכר השליחים נותר ללא שינוי.

פקידי האוצר, המתעלמים מעוולות אלו, מפיצים ספינים על תנאי השירות של אנשי משרד החוץ.

אנו, העוסקים במלאכת הדיפלומטיה, רגילים להתמודד עם ספינים תקשורתיים וטענות שקריות, שמפיצים מתנגדי ישראל אבל לא עם גורם בממשלה שאותה אנו מייצגים, ושיוצא נגדנו בספינים שקריים. לא בחרנו בעיסוקנו זה בשל השכר והתנאים, אלא בשל תחושת שליחות ואמונה שנוכל להשפיע על מעמדה הבינלאומי של המדינה.

האחריות לפיחות במעמד שירות החוץ מוטלת על ממשלות ישראל הקודמות. אך האחריות לפתרון הבעיות והמשבר בשירות החוץ מוטלת על שר האוצר והממשלה הנוכחיים.

די בכישלון צורב אחד של פקידי האוצר, שעליו כולנו משלמים מחיר כבד היום, כדי ששר האוצר יבין כי פקידי משרדו מייצגים את מנגנוני העבר, ומדרדרים את שירות החוץ אל עברי פי פחת?.

הכותב מכהן כציר בפרלמנט האירופי במשלחת ישראל בבריסל

מכישלון כלכלי להרס שירות החוץ